Volvo 200 klubbens framtid?

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Hadirajraj
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 november 2011, 23:56

Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Hadirajraj »

Hej,

Någon som vet om det finns planer på att starta upp klubben på nytt eller blir det fortsättningsvis i forumformat?
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Allinug »

Bra med en separat tråd om detta! Jag tycker att det nämns lite här och där i diverse trådar, utan att man får riktigt någon koll på vad som händer.

Det som skulle vara intressant att veta är:
1) Finns det en klubb nu? Är klubben är under uppstartande? Ligger klubbstarten i vänteläge?
2) Vad finns och vad saknas?
3) Vilken form skulle klubben ha?
4) Finns det några intresserade av att vara medlemmar i en Volvo 200-klubb?
5) Finns det några intresserade av att engagera sig i en styrelse?

För att man ska kunna ansluta sig till SVIS krävs att klubben existerat åtminstone ett år.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Råda »

Med tanke på den låga aktiviteten känns det som det inte finns så många potentiella medlemmar, men samtidigt känns det som 200 serien har ett rejält uppsving i intresse i övrigt.

Egentligen kan jag tycka det borde räcka med en enda volvoklubb i Sverige som samlar ihop alla medlemmar och eldsjälar.
Jonas Anderot
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av JimmyW »

Jag har ingen aning om hur det ligger till med en eventuell klubb.

Jag kan bara meddela att jag inte har någon plan på att sluta driva detta forum.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Allinug »

Råda skrev: Egentligen kan jag tycka det borde räcka med en enda volvoklubb i Sverige som samlar ihop alla medlemmar och eldsjälar.
Finns det någon sådan?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
240 GLT
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 november 2011, 19:50

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av 240 GLT »

Det verkar hemskt svårt att driva en sund och levande Volvo 240-260 klubb i Sverige. Många har startats upp genom åren, lika många har lagt ner. Ett tag fanns det två klubbar som "slogs" med varandra, nu finns det ingen alls.

Jag undrar om inte det bästa vore om Svenska Volvo 140-klubben tog sig an även 240- och 260-serierna och bildade "Svenska Volvo 1/200-klubben". Det skulle bli en liknande lösning som Svenska Volvo PV-klubben (som samlar alla 444/544/445/210 och P1900) och som Svenska Volvo 7/900-klubben (som samlar alla 740/760/940/960).
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Tilly »

Om man skall starta en ny klubb så bör man ju även ställa sig frågan varför man i så fall gör det. Det är lätt att tycka att "självklart skall det finnas en klubb i Sverige för Volvos mest tillverkade modell" men det skall ju finnas ett syfte också, annars blir det ju lätt att det bara blir en massa administration med medlemsregister och årsmöten men utan att det egentligen ger så mycket tillbaka.

Några målsättningar med en klubb kan ju t.ex. vara:

- En mer organiserad uppstyrning av träffar och tillställningar.
- Uppköp, lagerhållning eller ev. tom. tillverkning av utgångna och sällsynta delar.
- Medlemskap i SVIS.
- Utgivning av en klubbtidning.
- ???

Alla dessa punkter kräver dock relativt mycket ideella insatser och man bör vara medveten om att det kan vara svårt att hitta människor som kan tänka sig att lägga ned den tiden, speciellt när man då skall arbeta för människor som kan kanske inte ens har träffat.

Som det är nu så fungerar ju forumet framförallt som kunskapsbank (speciellt tack till Amarace, Lazze och Jon-Erik för det) och det har räddat mig flera gånger när jag har fastnat i mitt mekande. Där känner jag att ett internetforum räcker bra. Sedan är det tråkigt att aktiviteten i t.ex. projekttråden eller fototråden inte är större. Jag är tyvärr inte säker på att en klubb råder bot på det problemet.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Allinug »

Ja, det är viktiga frågeställningar som du tar upp, Tilly.

Om man tänker sig en klubb i traditionell form (som klubbar som funnits i mer än 20-30 år) så kommer det ju med en massa administration på köpet, och det kan ju vara något som kanske tar tid och fokus från själva bilintresset. Men det kommer ju an på vilken form man väljer för en klubb också.

Det som jag ser som problem som kanske skulle vara lättare att driva genom en klubb, är tillgången på reservdelar. SVIS har ju en hel del aktivitet på det området. Men man kan inte gå med som enskild person i SVIS, utan det måste ske genom en klubb. En variant som föreslagits här på forumet är ju då att gå med i en bilklubb som redan är ansluten till SVIS, då får man som enskild person även handla delar till 200-bilar. Men att gå med i en annan bilklubb, för en bil som man inte ens har, känns ju väldigt konstigt. Och det ger ju heller inget inflytande i SVIS för 200-serien.

Jag håller också med om att forumet är viktigt som kunskapsbas.

Det skulle också vara intressant att höra lite vad de som kollat på att starta upp klubben har kommit fram till.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Hadirajraj
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 november 2011, 23:56

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Hadirajraj »

Många intressanta tankar/synpunkter som kommer fram.

Håller också med att forumet är en viktig grundsten i sammanhanget.

Saknar dock en hemsida där allt finns samlat kring just 240-260 bilarna. Allt från historia, reservdelskataloger, broschyrer till kommande bilträffar m.m. Likaså som det nämndes tillgång till SVIS reservdelar, möjlighet att MHRF- försäkra m.m.

Självklart krävs stort engagemang och tid för att hålla ihop en klubb . Viktigt från start ha en klar bild på syftet och nivån.

Är också nyfiken på om det pågår ett uppstartsarbete och isåfall hur långt fram är den processen...
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Posse »

JimmyW skrev:Jag har ingen aning om hur det ligger till med en eventuell klubb.

Jag kan bara meddela att jag inte har någon plan på att sluta driva detta forum.
Det känns verkligen gott läsa att du inte planerar sluta driva detta forum! :)

Jag blev ursprungligen medlem på 200-klubbens forum 22 januari 2007, det som sedan kraschade 5 augusti 2011. Som jag minns det fungerade det forumet under den tiden aldrig någonsin så bra som det här nuvarande gör, det som JimmyW nu driver.

För decennier sedan, innan Internet började användas, var jag medlem i en sportbilsklubb. På träffarna jag deltog i torde ha kommit ca 15-25 bilar vilket väl ändå får betraktas som tämligen bra uppslutning av ca 600 medlemmar.

Nyss letade jag på mina gamla sparade medlemstidningar från sportbilsklubben - de tycks ha utkommit med 4 nummer per år. Riktigt trevliga tidningar faktiskt med div illustrerade reportage från träffar, dito artiklar om renoveringsprojekt, rådfrågningsspalt, div tips m.m, m.m.. Och så naturligtvis sälj- och köpesannonser. Men med en utgivningsfrekvens på 4 nummer/år kunde det ta långt över ett kvartal innan man kunde få svar från andra läsare på tekniska frågor. Och försökte man köpa eller sälja något kunde det förstås ta flera månader innan medlemstidningen med annonsen kom ut.

Men ett sådant här webforum är otroligt snabbt och effektivt - istället för att nödgas vänta månadsvis kan vi ofta få råd och svar inom några dagar... eller ibland t.o.m. inom några minuter.

Det här webforumet fyller väl i stort sätt samma funktion som en medlemstidning, men en sådan som alla inläggspostare kontinuerligt skapar tillsammans. Ja, även typ illustrerade reportage från träffar, dito artiklar om renoveringsprojekt skapar medlemmarna själva - en slags medlemstidning som huvudsakligen fungerar med "självbetjäning".

Naturligtvis behövs webmaster och moderatorer för att driva, underhålla och moderera forumet, vilket jag som sagt tycker nuförtiden sköts alldeles förträffligt! Ett välfungerande självständigt forum att vara rädda om!

