hur ställer man in strålkastarna till 240

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
broobihz
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 januari 2015, 16:06

hur ställer man in strålkastarna till 240

Inlägg av broobihz »

Hej ska på besikning nästa vecka, och vill inte betala massa på en verkstad för att ställa in min strålkastare, kostar 2000kr billigast här däe jagbor,
Så kan någon förklara exakt hur man ställer in dom själv ?
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: hur ställer man in strålkastarna till 240

Inlägg av Tobbe »

När mina har stått fel så har dom justerat det gratis på bilprovningen, men jag vet inte, dom gör det kanske bara om dom står lite fel.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: hur ställer man in strålkastarna till 240

Inlägg av Posse »

Tobbe skrev:När mina har stått fel så har dom justerat det gratis på bilprovningen, men jag vet inte, dom gör det kanske bara om dom står lite fel.
Min erfarenhet är också att bilprovarna brukar kunna justera gratis direkt på stående fot - det går ju på några sekunder förutsatt att de kommer åt justeranordningarna utan att behöva lossa någon sarg och dylikt, och förstås att justerskruven inte är fastrostad, trasig e.dyl..
Personligen brukar jag ställa mig redo intill strålkastarna (gärna med ett passande verktyg tillhands) för att erbjuda mig skruva lite själv om det skulle behövas.... ;)
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: hur ställer man in strålkastarna till 240

Inlägg av Djo »

Beror på vilken gubbe man får en han justerade medans han kommenterade hur jävla trögt det gick haha men han ställde in det iallafall.

Ställa in ljuset gör man på ett vitt vred det brukar gå trögt dock svårt ställa in exakt om du ej har maskin som visar höjden. går ju mot garage dörren men det är ju inte direkt så exakt.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: hur ställer man in strålkastarna till 240

Inlägg av Allinug »

Jo, ställa in strålkastarna brukar besiktningen göra.

Men jag läste i en instruktionsbok för en annan bil hur man kunde klippa ut mallar och maskera strålkastarglasen. Det var olika mallar för höger- och vänsterstyrd bil i detta fallet, för att bilen inte skulle blända mötande.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: hur ställer man in strålkastarna till 240

Inlägg av Jon-Erik »

Allinug skrev:Men jag läste i en instruktionsbok för en annan bil hur man kunde klippa ut mallar och maskera strålkastarglasen. Det var olika mallar för höger- och vänsterstyrd bil i detta fallet, för att bilen inte skulle blända mötande.
Det är ju något HELT annat. Behövs om du ska köra din bil som är avsedd för högertrafik i ett land, exv England, som har vänstertrafik. (eller vice versa) Då måste du maskera strålkastana så att du inte bländar mötande trafik.
Eller byta strålkastare vid gränsen. Nog enklare att maskera trots sämre ljus... ;)
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: hur ställer man in strålkastarna till 240

Inlägg av Allinug »

OK, då har jag alldeles missförstått syftet med maskeringen. :oops: :D Jag hade nog uppfattat det som en konstig metod att ställa in höjden... :D
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar