Får jävlar inga bromsar på min 240 turbo

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
240peter
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 juli 2014, 21:09

Får jävlar inga bromsar på min 240 turbo

Inlägg av 240peter »

Hej har ett mycket märkligt beskymmer,
Min bromspedal är stenhård med motorn avstängd, men så fort jag startar den så drar pedalen i botten (trampar igenom helt) jag har bytt allt som går att byta, 2 beg huvudbromscylindrar 1 helt ny, bromsservo, 6 bromsslangar, bromsrör, fördelningsventil vänster ramben även bak ovanför axlen, alla bromsok, luftat igenom ca 10 liter bromsvätska men fan får jag inga bromsar för det,


Mina frågor, kan det ha och göra med att jag får för mycket vacum in i bromsservot när jag startar? För backventilen fungerar,

Elkontakten som sitter på fördelningsventilen vänster ramben, vad gör den för nytta? Ej inkopplad ? Finns det någon som kan lösa denna gåta som leder till att jag får ordning på bromsarna kommer belönas, tack på förhand.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Får jävlar inga bromsar på min 240 turbo

Inlägg av Volvo245GLT »

Välkommen hit! :)

Kontakten på fördelningsblocket är varnaren för kretsbortfall. Kabeln går alltså till lampan "brake failure" i instrumenthuset.

Har tyvärr ingen ny teori om felet. Du verkar ju redan ha bytt allt som går att byta, och mig veteligen så kan inte vakuumet blir för starkt. Starkare sug ökar bara kraften, men då systemet endast innehåller okomprimerbar vätska så ska inte pedalen kunna röra sig.
Det enda jag kan tänka mig är alltså luft. Har du luftat enligt det speciella schemat och efter konstens alla regler? D.v.s. öppna nippel, be någon bromsa, stäng nippel, släpp upp pedalen.. upprepa o.s.v..

Lite mer långsökt är att du fått någon dålig slang som sväller upp p.g.a. det högre trycket som servon ger. Be någon sitta och bromsa med motorn igång under tiden som du undersöker alla slangar.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Får jävlar inga bromsar på min 240 turbo

Inlägg av janneR »

Ta en titt på filen i nedanstående länk.

http://mekbiten.se/Egna_dokument/240_bromsluftning.pdf

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Får jävlar inga bromsar på min 240 turbo

Inlägg av StefanM »

och du har inget bromsok på fel sida så du har nån nippel pekandes neråt? Klassiskt misstag.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Får jävlar inga bromsar på min 240 turbo

Inlägg av PH_ »

En klassiker som får bromspedalen att kännas svampig är ju annars att torpeden flexar.
Skriv svar