Sida 1 av 1
turbo i gl
Postat: 17 juli 2014, 20:15
av glturbo
Nu vill jag få igång en diskussion med er!
jag har satt i en b230FT och ic i min ganska fina lågmilade 244 gl. Tycker ni att detta höjer värdet eller ska det vara orginalmotorn? min personliga åsikt: JA det höjer värdet och körglädjen i dessa kultbilar!
På min bil syns det inte att motorn är bytt förutom 3tums pipen som sticker ut.
för eller emot?
Re: turbo i gl
Postat: 17 juli 2014, 21:40
av Volvo245GLT
Svår fråga!.. Det där är ju på två sätt och jag kan varken säga rätt eller fel.
Ser man bilen som ett samlarobjekt eller entusiastbil så har nog värdet minskat en hel del nu när motorn är bytt.
För någon som bara vill putsa, fixa och visa upp sin fina lågmilade originalbil på träffar så är det knappast till någon fördel.
Samtidigt så har bruksvärdet gått upp en hel del nu.

Så det beror ju helt på... Personligt så vill jag i alla fall använda och bruka mina bilar (som dock har gått över 30.000 mil och är rostlagade) och planerar också att stoppa ner en FT/FK-maskin i en av dem.

Turbo är skoj, det är svårt att säga något annat!..
Re: turbo i gl
Postat: 18 juli 2014, 16:11
av glturbo
du har nog rätt, men hur välputsat motorrummet än är så är det ju roligare att se en FT/FK än en sugis!
Hade det varit en jänkare hade man ju velat se en v8 o inte en 6a när man öppnar huven på en fin bil eller?
men ja en jättefin bil är det ju dumt att ändra, det håller jag helt med om.
Re: turbo i gl
Postat: 18 juli 2014, 19:10
av Enbacka
Du lär nog få delade svar på dendär frågan :p
Själv anser jag att det inte spelar så stor roll hur man ändrar/bygger om sin bil. Jag har ju själv ändrat de mesta på min turbo som nog får flera volvo entusiaster att vrida sig i graven men det är ju min egen bil. Och jag kan ju alltid bygga om den igen till originalbil om jag så tycker.