Vevaxelgivare 245 -87

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
senmathal
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 september 2014, 22:24

Vevaxelgivare 245 -87

Inlägg av senmathal »

Hej!

Är ny här. Hittade detta forum då jag är lite inblandad i en Volvo 245 från 1987 som används som sommarbil på sommarstället.

Nu har dock den gamla pärlan vägrat starta och då jag befinner mig 30 mil ifrån den har svägerskan låtit bärga den till en Volvoverkstad. Dom säger enligt svägerskan att det är varvtalsgivaren som jag antar är detsamma som ÖDP-givare eller vevaxelgivare. Tyvärr påstår dom att den inte går att få tag på och den och piratgivare dom fick tag på inte fungerade. Kan det verkligen vara möjligt att en sådan inte går att få tag på till en Volvo 240.

Tyvärr var det länge sedan jag åkte Volvo och har inte koll på motormodeller. Det enda jag vet är att den har en Pierburgförgasare för den har jag bytt flottörventil på.

Vad tror ni kan det verkligen vara så illa att delen inte går att få tag på. Jag gjorde en enkel sökning och fann denna på två minuter http://www.skruvat.se/Impulsgivare-vevaxel-P309697.aspx Då jag slog in bilnumret säger sidan att den ser ut att passa.

Vi ska upp en snabb vända till Vilhelmina där bilen står men den står kvar på Volvo och vi har lite ont om tid. Vet inte om jag ska ringa till dom och fråga vad det är för givare och försöka hitta en.

/Mats
Erling
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 november 2011, 07:56

Re: Vevaxelgivare 245 -87

Inlägg av Erling »

Jag har mycket svårt att tro att den delen du länkar till inte ska vara att få tag på hos Volvo. Om det är den som passar just din bil ska jag dock inte säga. Jag har bytt på två, en 1987- och en 1988-modell, både hadde Solex Cisac förgasare, och då gällde den du länkar till.

Så ser det ut i bakkant av motoren, just ovanför clutchhuset om det är denna du behöver:

Bild
senmathal
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 september 2014, 22:24

Re: Vevaxelgivare 245 -87

Inlägg av senmathal »

Hej igen!

Jag ringde själv till Volvo i Vilhelmina igår och nu hade dom tydligen hittat en givare med hjälp av en folkraceåkare. Nej tydligen är det inte den givare jag länkade till, den hade dom testat. Det skulle vara någon ovanlig modell som satt monterad på en plåtkonsoll. Dom hade sökt på Volvo över hela Sverige samt på Bildelsbasen. Den givaren skulle visst ha varit vanlig på Renault bland annat.

Men jag håller med att det är väldigt konstigt att det skulle finnas en givare på en Volvo 240 som inte går att få tag på. Men så typiskt biltillverkare att alltid ha flera varianter av samma sak för att förvirra oss stackars hemmamekare. Men är det inte samma sak med Pierburgförgsaren som sitter på den bilen. Det var nästan lögn att få tag på en nålventil som passade till den. Det lyckades dock Volvo med till slut.

/Mats
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Vevaxelgivare 245 -87

Inlägg av janneR »

Vad jag vet fanns inte vevaxelgivaren förrän 230F utrustades med LHJ 2.4 motorsystem i mitten av -88, har du möjligen ett icke standard tändsystem eller är jag bara dåligt underrättad.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
senmathal
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 september 2014, 22:24

Re: Vevaxelgivare 245 -87

Inlägg av senmathal »

Jag är väl inte helt hundra på årsmodellen utan det är min fru som påstår det och brukar ha järnkoll på siffror. Det är hon som sköter av och påställningen av den. Eftersom givaren inte skulle ha funnits förrän mitten av 88 kan de ju inte bero på att det är en sen 87:a heller. Mysko!

Hur som helst så ska givaren vara bytt nu oavsett om den finns eller inte :) Motorn ska dessutom gå om det är det som menas med att bilen är klar enligt Volvo i Vilhelmina. Och det får vi väl hoppas.

Ni som har lite koll på dessa bilar: Vi tänkte göra lite service på den med byte av tändstift och kolla över den lite då den varit ganska svårstartad innan givaren gav upp. Visst är det elektroniskt tändsystem på en 87:a men med vanlig fördelare och rotor. Tänkte att det kunde vara en god idé att i så fall byta både rotor, fördelarlock och tändkablar.

/Mats
senmathal
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 september 2014, 22:24

Re: Vevaxelgivare 245 -87

Inlägg av senmathal »

När jag slog på regnumret på Biltemas hemsida fick jag fram följande.

VOLVO 245-831
Tillv.månad: -
Reg.datum: 19870622
Chassinr: 245831H1734369
Cylindervolym: 2316
Motorkod: B230K
Motoreffekt kW: 85

Nu ska man nog inte hålla för otroligt att motorn kan ha varit bytt på den någon gång.

/Mats
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Vevaxelgivare 245 -87

Inlägg av Volvo245GLT »

En -87:a med förgasare borde betyda B230K-motorn, så den är nog original. När den motorn sitter i monterad i 240 så har den förutom Solex "problemförgasaren" ett datorstyrt tändsystem från Bendix. Det använder svänghjulsgivare, men jag tror (obs!) inte att det är samma givare som sitter på senare modeller (-88B) med LH 2.4.
Kan det vara samma typ av givare som återfinns på Volvo 360 av samma årgång?

Skönt i alla fall att det löste sig! :) Ett alternativ annars hade varit att montera den betydligt vanligare brytarlösa tändningen med hallgivare i fördelaren, separat tändmodul/drivsteg och spole.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
senmathal
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 september 2014, 22:24

Re: Vevaxelgivare 245 -87

Inlägg av senmathal »

Fanns det någon 360 med Renaultmotor? Jag tänkte eftersom han sa att den givaren brukade sitta på Renault. Det måste väl i så fall vara någon äldre Renault för även det märket har väl Volvo ansvar för reservdelar till. Förmodligen är det en givare som fanns bara en ytterst kort tidd.

Förgasaren som sitter på är en Pierburg och inte Solex eller finns det någon samhörighet mellan dessa märken? Vad har problemen med den förgasaren bestått i? Går den att byta ut mot något bättre utan allt för mycken mickel med grenrör och grejer?

Nu är man ju lite ovan med manuell choke men den har väldigt lätt för att bli sur och är allmänt lite svårstartad. Lite lurigt då bilen har många olika chaufförer och några med noll erfarenhet av något annat än att bara vrida på nyckeln och köra iväg.

/Mats
senmathal
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 september 2014, 22:24

Re: Vevaxelgivare 245 -87

Inlägg av senmathal »

Igår blev den gamla Volvon besiktigad och godkänd :)

Jag har sökt lite både här på forumet och annorstädes på internet och just den här motorn och årsmodellen tycks ha varit lite av en problemmotor vad jag förstått. Inte minst förgasaren som också nämnts om här i tråden. Trots det har den dock varit en vända upp till Saxnäs idag rapporterade svägerskan och hon tycks även ha tagit sig tillbaka till Vilhelmina. I morgon ska den få nya tändstift då vi åker upp till Vilhelmina en sväng.

Tack för hjälpen. Det kanske blir aktuellt att återkomma hit vid fler tillfällen :)
/Mats
Skriv svar