Byta kupe fläkt -93a

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Skriv svar
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Byta kupe fläkt -93a

Inlägg av Indalsman »

Jag har hört att det ska vara en annan sorts fläkt på 93an och enklare att byta, stämmer det?

Jag måste byta inom en snar framtid om man ska överleva vintern nämligen och jag har bytt ett komplett värmepaket på en 244 -85a en gång men det är allt vad min erfarenhet av fläkt byte på 240 är.
1992 fick dom väl ett uppdaterat fläktpaket, eller gäller det bara AC modellen?
//Per-Arne
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Byta kupe fläkt -93a

Inlägg av JimmyW »

Det finns bara två versioner, en med och en utan ac

man byte värmekran 92 åtminstone på ac modellen, men det påverkar inte fläkten

Jag har bytt på båda versionerna i olika 93or. så det skiljer inget
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Byta kupe fläkt -93a

Inlägg av Indalsman »

Ok då vet jag vad jag har framför mig...
//Per-Arne
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Byta kupe fläkt -93a

Inlägg av Lazze S »

Visst bytte man värmefläkten på CU på 93orna. Om det skiljer nåt mot dom äldre kan jag inte svara på. Bytte på ett 93paket och ny fläkt kostade över 2000.- Ibland gör man nån liten förändring och ger delen ett nytt artikelnr.
Erling
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 november 2011, 07:56

Re: Byta kupe fläkt -93a

Inlägg av Erling »

När jag bytte på min 87:a (utan AC), tog jag ut en solid byggt Elektrolux-fläkt och ersatte den med en betydligt mindre solid Kina-grej - köpt på Volvo. Electrolux-fläkten har jag sparat. En dag jag har gott om tid kanhända jag försöker uppgradera den med kullager. Det var det övre glidlagret som pajade.
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Byta kupe fläkt -93a

Inlägg av Indalsman »

Tänkte bara tala om vilka priser Volvo i Sundsvall ville ha för att byta fläkten...

Pris utan fläkt, bara arbete = 4320:-

Pris med fläkt och arbete = 7675:-

Inte kommer jag lämna in på Volvo i alla fall... Jag vill verkligen inte byta fläkten själv men hittar jag ingen som har ett pris som passar mig så blir jag väl så illa tvungen...
//Per-Arne
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Byta kupe fläkt -93a

Inlägg av Allinug »

Det är dyrt, men har man en konstruktion där man byggt hela bilen runt fläkten så är det väl en del pyssel med att byta ut den. :(

Jag frågade Volvo för några år sedan och då låg priset på runt 5000 kr, men det är inget större fel på min fläkt i 93:an. Det är bara det att den låter lite illa... när man bromsar.. :shock: Men stänger man av den innan man ska bromsa så är det ju inga problem. Synd att byta något som funkar. :D
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Byta kupe fläkt -93a

Inlägg av JimmyW »

Nu är det faktiskt inte så svårt att byta fläkt, det är bara "lite" omständigt.

Det gäller även AC anläggningen. man behöver inte ens ha ut paketet ur bilen, vilket förenklar en hel del

Fläkten kan köpas hos.

AB Tegnaby Bildemontering
Klackevägen 4 360 43 Åryd, Sverige
+46 470 77 43 78

För det hutlösa priset om 650 Kr plus frakt då. Då får man en ny VDO motor

Måste dock varna det är lite svårt att komma fram
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Byta kupe fläkt -93a

Inlägg av Djo »

Första gången och enda jag bytt så tog det en 5 timmar för att få ut paketet dela det byta fläkt (ett helvete med den där gummi ringen man måste pressa in piggarna i fläkten är själva upphängningen för fläkten (tar nog fan 1 timme bara det) sen montera in det igen. Självklart gick ena armen av men han inte göra något åt det. 25 minus ute när den pajade självklart. tur man gick fordon och kunde låna skolans verkstad att byta den i.

vist nu när man vet hur allt sitter kanske det går fortare men ändå. Är så trångt så man knappt får tillbaks paketet igen. skulle jag göra det igen skulle jag nog faktiskt riva ur hela instrumentbrädan för det är ända sätet att kunna montera paketet korrekt igen. avrinningen är ju tyvärr något man ej kommer åt att få ditt när paketet är på plats igen och lyfter man upp paketet så tar det i instrumentbrädan och då får man knappt in en platt mejsel under paketet.

Omöjligt nej roligt nej osmidigt ja.

pannlampa och halva årets tålamod så går det bra. Lycka till med bytet.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Byta kupe fläkt -93a

Inlägg av SkauneJohan »

volvo 244-82 Bild
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Byta kupe fläkt -93a

Inlägg av Indalsman »

Tack :) den där har man studerat många gånger :) Har bytt hela paketet på en 240 jag hade tidigare så jag vet hur osmidigt det är....
//Per-Arne
Skriv svar