Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Djo »

Hejsan jag börjar tröttna och vet ej vad jag ska hitta på.

Med hjullagren som satt på bilen vid köp han jag köra 1 vinter innan dom var slut. Bytte då till några från Mekonomen. Dom gick också bara tills nästa vår och var total slut. vart såpass skrot vid bytet att Mekonomen ej tog reklamationen. Men jag fick kompensation och pengarna för det ena av lokala Mekonomen butiken. Frid och fröjd 1 tub skf lager fett smorde in dom nya lagerna allt gick smidigt och passade bra. Oljudet borta och glappet lika så nöjd och glad tills för 3 dagar sedan hissar upp bilen ska kolla lite allmänt. Tro till min tappade hackas förvåning dom är slut igen ?? bytte i höstas gott kanske 500 mil ???

Samma vissa med bussningarna är dags för tredje bytet lika där. men det är en annan historia får bli polyeruthan bussningar från och med nu.

Men jag måste då fråga är det vanligt hjullagrena ger med sig bak på volvo 240 ? Har jag otur och får skit grejer varje gång eller är det så att lite oljud och kärvhet får man leva med ? i höstas gick det ena ej att vrida runt utan fastnade på ett ställe.

Tycker grejerna borde hålla betydligt längre ??

Mvh Förundrad 240 fantast.
Senast redigerad av Djo den 5 mars 2015, 19:16, redigerad totalt 2 gång.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av SkauneJohan »

behövs hjullagerna ens byttas på volvos bakaxel :shock:

dom brukar hålla bilens livstid för det mesta.... har du monterat dom fel? hörs verkligen underligt
volvo 244-82 Bild
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Djo »

SkauneJohan skrev:behövs hjullagerna ens byttas på volvos bakaxel :shock:

dom brukar hålla bilens livstid för det mesta.... har du monterat dom fel? hörs verkligen underligt
Typ detta trodde jag också.

Monterade enligt Volvo handbok rikligt infettade och allt. Dom går lätt in i bakaxeln och det är kliniskt rengjort innan montering.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Indalsman »

Djo skrev:
SkauneJohan skrev:behövs hjullagerna ens byttas på volvos bakaxel :shock:

dom brukar hålla bilens livstid för det mesta.... har du monterat dom fel? hörs verkligen underligt
Typ detta trodde jag också.

Monterade enligt Volvo handbok rikligt infettade och allt. Dom går lätt in i bakaxeln och det är kliniskt rengjort innan montering.
krokiga drivaxlar? felande bakaxel klump? sne bakaxel? alla lager kan det inte vara fel på så det är nog nåt annat som är galet.
//Per-Arne
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av schassen »

ställer mig ochså frågande jag drar max vikt varje sommar med en last på ca 500kg ochså. har inte bytat hjullager än o 37000 mil.best skf. mvh hans
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av StefanM »

hur fettar du in dem då? Nya lager är väl en enhet som är fettade och klara? För mycket fett kan ju göra att det går varmt och fettet rinner ut och det kanske till och med går torrt till slut.
Har skruvat med bilar i 30 år typ och mängder med 240 och andelen bytta bakhjulslager kan nog räknas på ena handen bara. Detta inkl 740/940 då..............
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Amarace »

Har bara bytt ett enda hjullager bak, på en 142 -73. Detta under 25års skruvande/ägande av bilar. Så för egen del är det ovanligt att ett bakhjulslager far.

Så nåt annat än själva lagren måste vara fel för dig.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Djo »

Indalsman skrev:
Djo skrev:
SkauneJohan skrev:behövs hjullagerna ens byttas på volvos bakaxel :shock:

dom brukar hålla bilens livstid för det mesta.... har du monterat dom fel? hörs verkligen underligt
Typ detta trodde jag också.

