Volvo 245 b23f -89 kopplingsschema tändningslås LÖST

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
mcberka
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2014, 17:10
Ort: Småland

Volvo 245 b23f -89 kopplingsschema tändningslås LÖST

Inlägg av mcberka »

Hej,
Som ämnet lyder, ingen gnista på bilen och JA, jag har spenderat otaliga timmar att söka och leta igenom ett antal forum men kan inte hitta någon som, efter all felsökning har samma kvarstående problem som jag.

Bilinfo:
Volvo 245 1989
b23f
Jetronic 2.4
22,000mil

Problem:
Ingen gnista
Ingen ström på säkring 4
Ingen ström på tändspole vid startläge

Vad jag har gjort, har en donatorbil med precis samma specifikationer som bilen ovan:
*Fördelare, rotor, kablar
*Tändspole
*Tändmodul/slutsteg
*Luftmassemätare
*Bränslepumpsrelä
*Bosch-enhet
*Jetronic-enhet
*Tändningslåsgrej med massa stift på
Alla dessa delar ovan fungerar i min andra bil.

Har även.....
*Putsat, vaselinat och summrat samtliga säkringar (både inne och de 2 hängsäkringarna i motorutrymmet)
*Kontrollerat samtliga kontakter/förgreningar och försäkrat mig om att det finns kontakt
*Ny, mycket bra jord från kaross till motor
*Mätt motståndet i hallgivaren/tändlägesgivaren kalla det var du vill 171 ohm

Kontrollerat:
*Bränslepump startar vid bryggning
*Bryggat konstant plus på tändspole med batteriplus och "tjuvat" startmotorn, fungerar ej
*Inga felkoder (batteriet har varit dött)

Finns det någon här som kan hjälpa mig med vad det kan vara???
Känner mig som snubben i sällskapsresan som drar och drar i det där förbaskade startsnöret på motorn utan att skiten startar.....
Senast redigerad av mcberka den 10 oktober 2014, 06:18, redigerad totalt 2 gång.
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av Enbacka »

Hej och välkommen.

Grävde fram något gammalt felsökningsschema.

Koppla bort bränsleboxen.

Med nyckeln AV, har du 12V på pin 4 på anslutningen till boxen?

Med nyckeln i läge 2(kör läge) har du 12V på pin 12 på anslutningen till boxen?
Har du 12V på den röd-svarta kabeln i felkodsläsaren?
Har du 12V på pin 35 i anslutningen till boxen? (även med nyckeln i start läge)

Med nyckeln AV, har du 0 ohm mellan jord och pin 5,17,19 och 29 på anslutningen till boxen

Med nyckeln i startläge,har du 12V på pin 1 på anslutningen till boxen

Med nyckeln av, har du 12V på pin 9 på anslutningen till boxen.
Om du lägger en tråd mellan jord och pin 21 på anslutningen, drar bränslereläet? (pumparna borde inte starta,men reläet ska klicka tror jag)
Om du fortfarande har den förra jordtråden på plats (jord-pin 21) och lägger en till tråd mellan jord-pin 20 på anslutningen till boxen, startar pumparna?


Där har du nått att börja med iaf. lycka till.
-----------------
Jan E
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av mackan »

Hur uppkom problemet, plötsligt under körning? Smög det sig på eller gick den inte att starta helt plötsligt?
mcberka
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2014, 17:10
Ort: Småland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av mcberka »

Enbacka skrev:Hej och välkommen.
Där har du nått att börja med iaf. lycka till.
Tack för det!
Jag ska kolla direkt efter jobbet (nu har jag en anledning att pysa hem efter lunch) ;)
mackan skrev:Hur uppkom problemet, plötsligt under körning? Smög det sig på eller gick den inte att starta helt plötsligt?
Faktum är att jag köpte bilen av en 86årig gubbe som för ca 1 år sedan? ställde bilen då den inte längre startade.
Han förklarade att:
-"ibland startade bilen och ibland startade inte bilen... till slut startade inte bilen alls"

Men sen vet jag inte om gubben var lite vimsig då jag bad att få höra bilen gå runt på startmotorn. Sagt och gjort.
Efter det skulle vi gå in och fika tillsammans med hans fru då han säger till frugan när han kommer in:
-"Gunilla, Gunilla, nu startar bilen"....Njaaaaah säger jag, den gick runt på startmotorn.

Jag köpte bilen i tron om att det skulle vara ett simpelt litet skitfel (FÖR HUR SVÅRT SKA DET VARA ATT SKRUVA MED EN VOLVO 240????)
........ Ack så fel jag hade
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av Enbacka »

mcberka skrev:
Jag köpte bilen i tron om att det skulle vara ett simpelt litet skitfel (FÖR HUR SVÅRT SKA DET VARA ATT SKRUVA MED EN VOLVO 240????)
........ Ack så fel jag hade

Jag tror fortfarande det är ett simpelt skitfel, typ nån kabel av-ärgad eller ett relä som bråkar ;)
-----------------
Jan E
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av StefanM »

kopplingsschema är ju steg ett? Du skriver ju att du saknar ström på nån säkring och vid spolen så det kan ju vara lösningen på allt? Får inte grejerna nån ström så spelar det ju ingen roll hur mycket delar du byter helt planlöst?

Hittade kopplingsschema till -87 och det stämmer väl i stora drag antar jag. Säkring fyra är bara till pumpen och den säkringen sitter efter relät så slår inte relät till så ska det inte vara nån ström där. Byglar du relät så är det ström där.

Tändströmmen ska gå direkt utan säkring, 4kvadrats kabel från tändningslås till ingång på säkring 12, den grenar sig till blå kabel på ingång säkring 11 och går direkt till spole. Grenar sig där som blå till stift 4 på tändslutsteg. På dessa punkter ska du ha ström med tändning på.
mcberka
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2014, 17:10
Ort: Småland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av mcberka »

Enbacka skrev:
mcberka skrev:
Jag köpte bilen i tron om att det skulle vara ett simpelt litet skitfel (FÖR HUR SVÅRT SKA DET VARA ATT SKRUVA MED EN VOLVO 240????)
........ Ack så fel jag hade

Jag tror fortfarande det är ett simpelt skitfel, typ nån kabel av-ärgad eller ett relä som bråkar ;)

Det tror jag också, men att man gör en stor grej av det....
StefanM skrev:kopplingsschema är ju steg ett? Du skriver ju att du saknar ström på nån säkring och vid spolen så kabel på ingång säkring 11 och går direkt till spole. Grenar sig där som blå till stift 4 på tändslutsteg. På dessa punkter ska du ha ström med tändning på.
Kopplingschema har jag ett, kanske inte det bästa.
Vad jag har hört så finns det en säkerhetsgrej på 240 = ingen gnista, inget bränsle. Därav bryter han strömmen till pumparna för att bilen inte tänder som den ska?
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av Enbacka »

Ja det stämmer, bränslereläet drar inte om den inte tänder. Får den ingen signal från vevaxelgivaren så tänder den inte heller. Så den brukar kunna vara problemet men du hade ju mätt den (minns inte vad ohm'en ska vara men du kan ju pröva byta mellan bilarna om inte annat.)

En annan sak,är bilen manuell eller automat? automatbilar har en "startspärr" i lådan så man kan bara starta den i P läge. Isf kanske den är taskig.

Jag hade de rätta elscheman på datorn hemma,kan kolla genom dem igen då jag slutar jobbet.
-----------------
Jan E
mcberka
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2014, 17:10
Ort: Småland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av mcberka »

Enbacka skrev:Ja det stämmer, bränslereläet Jag hade de rätta elscheman på datorn hemma,kan kolla genom dem igen då jag slutar jobbet.
Det är en manuell låda, likaså donatorbilen.

Ja ett riktigt elschema hade varit tacksamt.
Ska pysa hem från jobbet och börja mäta snart
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av Enbacka »

Tyvärr är mina PDF filer låsta eller vad man ska säga så kan inte ta print screen utan fick ta med mobilen av skärmen ist :geek: Kanske hjälper det något. Kvaliten är inte så bra på ritningarna heller. Detta är -89ans schema

Bild
Bild
-----------------
Jan E
mcberka
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2014, 17:10
Ort: Småland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av mcberka »

Enbacka skrev:Hej och välkommen.

Grävde fram något gammalt felsökningsschema.

Koppla bort bränsleboxen.


Där har du nått att börja med iaf. lycka till.

Med nyckeln AV, har du 12V på pin 4 på anslutningen till boxen? Ja
Med nyckeln i läge 2(kör läge) har du 12V på pin 12 på anslutningen till boxen? Nej
Har du 12V på den röd-svarta kabeln i felkodsläsaren? Utan tändning Nej, Med tändning Ja
Har du 12V på pin 35 i anslutningen till boxen? (även med nyckeln i start läge) Utan tändning Nej, med tändning Ja, i startläge Nej

Med nyckeln AV, har du 0 ohm mellan jord och pin 5,17,19 och 29 på anslutningen till boxen Ja

Med nyckeln i startläge,har du 12V på pin 1 på anslutningen till boxen? Nej Tändning på = 0,72 V. Vid startläge trippar den ifrån 0,72v ner till 0 V.
När man släpper startläget så hoppar den upp till ca 11-12V

Med nyckeln av, har du 12V på pin 9 på anslutningen till boxen. Nej
Om du lägger en tråd mellan jord och pin 21 på anslutningen, drar bränslereläet? (pumparna borde inte starta,men reläet ska klicka tror jag) Relä klickar
Om du fortfarande har den förra jordtråden på plats (jord-pin 21) och lägger en till tråd mellan jord-pin 20 på anslutningen till boxen, startar pumparna? Ja

Det här säger inte mig så mycket faktiskt, men jag förmodar att det mesta borde vara Ja-svar eller?
Du som verkar veta, vad säger det här dig?
Tack för kopplingsschemana :)
mcberka
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2014, 17:10
Ort: Småland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av mcberka »

Uppdatering!
Jag ringde gubben jag köpte bilen av och frågade om han hade gjort något med bilen.
Han berättade att det var en kille som brukade fiska i hans sjö som skulle laga den åt honom.
Han hade bytt tändningslåset, men sen sa killen att han inte fixade det och åkte, han kom aldrig och fiskade hos gubben mer...

Jag river ner tändningslåset och kollar hur kablarna är kopplade i den svarta dosan, efter lite pill och jämförelse med donatorbilen så får jag bilen att starta, dock med lite komplikationer.
Jag vet inte vilka kablar som ska sitta på vilka positioner, ex 30, 15, 50, S, etc etc.
Donatorbilen har inte samma färger på kablarna och JA jag har flyttat dem fram och tillbaka, mätt när det är ström och i vilket läge.

Så jag söker ett koplingsschema på ett tädningslås till en 240 från 1989, 6 kablar 10 stift.
Färgerna är:
Röd
Röd-svart
Blå
Gul
Gul-svart
Gul-blå

Tacksam för svar
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av Enbacka »

Lutar åt tändningslåset nog då, ska se om jag har något schema på själva låset då jag kmr hem.
-----------------
Jan E
mcberka
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2014, 17:10
Ort: Småland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av mcberka »

Enbacka skrev:Lutar åt tändningslåset nog då, ska se om jag har något schema på själva låset då jag kmr hem.
Njaa, inte metallåset eller?
(har även en utbytes-kontakt med de 10 han-polerna på)
Jag har kopplat ur allting så jag siter med kablarna lösa enl bild.
Som sagt, kopplat fram och tillbaka, mätt försökt att placera dem i så lik ordning som donatorbilen som möjligt men får inte ihop funktionerna som de ska vara
Kopplingsschema till nedan sökes ↓
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av Enbacka »

nä jag menade nog kopplingarna :) Ritningarna är tyvärr suddiga så va beredd med någon extra säkring.

Rödsvart - 15 matning till H-mätare,bränslerelä och dylikt.
Röd - 30 borde vara matning? alltså +
Blågul - 15 går till säkringshållaren (beror på vilket tändssystem du har)
blå - 50 går kanske via startspärren,till startmotorn och vidare till LH-box (pin 30, blågul kabel)
gul - X? går till säkringshållaren (1,2,3)
gulsvart - också X? går till lampbrytaren

Såhär tror jag den ska fungera, i läge 0 (nyckeln av/ur) pin 30 och S
läge 1(radioläge) leder den mellan 30 och X,S
läge 2 (körläge) leder den mellan 30 och X,15,S
läge 3 (startläge) leder den mellan 30 och 15,50,S
-----------------
Jan E
mcberka
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2014, 17:10
Ort: Småland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av mcberka »

Enbacka skrev:nä jag menade nog kopplingarna :) Ritningarna är tyvärr suddiga så va beredd med någon extra säkring.

Rödsvart - 15 matning till H-mätare,bränslerelä och dylikt.
Röd - 30 borde vara matning? alltså +
Blågul - 15 går till säkringshållaren (beror på vilket tändssystem du har)
blå - 50 går kanske via startspärren,till startmotorn och vidare till LH-box (pin 30, blågul kabel)
gul - X? går till säkringshållaren (1,2,3)
gulsvart - också X? går till lampbrytaren

Såhär tror jag den ska fungera, i läge 0 (nyckeln av/ur) pin 30 och S
läge 1(radioläge) leder den mellan 30 och X,S
läge 2 (körläge) leder den mellan 30 och X,15,S
läge 3 (startläge) leder den mellan 30 och 15,50,S
Tack, ska testa det nu ikväll, återkommer med resultat. Men äre någon annan som har ett riktigt schema som man kan titta på?
Gällande röd och 30. Det finns 2 st 30-stift ett som ligger mot den "raka" delen i mitten. Vilken skare vara tros?
mcberka
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2014, 17:10
Ort: Småland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av mcberka »

Testat, kom på nu när jag kom ut att det finns bara ett stift som heter 15 men det finns två stift som heter 15i?
Kopplar man som du sa så fungerar allt men han startar när man släpper nyckeln ifrån startläget...
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av Enbacka »

hmm,kan låset vara från en nyare bil?

En 90a verkar ha både 15I och 15R.

där är det på detta vis.

15R - startmotor (din blåa kabel?)
15I - tändsystem å div (blågula) och din gulsvarta
50 - bränslereläet (rödsvart) (dehär tror jag nu är för att den bara ska ge en impuls när du försöker/har försökt starta ifall bränslet runnit tillbaks. De kanhända att du måste flytta den till 15R istället eller så blir du utan hastighetsmätare.)
X - gul
30 - röd
-----------------
Jan E
mcberka
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2014, 17:10
Ort: Småland

Re: Volvo 245 b23f -89 ingen gnista

Inlägg av mcberka »

Det vet jag inte om det är, men det är samma nummer på den där grejen med 10 han-poler på från min 89:a, 90;a och ifrån en 745;a så den borde vara OK.

Igår koplade jag om lite med infon jag fick av dig, det slutade med nedan:
Gul - X
Gul/Svart - X
Blå - 50
Blå/Gul - 30 plan
Röd - 30
Röd/Svart - 15

Då startar bilen och går bra.
MEN, lyset är på när det ska vara av, och av när det ska vara på. Samt att blinkersen inte fungerar.
Har ni hört strömmen finner vägen med Eddie Meduza?... Nästan samma sak här.. haha

Jag ska testa koppla om det till det du skriver nedan.
Tusen tack för informationen hitills!
mcberka
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2014, 17:10
Ort: Småland

Re: Volvo 245 b23f -89 kopplingsschema tändningslås

Inlägg av mcberka »

NU börjar det bli ganska drygt här..

Kopplar jag så här (eller flyttar röd-svart från 50 till 15r:
15R - startmotor (din blåa kabel?)
15I - tändsystem å div (blågula) och din gulsvarta
50 - bränslereläet (rödsvart) (dehär tror jag nu är för att den bara ska ge en impuls när du försöker/har försökt starta ifall bränslet runnit tillbaks. De kanhända att du måste flytta den till 15R istället eller så blir du utan hastighetsmätare.)
X - gul
30 - röd

Så fungerar lyset men startmotorn drar i tändningsläge 2.

Kopplar jag så här:
Gul - X
Gul/Svart - X
Blå - 50
Blå/Gul - 30 plan
Röd - 30
Röd/Svart - 15

Så startar bilen och går bra men lyset är "bakvänt", dvs av när det ska vara på och på när det ska vara av.

Imorgon blir det inget skruvande, tålamodet börjar tryta..... Det är en 240, hur svårt ska det va?
Skriv svar