Bästa bruksbilen - 245GL -93 *såld*

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Skriv svar
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Bästa bruksbilen - 245GL -93 *såld*

Inlägg av Indalsman »

Japp då va man tillbaka i Volvo träsket igen, nu med den nyaste 240 modellen, gillar att kalla den nyaste :)

Bild

Bild

Bild

Mer info om den på garaget.org: http://www.garaget.org/?car=370586

23.000mil och full dokumenterad historia, en 93a i väldigt bra skick helt enkelt. Lite rost har börjat komma på såna ställen men det är ju en gammal bil också men hel hets intrycket är väldigt bra så jag är nöjd.

Har lite planer för den fram över...

*Vässa motor så man hänger med bättre på motorvägen
*Sänkning, lagom ej toksänkt! Sänkfjädrar bara.
*Uppdatera bromsar fram
*Bygga om fästen för förarstol så man kommer längre bak...
*Byta grill
*Montera USA blinkers
*Byta bakljus
*Montera takvinge
*Byta stereo
*Sätta in nån baslåda eller nåt.
*Byta kupe fläkt *suck*

Har idag bytt LMM också och bilen går nu mycke bättre och rycker inte längre så det va väl spenderade 300kr :)
Senast redigerad av Indalsman den 28 februari 2015, 16:00, redigerad totalt 1 gånger.
//Per-Arne
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Bästa bruksbilen - 245GL -93

Inlägg av Djo »

Låter som bra uppdateringar :)

Men hur lång är herrn om du måste få stolen än längre bak ?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Bästa bruksbilen - 245GL -93

Inlägg av Indalsman »

Djo skrev:Låter som bra uppdateringar :)

Men hur lång är herrn om du måste få stolen än längre bak ?
1,88 och rätt kraftig...
//Per-Arne
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Bästa bruksbilen - 245GL -93

Inlägg av Allinug »

Indalsman skrev:Japp då va man tillbaka i Volvo träsket igen, nu med den nyaste 240 modellen, gillar att kalla den nyaste :)
Det brukar jag också säga: den nyaste och senaste modellen! :)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Bästa bruksbilen - 245GL -93

Inlägg av Errim »

Grattis till en fin bil! Inte dumt med ABS-bromsar heller!

Jag är också 188 lång. Jag gör så att jag ställer in stolen på lägsta läget bak och näst högsta läget fram då får benen bra plats på längden. Kör jag längre sträckor så sätter jag framdelen i högsta läget då sitter jag som en kung men lite trängre att ta sig i och ur (nära till ratten).

Med vänlig hälsning,
Bengt, som kör den näst nyaste 240in (244-92)
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Bästa bruksbilen - 245GL -93

Inlägg av Indalsman »

Errim skrev:Grattis till en fin bil! Inte dumt med ABS-bromsar heller!

Jag är också 188 lång. Jag gör så att jag ställer in stolen på lägsta läget bak och näst högsta läget fram då får benen bra plats på längden. Kör jag längre sträckor så sätter jag framdelen i högsta läget då sitter jag som en kung men lite trängre att ta sig i och ur (nära till ratten).

Med vänlig hälsning,
Bengt, som kör den näst nyaste 240in (244-92)
Ja jag kan säga att det blir inte bättre av att jag höjer stolen i framkant för då har jag bokstavligt talat ratten i knäna... Just nu så tar vänster foten i pedalen när jag flyttar den från viloplatsen till pedalen pga att jag måste pressa upp benet mot ratten... Pedalerna sitter ju så pass högt upp så man måste lyfta hela benet för att komma dit, sen har man 48 i skor också...

jag har vevat ner ryggstödet lite extra för då kan jag hoppa bak i sätet nån cm till och tjäna lite spel rum till ratten...

ja det är trångt!! men det går, vad gör man inte för att få köra 240 :D
//Per-Arne
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Bästa bruksbilen - 245GL -93

Inlägg av Djo »

Är själv 185cm och hyffsat rejäl har inte ens stolen längst bak dock har jag längre överkropp och sitter med huvudet i taket princip istället haha. alla är vi skapt olika har 46 i sko storlek. Rejäla bilar ska ha rejäla förare ;)

Erik som kör näst nyaste 244a 92a :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Bästa bruksbilen - 245GL -93

Inlägg av Indalsman »

Äntligen! Idag fick jag mina grejer från skruvat.se som jag beställde före jul...

Bild

Tändstift och tändkablar, slutade på strax över 400kr med frakt Nu ska jag snåla igen och köpa rotor och fördelarlock på Biltema... Såna grejer kan dom ju inte misslyckas med?

Sen borde den väl gå lite mindre ryckigt, fast vart mycke bättre då jag lindade tändkablarna med eltejp pga överslag och lagade fördelarlocket a la Bosse Bildoktor med lackstift också pga överslag...
När jag höll på och lindade tändkablarna så lossnade hatten på 2ans tändstift och under där märkte jag att det hade varit fuktigt länge då hela toppen av tändstiftet va rostigt...

Med andra ord så skrek bilen om att få nya tänddelar!! och klart den ska få det :) Får se om det blir montering imorgon kanske.
//Per-Arne
MrHide
Donator
Donator
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: Bästa bruksbilen - 245GL -93

Inlägg av MrHide »

Fin bil.
Men aldrig att jag skulle köpa fördelarlock och rotor på biltema, så tunt gods i dom att vid minsta fukt så kryper gnistan helt fel väg. Kostar ju inte så mycket mer med orginal. Bara min åsikt och det är inte lag på något sätt. ;-)
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Bästa bruksbilen - 245GL -93

Inlägg av schassen »

Håller nog med biltema skulle jag ju inte handla tänddelar på dom har ju vissa delar som är bra men min erfarenhet är ju inte at just tänddelar volvo orinal är nog beru på en 93 o tror att mekonomen säljer beru i dag. mvh hans
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Bästa bruksbilen - 245GL -93

Inlägg av Indalsman »

Lutar nog åt bilbyte fram över ändå. 240n är för trång för mig och man vrider ben å leder ur led när man kliver in och ur sen hittar jag ingen bra kör ställning så det får bli byte fram över.

Blir nog 745/945 istället om man hittar nån som är fräsch fortfarande. Kan bli V70 också men bara för 5-cyl ljudets skull och körställningen :)

Jag tycker det är skönt då man har en bil som man kommer in i som folk och som man hittar en bra kör ställning i. 245an är en kanon bil på alla sätt förutom den punkten.

Men än så länge är den kvar och skulle nån vara intresserad på nåt vis så hör av er.
//Per-Arne
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Bästa bruksbilen - 245GL -93

Inlägg av Indalsman »

Då va bilen såld, en kort men härlig tid va det. Synd att bilen va lite för trång för mig och slö motor när man är van vid lite kraftigare motorer.

Nästa gång får det bli en 242 med liten sport ratt så kanske det kan funka :)

Nu ska jag bege mig in i Saab träsket igen....
//Per-Arne
Skriv svar