Billig svets, nåt o ha?

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Skriv svar
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Tobbe »

Nån som har erfarenhet utav en sådan här billig svets? Ska ha den till o lappa i hop min gamla 240 sen i sommar/höst nån gång så jag får den igenom bes. nåt år till, ska bara laga nåt hål i hjulhusen, lappa trösklarna och reservhjulsbaljorna lite.

Vet att den säkert är lite knölig att jobba med och att den fräser som en argsint katt men borde väl funka o ha till o rädda livet nåt år på en gammal trotjänare?
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ts-210050/
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Posse »

Tobbe skrev:Nån som har erfarenhet utav en sådan här billig svets? Ska ha den till o lappa i hop min gamla 240 sen i sommar/höst nån gång så jag får den igenom bes. nåt år till, ska bara laga nåt hål i hjulhusen, lappa trösklarna och reservhjulsbaljorna lite.

Vet att den säkert är lite knölig att jobba med och att den fräser som en argsint katt men borde väl funka o ha till o rädda livet nåt år på en gammal trotjänare?
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ts-210050/
Personligen har jag aldrig provat någon gaslös MIG.

Om du är säker på att du endast behöver aggregatet kortvarigt, antar jag att kvalitén bör räcka jobbet ut.

Det står "säkring 16 A" - om de menar att 230-voltsuttaget måste kunna leverera upp till 16 ampere kanske det blir svårt att hitta sådant.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Volvo245GLT »

Har ingen erfarenhet av den svetsen, men för under tusenlappen så är det väl bara att testa. :) Förmodligen så duger den utmärkt till mindre jobb. Risken är att det kan bli svårt att få tag på tillbehör eller reservdelar om några år, men kräver man det så får man nog betala lite mer för en Esab eller liknande.

Jag testade flussfylld tråd för fösta gången för ett tag sen när en bekant ville ha hjälp med ett tröskelbyte. Han hade en alldeles nyinköpt Esab C141.
Flusstråden kändes inte alls tokig! Svetsarna blev helt okej, och inte sprätte det så mycket som jag hade föreställt mig heller.
Enda skillnaden var att det såg "grisigt" ut med slaggen som blev, men det spelar ju ingen roll där det inte syns.. Och där det syns så så lär man ändå slipa.
Nackdelen var mest att de små trådrullarna (Esab 1 eller 2 kg?) tog slut så snabbt, det gick åt en hel per tröskel. :lol:
Och de var inte gratis heller...

Kommer definitivt handla en rulle sådan tråd för eget bruk! Bra att ha om gasen (Co2-brandsläckare) skulle ta slut mitt uppe i ett jobb.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Tobbe »

Tack för svaren :)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Djo »

Posse skrev:
Tobbe skrev:Nån som har erfarenhet utav en sådan här billig svets? Ska ha den till o lappa i hop min gamla 240 sen i sommar/höst nån gång så jag får den igenom bes. nåt år till, ska bara laga nåt hål i hjulhusen, lappa trösklarna och reservhjulsbaljorna lite.

Vet att den säkert är lite knölig att jobba med och att den fräser som en argsint katt men borde väl funka o ha till o rädda livet nåt år på en gammal trotjänare?
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ts-210050/
Personligen har jag aldrig provat någon gaslös MIG.

Om du är säker på att du endast behöver aggregatet kortvarigt, antar jag att kvalitén bör räcka jobbet ut.

Det står "säkring 16 A" - om de menar att 230-voltsuttaget måste kunna leverera upp till 16 ampere kanske det blir svårt att hitta sådant.
Brukar inte svetsarna ligga på 16A när det är 230 volatare. Våran Esab gör det.

Dock blir det mycket bättre med gas men för mindre grejer duger fluss det gör det.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av volvo244glt »

Har en sådan Meec svets på jobbet i servicebilen.

Funkar fint att svetsa med iaf det lilla jag använt den till.
Jag använder den till att svetsa fast rörklammer någon gång ibland.

Kan tänka mig att den är "dröm" i tunnplåt då den inte riktigt funkar till den tjocka plåten jag har den till.

Jag skulle rekommendera denna iaf.
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Tobbe »

volvo244glt skrev:Har en sådan Meec svets på jobbet i servicebilen.

