Tänder ej efter byte av batteri

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Tänder ej efter byte av batteri

Inlägg av Dextre »

Jag vet inte hur man kan misslyckas med det men jag har bytt batteri och belysning, stereo allt fungerar men den tänder inte. Startmotorn går runt fint. Minuspolen hade två kablar, en mindre jordad tidigt och en till motorblocket. Pluspolen en tjock till startmotor och en tunn till elektronik i framskärmen. Jag har väl inte glömt något då? Jag kan notera att:

Jag märker inte något sprakande när jag sätter dit minuspolen. Polskon är ny för den gamla sprack. All el invändigt fungerar.
Jag får ingen gnista från jordad tändkabel, men isoleringen kanske är för lång och stör testet.
Det luktar inte bensin efter startförsöken.

Jag har försökt mäta lite men det har inte gett något. Jag har inte sett några lösa kablar. Inga säkringar inne på förarsidan är paj. Allt fungerade innan bytet. Det kan ju vara vad som helst som har med bränsle eller tändning att göra men finns det något enkelt misstag som går att göra när man gör något så enkelt som att byta batteri eller något som kan gå sönder i samband med det?
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Tänder ej efter byte av batteri

Inlägg av Enbacka »

Vet itne vilken årsmodell du har men är den en nyare så har du en enskild säkring bredvid batteriet som går till motorstyrningen, kanske du råkat peta på den :p
-----------------
Jan E
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Tänder ej efter byte av batteri

Inlägg av Dextre »

Ja, det kanske man skulle ha skrivit. En 88A är det. Säkringen i vit liten dosa vid framskärmen sitter fast och är hel. Sladden som går från + till liten svart plint och på skärmen sitter fast som den skall. Inga synliga defekter iaf.

Så här ser det ut för övrigt (kanske inte direkt bidrar vid felsökning):

Batterit ser väl fint ut:
Bild
Tändspole ser väl ok ut:
Bild
Sladd till modulen (säger kanske inget):
Bild
Vita boxen etc:
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Tänder ej efter byte av batteri

Inlägg av Tobbe »

Har du gnista på tändstiften? Får den bensin? Sitter väl ett bränslerelä bakom handskfacket tror jag.(inte helt hundra har för mig det) kolla om det slår till.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Tänder ej efter byte av batteri

Inlägg av Djo »

Rukkla och snurra på alla säkringar spreja gärna på något som löser ärj också.

Har dock LH 2,4 men då den vägrat startat har det varit rengöring och ruklande av säkringar.

Ja den vägrade starta efter batteriet hade vart ur.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Tänder ej efter byte av batteri

Inlägg av Dextre »

Djo skrev:Rukkla och snurra på alla säkringar spreja gärna på något som löser ärj också.

Har dock LH 2,4 men då den vägrat startat har det varit rengöring och ruklande av säkringar.

Ja den vägrade starta efter batteriet hade vart ur.
Ni hade så rätt så. Jag mätte på säkringen i vit hållare närmast batteriet och då fanns spänning, men på verkstaden hittade de ärg i den hållaren.
Skriv svar