Felkoder och diagnos på B230FD LH2.4

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Felkoder och diagnos på B230FD LH2.4

Inlägg av Indalsman »

Ja jag har problem med att bilen ger en felkod på 231 och den ska ha med lambda regleringen att göra. Ingen lampa har lyst iaf men motorn går väldigt ojämnt och rycker vid körning och tvekar lite vid acceleration.

Trodde först det va LMM så jag köpte en beg och satte dit. Då gick bilen bättre men inte bra men nu känns det som att man är på ruta 1 igen. Krypkörning och ekonomisk vardags körning är väldigt problematiska då den rycker väldigt då.

Så nu undrar jag om nån vet hur man ska felsöka och diagnostisera denna felkod på min motor som är en B230FD (en vanlig F motor fast med elektroniskt styrd puls-air och EGR)

Jag ska mäta signalen ifrån lambda sonden i eftermiddag efter jobbet för att kunna få ett hum om den fungerar eller vilken signal som ges.

Har googlat och sökt och inte hittat nån som löst detta utan bara en massa tips om vad det KAN vara. Nu ska jag försöka lösa detta problem så all hjälp är välkommen.
//Per-Arne
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Felkoder och diagnos på B230FD LH2.4

Inlägg av schassen »

mig veterligen så kan man köra 230f motorerna utan luftmasse mätare. i sk felsäkert läge eller limp home.
vad jag kommer att tänka på är en kärvande alt läckande egr ventil Om du kan tvinga den rent mekaniskt i öppet läge medan motorn går och se om det gör skillnad.läckaget avgör du med startgas eller om ni har rök maskin på din arbetsplats.
kan ju även vara spridare nu kan jag ju inte värdena på volvos spridare men det kan säkert nogon annan på detta fantasiska forum. men rent generelt så ska spridarna lika lika i resistans. naturligtvis så kan du ju ochså ha fel bränsle tryck. mvh hans
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Felkoder och diagnos på B230FD LH2.4

Inlägg av Allinug »

Har du bytt till rätt tändstift nu? Om inte, gör det och sedan kan du fortsätta felsöka om problemen kvarstår.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Felkoder och diagnos på B230FD LH2.4

Inlägg av Indalsman »

Allinug skrev:Har du bytt till rätt tändstift nu? Om inte, gör det och sedan kan du fortsätta felsöka om problemen kvarstår.
Nä jag har inte gjort det än men jag ska göra det.
//Per-Arne
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Felkoder och diagnos på B230FD LH2.4

Inlägg av StefanM »

Värt att poängtera är att en del nyare 240/940 vägrar att gå bra på annat än original Bosch LMM. En begagnad kan vara trasig den också............
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Felkoder och diagnos på B230FD LH2.4

Inlägg av Allinug »

Ja, det stämmer speciellt bra in på B230FD. Allt ska vara precis helt rätt om den ska gå riktigt bra. Jag tror inte ens att den gillar annat än Bosch-tändstift, trots att det finns annat som ska vara motsvarande. Samma sak med LMM och lambdasond.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar