Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Ståhl
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 november 2011, 08:03
Ort: Mora

Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av Ståhl »

Tjena.

Bilen har fått för sig att börja koka lite då och då.
Så tänkte om det är kylarfläkten som inte fungerar som den ska?
Det är en såndär slirfläkt.

Som jag fattat det så ska det inte gå lätt att snurra på den när motorn är varm?
Om det är så, är det den som inte fungerar som den ska.

Annars, hur får man reda på om den fungerar som den ska? :roll:
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av janneR »

Det är ovanligt att denna typ av kylarfläkt går sönder men nån gång kan det ju hända. För din personliga säkerhet bör du alltid koppla bort batteriets minuspol när du kollar kylfläkten. Vid kall motor skall du kunna känna ett lätt motstånd när du snurrar fläkten och när du gör samma test efter grundlig varmkörning skall motståndet i fläkten vara märkbart större. Får du fylla kylvätska ofta? Har du kollat om du har någon sörja i expansionstanken eller att det luktar avgaser där? När du tittar på oljestickan, har du någon gråvit sörja där. Kan vara en dålig termostat som inte öppnar som den skall eller en dålig vattenpump.Kan även vara ett igensatt kylsystem.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av Amarace »

Du hör när fläkten arbetar, och om du har handen bakom (vid motorn) känner du ju om det blåser.

Om motorn är så varm att den kokar så går fläkten tyngre, men annars tycker jag fläkten sällan går särskilt tungt när man känner, oavsett om motorn är bruksvarm.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Ståhl
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 november 2011, 08:03
Ort: Mora

Re: Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av Ståhl »

Nja, den har kokat nu 2ggr inom loppet av 2 veckor.

Har båda gångerna känt på fläkten och tyckt att det går att snurra på den väldigt lätt.
Kan dock även vara en av slangarna som går in till värmepaketet som läcker, då det ångat ganska rejält bakom toppen när detta hänt.
Och ändå så håller den tempen och går fint annars.

Har dock ett stundande projekt att byta till LH2.2 och byta topp på samma gång så om det är topplockspackningen som spökar så blir den bytt i samma veva.
Men om det är fläkten som spökar också så kanske man skulle bytt den i samma veva när man ändå är i verkstan?
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av 240_kalle »

toppacknig? sprucket lock? thermostat?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Ståhl
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 november 2011, 08:03
Ort: Mora

Re: Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av Ståhl »

Ja, jag har misstänkt topplockspackningen från första början.
Och den ska bytas.

Men somsagt, om fläkten är paj, så lär jag byta den också.
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av 240_kalle »

när börjar bilen koka? under körning 40-50 och hårdare eller i krypfart?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Ståhl
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 november 2011, 08:03
Ort: Mora

Re: Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av Ståhl »

det är olika varje gång.
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av 240_kalle »

kan ju också vara toppen som är sprucken.. händer inte så ofta men visst, det händer
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av Persson »

Detta kan ses som ett väldigt dumt svar men jag har gjort så här för att testa.

Ta på dig en handske och se om du kan stoppa fläkten när den går på tomgång (VAR VÄLDIGT FÖRSIKTIG).

Jag har aldrig klarat att stoppa fläkten på en volvo. Bmw har vart lättare.
Så med andra ord går den att stoppa utan problem så kan de va den.


Dock har jag aldrig varit med om att en volvofläkt gått sönder.
Har du en spricka i en slang så kokar bilen lättare då de inte blir något tryck i kylsystemet.


Sen en liten notis. Min turbokonverterade f-motor kokade inte efter en jävla massa bus trots att kabelskon till elfläkten hade hoppat av. Visst tempen gick upp rätt högt men den kokade inte
Ståhl
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 november 2011, 08:03
Ort: Mora

Re: Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av Ståhl »

Det har ju bara hänt en gång att den kommit så långt att den gått upp på röda.
Och samtliga gånger har det ångat nå förbannat. Speciellt bakom toppen, så funderar på om jag lyckats skada ena slangen till värmepaketet när jag var bakom motorn och försökte skruva ur bultarna till växellådan, så att den börjar läcka när det blir för mycket tryck (av att termostaten inte öppnar sig).. Och varje gång så har det kokat slut på vatten.

Så tänkte ta en rejäl titt på både slangar och termostat idag, ska ta in termostaten och koka den så jag se om den öppnar sig överhuvutaget.
Sen tänkte jag testa att stumma fläkten på något vis. Troligtvis med en jädrans massa tejp?
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av 240_kalle »

sätt en gamlare fläckt
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Ståhl
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 november 2011, 08:03
Ort: Mora

Re: Hur vet man om kylarfläkten är trasig?

Inlägg av Ståhl »

Har dock inte hunnit med att kolla allt än.

Så kan man också göra. Men, är inte de olika "bultcirklar" på dom? alltså att den äldre fläkten passar på nya? eller ?
Skriv svar