Ang att dra igång en klubb med ordförande, styrelse och hela baletten har jag intrycket att åtminstone numer är de personer som hamnar på sådana poster rätt ofta sådana som sedan säger sig inte ha tid och/eller ork sköta uppdragen.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Allinug »

Nu snackas det i olika grupper på Facebook om start av en 240-klubb...
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
hans

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av hans »

Får som tidigare medlem i volvo 200 klubben be att få utala mig. jag har läst i om det var clasic motor att det fanns en kille som vill starta upp klubben igen men han har jag inte lyckats få kontakt med. Rykten har florerat här på forumet i omg.
Det finns säkert folk här som kan tänka sig att vara medlemmar i en 240/260 klubb.
MEN jag tror inte att det finns tillräckligt med folk som vill engagera sig i klubbarbete i dag.Jag har själv stor o lång erfarenhet i föreningslivet men ideella föreningar oavsett omr o inriktning har problem därfö att ingen engagerar sig.
Därav har vi ju ingen 240klubb längre.mvh hans.
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Amarace »

Tyvärr tror jag inte tiden är mogen ännu för en fungerande klubb för 200-serien, hoppas jag har fel, men tror att om det startas måste det vara väldigt driftiga personer som står bakom och håller i allt, och dom personerna är nog få tyvärr.

Angående hemsida, jag har ju en, men har inte haft ork/tid/lust att fixa den :( Har så mycket info i huvudet, men att sätta mig ner och få ner det på hemsidan är värre, sidan har inte uppdaterats på 10år och är ofullständig. Har sida om 140 och Amazon också, Amazon försvann när webhotellet lade ner, 140 har legat i 10 år på datorn, men inte gjort klart. Bara typkoder o sånt som jag har uppe live. Men nån gång så :)

( Http://www.amarace.se/volvo200 )
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Allinug »

Av vad som skrivs här så kan jag ana att det var för stor last för styrelsen som bidrog till att den tidigare klubben lades ner? Om det var så, så får man väl se till att det inte blir så igen vid en ev. nystart.

Jag har också i många år varit engagerad i styrelsearbete i bostadsrättsförening och samfällighetsförening och därifrån kan jag känna igen detta med stor last (styrelsen ska göra en massa annat också förutom att sköta föreningen och dess underhåll). Om medlemmarna står helt handfallna och inte ser saker som de skulle kunna bidra med till föreningen, ja då sliter man ut styrelsen och tappar engagerade personer.

Jag har också i flera omgångar varit med i styrelsen för en ideell förening som har inriktning på att hitta på trevliga aktiviteter och studiebesök. Denna förening fungerar lite mer som ett nätverk än som en traditionell klubb. Vi har stadgar, styrelse, medlemmar, årsmöten och aktiviteter/träffar. I stadgarna står det att man ska vara minst 5 i styrelsen och att man väljs på 1 år och får väljas max 3 år i rad. I år valdes 7 in i styrelsen och jag och en till åkte ut för vi hade gjort 3 år i rad.
Tanken med detta upplägg är att man ska få in nytänkande i styrelsen och att många som kanske normalt inte skulle ta styrelsejobb ska kunna komma in och se att styrelsejobb är roligt.

I och med detta upplägg så är det många i föreningen som någon gång varit med styrelsen, ibland flera omgångar, så alla medlemmar är med och stöttar styrelsen på olika sätt. Det kan vara tips om något intressant företag att göra studiebesök på eller tips om någon aktivitet där man får prova på och lära sig något nytt. Föreningen kan på detta sätt också dra nytta av den lokalkännedom och de kontakter som olika medlemmar har.

Vi har inget medlemsblad, utan lägger upp bilder från träffarna löpande på nätet. I verksamhetsberättelsen kan man sedan läsa lite mer om vilka aktiviteter som gjorts. Administrationen under året är alltså minimal och fokus är att anordna aktiviteter, alltså det roliga jobbet.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Posse »

De föreningar du Allinug berättar om tycks vara sådana som verkar mer eller mindre lokalt där medlemmarna lätt kan träffas så ofta de vill... kanske dagligen.

Eftersom det här forumet av någon anledning FORTFARANDE bär det numer vilseledande namnet "SVENSKA 200 KLUBBEN" antar jag att många som är relativt nya på forumet kanske fruktar att forumet riskerar att läggas ner. Därför vill jag påminna om webmaster Jimmys egna ord tidigare i tråden:
"Jag kan bara meddela att jag inte har någon plan på att sluta driva detta forum."