Funkar fint att svetsa med iaf det lilla jag använt den till.
Jag använder den till att svetsa fast rörklammer någon gång ibland.

Kan tänka mig att den är "dröm" i tunnplåt då den inte riktigt funkar till den tjocka plåten jag har den till.

Jag skulle rekommendera denna iaf.
Det låter ju bra :)
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Tobbe »

Ni som har såna här billighetssvetsar hur brukar ni ställa in dom för bästa resultat på t.ex bilplåt? Finns hög o låg, läge 1 o 2 sen trådmatningsvred upp till 10 om jag inte minns fel. Kan ju testa sig fram själv men bra o veta lite iaf hur man ställer in den.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Posse »

Tobbe skrev:Ni som har såna här billighetssvetsar hur brukar ni ställa in dom för bästa resultat på t.ex bilplåt? Finns hög o låg, läge 1 o 2 sen trådmatningsvred upp till 10 om jag inte minns fel. Kan ju testa sig fram själv men bra o veta lite iaf hur man ställer in den.
Om det inte medföljde någon bruksanvisning och om du just inte har någon tidigare erfarenhet, är det kanske en god idé låna någon svetsningslärobok på biblioteket. Eller söka på webben - när jag testade lite nyss fann jag t.ex:
Lär dig svetsa med Gunde Svan Del.1
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Tobbe »

Posse skrev:
Tobbe skrev:Ni som har såna här billighetssvetsar hur brukar ni ställa in dom för bästa resultat på t.ex bilplåt? Finns hög o låg, läge 1 o 2 sen trådmatningsvred upp till 10 om jag inte minns fel. Kan ju testa sig fram själv men bra o veta lite iaf hur man ställer in den.
Om det inte medföljde någon bruksanvisning och om du just inte har någon tidigare erfarenhet, är det kanske en god idé låna någon svetsningslärobok på biblioteket. Eller söka på webben - när jag testade lite nyss fann jag t.ex:
Lär dig svetsa med Gunde Svan Del.1
Gick en grundkurs på gymnasiet men det var bara pinnsvets. Får kolla på biblioteket nån gång eller testa mig fram, blev ju lite klokare av Gundes film också.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Posse »

Tobbe skrev:
Posse skrev:
Tobbe skrev:Ni som har såna här billighetssvetsar hur brukar ni ställa in dom för bästa resultat på t.ex bilplåt? Finns hög o låg, läge 1 o 2 sen trådmatningsvred upp till 10 om jag inte minns fel. Kan ju testa sig fram själv men bra o veta lite iaf hur man ställer in den.
Om det inte medföljde någon bruksanvisning och om du just inte har någon tidigare erfarenhet, är det kanske en god idé låna någon svetsningslärobok på biblioteket. Eller söka på webben - när jag testade lite nyss fann jag t.ex:
Lär dig svetsa med Gunde Svan Del.1
Gick en grundkurs på gymnasiet men det var bara pinnsvets. Får kolla på biblioteket nån gång eller testa mig fram, blev ju lite klokare av Gundes film också.
:) Hoppas du såg att det finns en hel serie Lär dig svetsa med Gunde Svan-filmer.
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Victor245 »

Jag fick en sådan svets i julklapp ;) Funkar bra faktiskt för att vara gaslös :)
Krämar man på bra så går det att svetsa i lite grövre grejer också :)
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Tobbe »

Victor245 skrev:Jag fick en sådan svets i julklapp ;) Funkar bra faktiskt för att vara gaslös :)
Krämar man på bra så går det att svetsa i lite grövre grejer också :)
Härligt. Vad kör du för inställning till t.ex bilplåt?
Måste börja öva snart så man kan laga lite rost på 240:in i sommar.
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Victor245 »

Jag kör på ganska låg inställning men sen är det bara till att testa sig fram så brukar det gå bra :)
Brukar köra MIN - 1 på knapparna och 6 på trådmatningen till bilplåt ;)
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Billig svets, nåt o ha?

Inlägg av Tobbe »

Victor245 skrev:Jag kör på ganska låg inställning men sen är det bara till att testa sig fram så brukar det gå bra :)
Brukar köra MIN - 1 på knapparna och 6 på trådmatningen till bilplåt ;)
Okej, tack så mycket :)
Skriv svar