Min 242 1976 har Yazaki-instrumentering. Har skaffat GT-instrument (VDO), men hastighetsmätarvajern vägrar passa. Diametern på fästet hastighetsmätarvajern är för liten, den går helt enkelt inte på. Måste jag byta hastighetsmätarvajer? Är det olika på VDO och Yazaki?
Så här ser den som jag har ut:
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... -78-endast
Jämför med den här (1215548) där fästet till hastighetsmätaren ser annorlunda ut:
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... -73-74-l17
Enligt den här sidan är 1215548 till just VDO (man får kolla på illustration ALT 1 som ju visar en VDO-mätare)
http://www.volvopartswarehouse.com/a/Vo ... 47360.html
Tacksam för all hjälp!
Hastighetsmätarwire - olika beroende på VDO el Yazaki?
-
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: Hastighetsmätarwire - olika beroende på VDO el Yazaki?
Jepp, det är olika infästning, yasaki sitter med ett snäppfäste, vdo med bajonettfäste, och dom passar inte mellan varandra.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
-
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28
Re: Hastighetsmätarwire - olika beroende på VDO el Yazaki?
Misstänkte det - fick klippa i fästet med en plåtsax, men den sitter ändå inte bra.Amarace skrev:Jepp, det är olika infästning, yasaki sitter med ett snäppfäste, vdo med bajonettfäste, och dom passar inte mellan varandra.
Ett annat problem är att hastighetsmätaren visar helt fel, typ 50% extra. Dessa grejor har jag:
- GT-instrument
- yazaki-kabel
- M47 I
- Originalbakaxel 1030 utväxlad för M45
En 1031 från en 92 245 med okänd utväxling ska snart på istället. Frågan är om man någonsin kommer kunna få en korrekt visning. Ska man hoppas på att 1031 löser det eller kommer jag behöva byta något drev i växellådan - i så fall till vad?
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: Hastighetsmätarwire - olika beroende på VDO el Yazaki?
Jag har nån gång skrivit vilka hastighetsmätardrev som hör till vilken utväxling, om du letar kanske det finns, om det inte flrsvann i kraschen. Ska kolla i mina böcker annars. Samma fenomen fick jag för 15år sen med gt-instrument, dom hade inte den normala märkningen (brukar vara 0,585, 0,605 eller 0,640) så jag fick det inte bra då.
Ska tippa du har ett drev som är 17 nu, och till 0,605 mätare borde du behöva 19 el 20 drev till originalutväxlibgen, har du gamla lådan kvar kan du ta det drevet, passar på M47.
Ska tippa du har ett drev som är 17 nu, och till 0,605 mätare borde du behöva 19 el 20 drev till originalutväxlibgen, har du gamla lådan kvar kan du ta det drevet, passar på M47.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85