Blanda b27 och b280 till en motor
-
- Donator
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
- Ort: Landvetter
- Kontakt:
Blanda b27 och b280 till en motor
Hej där alla motorkunniga.
Jag håller på att försöka bygga en prv till min 265-78, det ska vara en b27e med automat enligt papperna, sitter en b230e i nu. Min fråga lyder som ovan, har hört att det funkar med ett b280 block och b27 toppar med tillhörande sprut osv.
Tanken är att jag vill ha det nyare blocket och stålchimsen i stället för 27ans papper. Någon som provat detta eller vet om det funkar? Ser ju ut att passa men jag vet inte.
Jag håller på att försöka bygga en prv till min 265-78, det ska vara en b27e med automat enligt papperna, sitter en b230e i nu. Min fråga lyder som ovan, har hört att det funkar med ett b280 block och b27 toppar med tillhörande sprut osv.
Tanken är att jag vill ha det nyare blocket och stålchimsen i stället för 27ans papper. Någon som provat detta eller vet om det funkar? Ser ju ut att passa men jag vet inte.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:29
Re: Blanda b27 och b280 till en motor
intressant tanke, men hur löser man tändföljden (tändpunkten) 280 motorn har fördelaren på vänster cylinderrad och vevaxel givare.
-
- Donator
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
- Ort: Landvetter
- Kontakt:
Re: Blanda b27 och b280 till en motor
Jag kan ju ha fel, men sitter inte fördelaren mot toppen och drivs av kammen på b27an?
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
-
- Donator
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
- Ort: Landvetter
- Kontakt:
Re: Blanda b27 och b280 till en motor
Det vart ju fel ju, går ner i blocket, då är frågan om det går att flytta över fördelaren från 27an till 280 blocket, meneftersom det i grunden är samma block borde det gå. Synd att jag inte har fått hem donatorbilen än (760-88) så man kan riva ner motorn och undersöka saken.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:29
Re: Blanda b27 och b280 till en motor
Vevaxlarna är olika troligen kamaxlarna oxå med en annan tändtakt.
(veven är en så kallad evenfiger. den har samma tids intervall mellan tändpunkterna
äldre B27-B28 motorer var oddfiger där 2 st stakat bor på varje vevtapp.)
(veven är en så kallad evenfiger. den har samma tids intervall mellan tändpunkterna
äldre B27-B28 motorer var oddfiger där 2 st stakat bor på varje vevtapp.)
-
- Donator
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
- Ort: Landvetter
- Kontakt:
Re: Blanda b27 och b280 till en motor
Då är ju frågan om vevparti och stakar från 27an passar i 280 blocket?
För det är väll samma stakar i 27an som 28an?
För det är väll samma stakar i 27an som 28an?
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:29
Re: Blanda b27 och b280 till en motor
Tyvärr det vet jag inte, du får prova när du har plockat ner motorn.
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
- Ort: Torpshammar
Re: Blanda b27 och b280 till en motor
om du ändå ska göra ordning en motor så tror jag inte du behöver vara särskilt rädd för fodertätningar i papper ? Visst förekommer det att de läcker men blir det nytt och fräscht och det handlar om en hobbybil som sköts så rullar det nog en herrans massa mil ändå.
99% av alla problem härrör ju ändå till obefintliga servicar, ej bytta kylarvätskor osv osv.
99% av alla problem härrör ju ändå till obefintliga servicar, ej bytta kylarvätskor osv osv.
-
- Donator
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
- Ort: Landvetter
- Kontakt:
Re: Blanda b27 och b280 till en motor
Ja du StefanM, det va ju det.
Nä skämt åsido, det är inte det att jag är rädd för pappersfodertätningar, långt ord, utan ser det som en utmaning att få i hop gammalt och nytt, det bästa av båda så att säga.
Tex, ett 280 block med b27e toppar och ambulanskammar, lätt portning samt gnistrat bränslehuvud, som ett ex på vad som kanske kunde funka. Men bara en idé i skallen just nu, får forska vidare.
Nä skämt åsido, det är inte det att jag är rädd för pappersfodertätningar, långt ord, utan ser det som en utmaning att få i hop gammalt och nytt, det bästa av båda så att säga.
Tex, ett 280 block med b27e toppar och ambulanskammar, lätt portning samt gnistrat bränslehuvud, som ett ex på vad som kanske kunde funka. Men bara en idé i skallen just nu, får forska vidare.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet