Värde 245 D6

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Värde 245 D6

Inlägg av D.E »

Är spekulant på en 245 GL D6 från 1979. Manuell låda och vit lack. Den är helt rostfri då den aldrig gått i salt och är sprutad under regelbundet, men har gått ganska långt. Ska vara i fint skick trots ålder och mil, har tyvärr inga bilder. Det är första ägaren, en äldre herre, som äger den.

Finns dåligt med äkta 245 D6or på t.ex Blocket att jämföra med så jag tänkte fråga här innan jag bjuder på den. :)

Vad kan en sådan klenod vara värd om den är schysst i drivlina och chassi?
'76 245L Turbo
'83 242DL
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Värde 245 D6

Inlägg av Råda »

I mina ögon inte så attraktiv modell, men med tanke på hur ovanliga första årsmodellen av Volvo diesel är så borde den vara värd lite pengar.
Jonas Anderot
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Värde 245 D6

Inlägg av D.E »

Är '79orna ovanligare än senare årsmodeller?
'76 245L Turbo
'83 242DL
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Värde 245 D6

Inlägg av Tilly »

Jag håller inte alls med Råda här. Mycket attraktiv modell ur den synvinkeln att fina 240 diesel är mycket svårt att få tag i idag. Dessutom en -79 kombi som är rostfri! Den kombinationen av motor/årsmodell/kaross/skick kan inte finnas i många exemplar här i landet. Sedan kan man väl se det ur det perspektivet att även om förbrukningen inte är lika låg som på en modern diesel så är det väl svårt att hitta en 240 som rullar billigare. Positivt också med manuell växellåda.

På minussidan är ju att D6-modellen är ganska trög med sina 82 dieselhästar. Man får leva med att inte vara först iväg från rödljuset. Sedan har ju D24-motorn vissa problem med sprickbildning i topplocket. Det behöver inte vara allvarligt men kan ju vara värt att kolla om bilen gått långt. Sedan är ju motorn klart ovanligare än B21/23/230 och man kanske inte kan räkna med att få tag i vissa reservdelar samma dag man behöver dem.

Att jag skriver allt detta beror på att det inte går att sätta ett listpris på en sådan här bil, det handlar om vad du kan tänka dig att betala. Men om bilen nu är så rostfri och fin i karossen och rostskyddsbehandlad som du säger så tycker jag 15-20 tusen är helt rimligt. Kommer du under det är det bara att gratulera.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Värde 245 D6

Inlägg av D.E »

Tilly skrev:Jag håller inte alls med Råda här. Mycket attraktiv modell ur den synvinkeln att fina 240 diesel är mycket svårt att få tag i idag. Dessutom en -79 kombi som är rostfri! Den kombinationen av motor/årsmodell/kaross/skick kan inte finnas i många exemplar här i landet. Sedan kan man väl se det ur det perspektivet att även om förbrukningen inte är lika låg som på en modern diesel så är det väl svårt att hitta en 240 som rullar billigare. Positivt också med manuell växellåda.

På minussidan är ju att D6-modellen är ganska trög med sina 82 dieselhästar. Man får leva med att inte vara först iväg från rödljuset. Sedan har ju D24-motorn vissa problem med sprickbildning i topplocket. Det behöver inte vara allvarligt men kan ju vara värt att kolla om bilen gått långt. Sedan är ju motorn klart ovanligare än B21/23/230 och man kanske inte kan räkna med att få tag i vissa reservdelar samma dag man behöver dem.

Att jag skriver allt detta beror på att det inte går att sätta ett listpris på en sådan här bil, det handlar om vad du kan tänka dig att betala. Men om bilen nu är så rostfri och fin i karossen och rostskyddsbehandlad som du säger så tycker jag 15-20 tusen är helt rimligt. Kommer du under det är det bara att gratulera.
Tackar för utförligt svar. :D

Att en 240 med sug-D24 inte är särskilt pigg är jag fullt förberedd på. Bilen var inte tänkt som bruksbil i det här fallet heller då den snabbt skulle bli förstörd i klimatet jag bor i utan snarare som finbil/sommarbrukis då jag tycker det är en ganska intressant vagn. 70-tals 245 i allmänhet börjar ju dö ut tyvärr. :(

Ska hålla koll på eventuell vitrök, avgaser i kylvätskan och olja i vattnet när jag åker och kollar på den. Har ännu inte sett den personligen utan går enbart på beskrivning av ägare, släkt till ägare och en bekant som bor i bilens närområde. Att delar inte finns överallt som till en B21 förstår jag, men visst finns väl det mesta ännu att få tag i? Är väl samma motor som sitter i t.ex VW LT från 70/80-tal som jag förstått det.

Frågan är om det skulle förstöra värdet helt på bilen om man eventuellt skulle sätta i en fräsch D24 turbo från en 940 ifall originalmotorn skulle vara slutkörd. Höjer ju brukbarheten markant men det är kanske ingen höjdare ur originalsynpunkt.

Nä, jag åker och kollar på den och ser om de accepterar mitt bud om skicket är som beskrivet! :)
'76 245L Turbo
'83 242DL
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Värde 245 D6

Inlägg av Råda »

Med oattraktiv, menar jag att D24 utan turbo är väldigt slö och kräver mer underhåll och har dyrare delar jämfört med B21an. Något som sänker bruksvärdet ganska mycket enligt mig. Och När jag köper bilar vill jag kunna använda dom ganska flitigt, så jag skulle hellre välja en fin bensinare.

Men ur ett "samlarperspektiv" kan jag ju absolut se att den är attraktiv.
Jonas Anderot
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Värde 245 D6

Inlägg av Djo »

Ovanligt med en fräsch diesel värd att bevara som samlar bil oja får jag lov att säga.

Och nej inte sätta i någon turbo diesel förstör original bilen till den grad att jag tycker den tappar sitt värde som samlar bil och mer kan räknas som ett bruks fordon.

Gillar ej diesel överlag men får man chansen på en så udda fågel så varför inte slö som gud vet vad. Men som samlarbil och fin bil så behövs det inte gå fort bara framåt i vissa fall.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar