Vevslängen som rör torkararmarna har ramlat isär

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Vevslängen som rör torkararmarna har ramlat isär

Inlägg av Dextre »

Helt plötligt slutade höger arm att gå och den vänstra hamnade helt snett men sitter kvar. Jag tog bort handskfacket och tittade och när jag rörde länkaget så ramlade det isär i mitten. Vajrarna vet jag inte hur de satt heller. Stången som höger torkararm satt på åkte med ut när jag försökte ta bort torkararmen och lossnade alltså från den del som sitter fast i länkaget. Eftersom jag känner mig extremt förvirrad om hur detta verkligen satt så undrar jag följande:

1. Går det att sätta ihop detta igen eller får man ta en vevsläng från en reservdelsbil? Vajrarna ser intakta ut men den har ju som sagt ramlat isär helt.
2. Kan man om att står rätt till verkligen dra ut stängerna som torkararmen fäster i och som också sitter i vevslängen från utsidan? Jag tror att jag var lite våldsam.
3. Bör man ta hela delen så som den presenteras i denna tråd http://forum.svenska200klubben.com/view ... =30&t=1557 där DandanRacing visar länkaget på bild.

Tack för hjälpen.

/Dextre
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Vevslängen som rör torkararmarna har ramlat isär

Inlägg av Dextre »

Efter mycket nackont och petande lyckades vi montera fast vajrarna när vevslängen fortfarande satt i. Att få ut den bedömde jag skulle kräva lika mycket bortplockande som att demontera en ny framvagn. Det gick faktiskt att spänna vajrarna med skruvar också och jag tror att det sitter bra.

Det enda är att stagen som går igenom karossen som torkararmarna sitter fast i inte gick att få i helt på den högra armen. De följde med torkararmen upp när jag skulle ta bort armen. På den vänstra gick den inte att ta bort from vevslängens halvmåne. Så det sitter lite högre upp på högra armen med ett litet glapp ned till karossen men jag tror att det går ändå.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Vevslängen som rör torkararmarna har ramlat isär

Inlägg av Lazze S »

Det enklaste är trots allt att riva ur hela brädan för att komma åt allt. Mycket jobb tycker många, men är man inte så vig så är det enda sättet. Tänk på att en sort till 81-85 , en för 86 och nyare.
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Vevslängen som rör torkararmarna har ramlat isär

Inlägg av Enbacka »

Fyller på med en fråga, vad skiljer mellan 81-85 och 86+ ? Är det axlarna som går genom plåten till själva torkarna? Passar själva länkagen mellan årsmodellerna?

Anledningen till frågan är att mitt länkage på -81an är både glappt och trögt, hade tänkt byta de någon gång.
-----------------
Jan E
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Vevslängen som rör torkararmarna har ramlat isär

Inlägg av Lazze S »

Länkaget är nog samma, men axlarna är längre på 86. Slängde en hel från en 90a lågmilad för ett tag sen. Tror jag gav 100.- efter att ha plockat ur den själv.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Vevslängen som rör torkararmarna har ramlat isär

Inlägg av Volvo245GLT »

Bytte ut hela mekanismen på min 245 -77 mot en från -90:a.
Gick relativt smidigt ändå efter att jag tagit ur instrumenthus och handskfack, och inga problem med passformen heller.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Vevslängen som rör torkararmarna har ramlat isär

Inlägg av Dextre »

Ni som verkar kunna detta... skall stagen som fäster i armarna på utsidan gå att få ned i halvmånarna lika långt på vänster som höger sida? Det blir liksom ett större avstånd på höger sida men det fungerar. Jag misstänker att det var så detta började. Staget hoppade helt enkelt ur och därför gick inte höger arm.

Det kanske inte är en helt enkel fråga att besvara utan bilder.
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Vevslängen som rör torkararmarna har ramlat isär

Inlägg av Dextre »

Trådrevival!

Finns det något sätt att veta hur hårt vajrarna som drar i länkarna som viras runt de roterande mekanismerna skall vara? Man kan skruva på dem i ändarna för att spänna eller loss så att de smiter åt mer eller mindre hårt runt halvmånarna som snurrar. Jag har testat lite men jag är rädd att allt ramlar isär igen eller att vajrarna går av.

Anledningen till att jag frågar är för att vänster länkarm smäller till lite illa speciellt när torkaren vänder. Jag har smort med fett utan skillnad. Det kan ju vara något som är snett också och därför tar i lite.

/Dextre
Skriv svar