Monterade enligt Volvo handbok rikligt infettade och allt. Dom går lätt in i bakaxeln och det är kliniskt rengjort innan montering.
krokiga drivaxlar? felande bakaxel klump? sne bakaxel? alla lager kan det inte vara fel på så det är nog nåt annat som är galet.
Funderar faktiskt på att byta bakaxel. Känns ju som något inte står rätt till.

schassen skrev:ställer mig ochså frågande jag drar max vikt varje sommar med en last på ca 500kg ochså. har inte bytat hjullager än o 37000 mil.best skf. mvh hans
SKF lager får det bli om jag ej byter bakaxeln.
StefanM skrev:hur fettar du in dem då? Nya lager är väl en enhet som är fettade och klara? För mycket fett kan ju göra att det går varmt och fettet rinner ut och det kanske till och med går torrt till slut.
Har skruvat med bilar i 30 år typ och mängder med 240 och andelen bytta bakhjulslager kan nog räknas på ena handen bara. Detta inkl 740/940 då..............
Ja första gången så lade jag till lite extra mot det som fanns där (vid detta bytet hade jag mycket fett) för att utesluta det felet. Går fortfarande dra runt det iallafall men det låter. Förra våren nöp det ena lagret.

Folk jag pratat med säger som du fan dom där har jag bytt typ 1 gång och hållit på 30-50 år typ.
Amarace skrev:Har bara bytt ett enda hjullager bak, på en 142 -73. Detta under 25års skruvande/ägande av bilar. Så för egen del är det ovanligt att ett bakhjulslager far.

Så nåt annat än själva lagren måste vara fel för dig.
Okej då har jag fått mina funderingar svarade alla jag pratat med inklusive er säger att dessa lager ska hålla för allt och lite till iprincip.

Får tacka tusen gånger för svar ni är guld värda många gånger. :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Errim »

Hej Djo
Din bil försöker säga dig något. Du har i en annan tråd pratat om vibrationer i bilen. När du nu pratar om bakaxellager och bakaxelbussningar som tar slut så blir min slutsats att felet sitter i bakaxeln. Gissningsvis är drivaxlar och eller drivaxelrören krökta. I detta läge skulle jag prova med en annan bakaxel som första åtgärd. Är rören raka kan det räcka med att byta drivaxlarna.

Byter du till polyuretanbussningar på din nuvarande axel kommer du bara att få ännu mer vibrationer i bilen.

Om du letar upp en bakaxel så se till att det är från en 92-93 annars stämmer inte hastighets mätaren.

Mvh
Errim
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Djo »

Errim skrev:Hej Djo
Din bil försöker säga dig något. Du har i en annan tråd pratat om vibrationer i bilen. När du nu pratar om bakaxellager och bakaxelbussningar som tar slut så blir min slutsats att felet sitter i bakaxeln. Gissningsvis är drivaxlar och eller drivaxelrören krökta. I detta läge skulle jag prova med en annan bakaxel som första åtgärd. Är rören raka kan det räcka med att byta drivaxlarna.

Byter du till polyuretanbussningar på din nuvarande axel kommer du bara att få ännu mer vibrationer i bilen.

Om du letar upp en bakaxel så se till att det är från en 92-93 annars stämmer inte hastighets mätaren.

Mvh
Errim
Jag kom att tänka på detta med vibrationerna igår och att dom kan komma från en kass bakaxel (Tackar dock för upplysningen)

Dock vet jag ej hur bussningarna skulle kunna bli slitna av detta riktigt men vist 'är det onormala ryckningar skakningar så kan det ju påverka.

Hursom blir det polyeruthan bussningar och ny bakaxel på bilen (ska bara försöka få tag i en fräsch bakaxel)

Måste dock fråga vad skiljer 92-93 mot tidigare bakaxlar med hastighets givare ? (känns som jag får leta rätt bra om jag ska finna en fräsch 92-93 bakaxel)

Är mycket tacksam för svaren jag fått och som jag får :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Errim »

Hej
92-93 har 48 tänder på impulshjulet till hastighetsgivaren. Tidigare årsmodeller har 12 ( finns kanske med andra antal också).

Det lär gå att köpa nytt tandhjul och byta. Det är öppet i ena änden och man kränger på det sen svetsar man den öppna skarven. Har inte gjort det själv, bara läst om det, men låter inte så kul att svetsa nästan inne i differentialhuset. Någon annan här vet säkert mer.

Mvh
Errim
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Djo »

Errim skrev:Hej
92-93 har 48 tänder på impulshjulet till hastighetsgivaren. Tidigare årsmodeller har 12 ( finns kanske med andra antal också).

Det lär gå att köpa nytt tandhjul och byta. Det är öppet i ena änden och man kränger på det sen svetsar man den öppna skarven. Har inte gjort det själv, bara läst om det, men låter inte så kul att svetsa nästan inne i differentialhuset. Någon annan här vet säkert mer.

Mvh
Errim
Okej då vet jag hittade en låg milad 93a axel får se om man köper den.

Dock känner jag mig väldigt fattig nu arbetslös och fan allting måste göras på samma gång menmen så är livet.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Errim »

Hej
Du behöver nog inte gå arbetslös så länge, så himla duktig som du är! Jag har ju följt din projekttråd noga, och är mycket imponerad.

Vad kostar 93a bakaxeln?

Mvh
Errim
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Djo »

Errim skrev:Hej
Du behöver nog inte gå arbetslös så länge, så himla duktig som du är! Jag har ju följt din projekttråd noga, och är mycket imponerad.

Vad kostar 93a bakaxeln?

Mvh
Errim
Skönt med lite pepp får tacka för det :) tyvärr varigt utan jobb i 7 månader nu.

Finns en som gått 12350 mil som kostar 1500 Dock ej provkörd.

Finns en 1031 som gått 18500 mil 2250 kostar den, den är provkörd dock.

Vet inte riktigt hur jag ska göra.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Errim »

Hej
Den axeln för 1500kr och 12000 mil blir väl bra tycker jag. Är den från 93 bör det också vara en 1031, men kolla det.
Min förra 240GL tidig 88 hade 1031 axel så jag tror att alla senare axlar är 1031.
Sitter 1500krsaxeln kvar på bilen? Se då bara så den inte har varit med om nån krock så att den har blivit sne.
Förresten någon på forumet har kanske en axel liggandes till ett bra pris?
Mvh
Errim
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Djo »

Errim skrev:Hej
Den axeln för 1500kr och 12000 mil blir väl bra tycker jag. Är den från 93 bör det också vara en 1031, men kolla det.
Min förra 240GL tidig 88 hade 1031 axel så jag tror att alla senare axlar är 1031.
Sitter 1500krsaxeln kvar på bilen? Se då bara så den inte har varit med om nån krock så att den har blivit sne.
Förresten någon på forumet har kanske en axel liggandes till ett bra pris?
Mvh
Errim
Beställt den som gott 18000 mil den skroten är mer känd och större så kändes mer seriöst och dom hade testkört vilket kändes bra.

den som gott 12000 märktes på beskrivningen att den varigt rätt smälld då det inte var många delar dom sålde från den bilen.

Hoppas detta blir bra nu :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Errim »

Hej
Det kommer att bli jättebra! 18 000 mil, knappt inkörd :D
Men du byt gärna olja i den.
Min 92a har gått 16500 mil och oljan var mörk. Oljan är ju ändå 23 år gammal.
(Saknar avtappningspluggen som mina äldre volvobilar haft, men en packning kostar 50kr så ok)
Mvh
Errim
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Djo »

Errim skrev:Hej
Det kommer att bli jättebra! 18 000 mil, knappt inkörd :D
Men du byt gärna olja i den.
Min 92a har gått 16500 mil och oljan var mörk. Oljan är ju ändå 23 år gammal.
(Saknar avtappningspluggen som mina äldre volvobilar haft, men en packning kostar 50kr så ok)
Mvh
Errim
kommer självklart byta den.

ps bulten på kåpan längst ner är avtapningen. :)

mvh Erik
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av Djo »

Vill bara medela i tråden att det inte är frid och fröjd nu är det samma vissa igen med en helt annan axel igen. Vet inte kanske jag som är för petig menmen jag kommer låta det här vara tills det blir soppslut ( alltså okörbar) orkar inte bråka mer med bakaxel problem.

Helst hade jag sluppit dessa problem men nu har jag gjort allt jag kan göra är ju en lågmilad axel på bilen gott inklusive mina mil typ 19500 glapp och oljud båda sidor Felfri vid montering. Verkar som 240 bakaxeln inte funkar ihop med mig eller något.

Mvh
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Är hjullagren bak volvo 240 underdimensionerade ?

Inlägg av SkauneJohan »

hur lyckas du ens? :shock: måste ha nån gremlins som förföljer dig eller något

riktig otur verkar du ha iallafall....
volvo 244-82 Bild
Skriv svar