Felsöka doppmotorvärmare

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Felsöka doppmotorvärmare

Inlägg av Dextre »

Min DEFA går inte igång på allvar när man sätter i sladden längre. I vanliga fall hör man att den börjar knastra ordentligt på en gång. Nu är ljudet endast mycket svagt. Kupévärmaren låter som om den fungerar som den skall iaf.

Jag har försökt felsöka kablaget genom motståndsmätning men det ger liksom olika resultat när man mäter om ibland. De flesta gånger ger ledningen ungefär 0 Ohm vid in- och utlopp men korsmäter man över poler och jord (man vill ha så oändligt motstånd som möjligt) får man ibland svar ibland inte. Det kan ju vara glapp. Jag skulle kunna köpa ett nytt kablage men hela längden är rätt dyr och jag vet ändå inte om det är det som är felet. Jag har inget löst kablage att byta tillfälligt med heller. Jag har mätt och har 220-230 V AC i båda polerna i änden på sladden med stickproppen i.

Trots att detta verkar lätt att mäta kabeln tänkte jag om det finns något sätt att testa själva motorvärmaren på plats. Antingen med multimeter eller på annat vis. Jag är inte så elkunnig dessvärre men jag har en apparat för 99 kr från Biltema :) . Den har hjälpt mig förr.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Felsöka doppmotorvärmare

Inlägg av Posse »

Dextre skrev:Min DEFA går inte igång på allvar när man sätter i sladden längre. I vanliga fall hör man att den börjar knastra ordentligt på en gång. Nu är ljudet endast mycket svagt. Kupévärmaren låter som om den fungerar som den skall iaf.

Jag har försökt felsöka kablaget genom motståndsmätning men det ger liksom olika resultat när man mäter om ibland. De flesta gånger ger ledningen ungefär 0 Ohm vid in- och utlopp men korsmäter man över poler och jord (man vill ha så oändligt motstånd som möjligt) får man ibland svar ibland inte. Det kan ju vara glapp. Jag skulle kunna köpa ett nytt kablage men hela längden är rätt dyr och jag vet ändå inte om det är det som är felet. Jag har inget löst kablage att byta tillfälligt med heller. Jag har mätt och har 220-230 V AC i båda polerna i änden på sladden med stickproppen i.

Trots att detta verkar lätt att mäta kabeln tänkte jag om det finns något sätt att testa själva motorvärmaren på plats. Antingen med multimeter eller på annat vis. Jag är inte så elkunnig dessvärre men jag har en apparat för 99 kr från Biltema :) . Den har hjälpt mig förr.
Vad man ska få för resistans i Ohm direkt in på själva "doppvärmaren" beror på vilken effekt i watt den är på, t.ex typ:

300W 176 Ohm
500W 105 Ohm
750W 70 Ohm
1000W 53 Ohm

Skulle det vara kortis i värmaren blir det 0 Ohm (eller nästintill), och vid avbrott i det närmaste oändligt stort värde.

Kanske kan kontaktstift och/eller -hylsor ha oxiderat.

På en värmare jag har med närmast en bit metallspriralomlindad kabel fast monterad, verkade innerledarna vickats av längst ute vid anslutningsdonet så det bör gå att fixa..
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
zxcvbn
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2014, 18:14

Re: Felsöka doppmotorvärmare

Inlägg av zxcvbn »

Jag har åxå samma fel i min 240:/ Dock funkar den inte alls... Blir inte varm ens.. Men kupeuttaget funkar.

Blockvärmare har Jag
Skriv svar