Själv har jag flera gånger uttryckt uppskattning av Jimmy och hans medhjälpare, men tyvärr knappt sett någon annan göra det nuförtiden.
Från förr i tiden, typ hundra år och bakåt och tidigare, när det tycks ha varit vanligt med gårdstomtar fanns visst historier om att det kunde vara dumt berömma och belöna sin gårdstomte för dennes arbete - då kunde han börja bli mallig och istället lägga av. Ang det här forumets helt oumbärliga "gårdstomtar" skulle jag tro att fungerar precis tvärtom.

Apropå Allinugs: "Av vad som skrivs här så kan jag ana att det var för stor last för styrelsen som bidrog till att den tidigare klubben lades ner?" har jag letat på ett par gamla trådar där en del av detta forums historia kan utläsas:

Allt förlorat?

Adjö 200 klubben
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Allinug »

Ja, som jag förstår det handlade det om för stor last för styrelsen och att styrelsen upplevde bristande engagemang hos medlemmarna.

Om man startar klubben igen så får man göra på något annat sätt så att inte blir så igen.
Kanske fler i styrelsen och inte så höga krav?

Poängen med det som jag skrev var att det är svårt att rekrytera och behålla en styrelse i en ideell förening om man har oändligt höga krav på personerna i styrelsen. Medlemmarna måste också bidra med engagemang.

(Nej, personerna i den ideella föreningen som jag tog som exempel känner jag knappt. Enligt stadgarna ska vi ha aktiviteter 4-6 gånger per år. Det kommer olika personer varje gång vi har träff och vissa kommer bara på en träff under året. Men vi har inga problem att rekrytera folk till styrelsen och det är ruljans i föreningen.)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Djo »

Startas en klubb som kommer jag bli medlem. Tänkte ju gå med i klubben förut då jag skaffade bilen men fick då veta att den hade lagts ner.

Är ju en stor apparat att ha en klubb det är det men skulle det gå att få ihop en fungerande klubb så är det ju underbart.

Att denna sida finns är också jätte trevligt här har man fått hjälp med alla möjliga funderingar och problem. Det är bra stämning och finns mycket information :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av mackan »

Jag känner också att gå ihop med 140-klubben känns närmast tillhands. Det är två modeler som delar en hel del och samma märke så tror jag att det kommer gifta sig ganska bra.

Det jag tror är viktigast är att man träffas ute i landet så man lär känna folk och får en bättre anknytning till folk. Att man har som små träffar. För kollar man på en liten lokal klubb så är ju engagemanget i de flesta fall väldigt högt och detta tror jag beror på just det att man känner varandra. Har man då små träffar så är det lättare att en "region" går samman och styr upp med andra regioner att nu ses vi allihop centralt i Sverige eller liknanade.
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Amarace »

Själv tycker jag nog att 140 och 200-serien inte aka vara i samma klubb, är trots allt väldigt mycket som skiljer, är ju bara 74:an som har något gemensamt iomed bakdelen och dörrarna. I övrigt är en 140 långt ifrån el 240.
Så det blir inte sama som PV-klubbens somhar modeller som är väldigt besläktade, likaså 740/940 är ju mycket gemensamma i varandra. Inte alls som 140-240.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 200 klubbens framtid?

Inlägg av Tilly »

Jag håller nog med Amarace i det fallet. 140 är liksom en annan generation bilar och ägs och körs delvis av ägare som har en annan typ av bilintresse än vad kanske många 240-ägare har. Jag är inte så säker på att 140- och 240-ägare skulle ha så mycket gemensamt som man kanske kan tro i och med att bilarna har en del gemensamt. Jag tror i så fall att de som har 240 som sitt intresse ligger närmare 740/940. Det märks ju inte minst genom att ganska få på 200-forumet äger en 140 medan det finns många som har en 740/940 vid sidan om 240. Så i så fall vore det väl ett bättre alternativ att införliva 240 i 7/900-klubben (om de nu är intresserade av det).
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar