Baklucke ruta montering- 88a

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Turbotrotteln
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 april 2014, 20:50

Baklucke ruta montering- 88a

Inlägg av Turbotrotteln »

Tjena!

Volvo 245a - 88. Lilla rutan, skall monteras i en ny baklucka.
Behöver ny list då jag skar sönder den gamla, någon som vet vad sådan kostar och om det bara är Volvo som kan ta fram den åt mig ?

Är monteringen svår ? Har aldrig pysslat med glas förut.
Hur går det till ?
Har några års mek erfarenhet, helt tummen i handen har jag inte...men någon kanske kan förklara lite ingående på monteringen av bakrutan.
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Baklucke ruta montering- 88a

Inlägg av StefanM »

gummilister skär man inte sönder förrän man har en ny............rutan i luckan är ju dessutom väldigt lätt att peta ur så det kanske var lite förhastat att skära sönder den ? Ny list är det nog bara volvo som har och monteringen är enkel, på med listen på rutan, dra i en kabel, 1,5 kvadrat duger bra runt hela skåran där plåtkanten ska vara, lägg kabeländarna lite omlott och ställ dit rutan och öppna luckan så rutan ligger plant och dra sedan i kabeln så kanten kränger över plåtkanten, tryck efter på rutan och gå runt hela.
Turbotrotteln
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 april 2014, 20:50

Re: Baklucke ruta montering- 88a

Inlägg av Turbotrotteln »

Ja det kanske var lite förhastat att skära sönder den, men fick inte ut skiten.
Gjorde säkert fel, hur tar man ut rutan utan att skära list?

Luckan ligger löst, så det blir ju rätt skönt att montera rutan då kanske. Eller skulle du föredra att hänga på luckan först

//Simon

Tack för svar!
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Baklucke ruta montering- 88a

Inlägg av StefanM »

ta nåt trubbigt att peta med så du inte skadar listen, sen trycker du från insidan på gummilisten så du viker den innanför plåten så att säga och så går du varvet runt. Den där listen är ganska mjuk så det brukar inte vara nå större problem att göra det. Det är nästan så du kan ta tummarna och börja på mitten och försiktigt trycka utåt, när du gör det så blir det spelrum så du kan trycka gummiläppen innanför plåtkanten och ju länge du kommer ju lättare blir det.
Jag skulle sätta i rutan med luckan fastskruvad. Då kan du ha den öppen och stå under när du drar i kabeln och samtidigt ha en arm fri så du kan trycka efter på rutan.
Turbotrotteln
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 april 2014, 20:50

Re: Baklucke ruta montering- 88a

Inlägg av Turbotrotteln »

StefanM skrev:ta nåt trubbigt att peta med så du inte skadar listen, sen trycker du från insidan på gummilisten så du viker den innanför plåten så att säga och så går du varvet runt. Den där listen är ganska mjuk så det brukar inte vara nå större problem att göra det. Det är nästan så du kan ta tummarna och börja på mitten och försiktigt trycka utåt, när du gör det så blir det spelrum så du kan trycka gummiläppen innanför plåtkanten och ju länge du kommer ju lättare blir det.
Jag skulle sätta i rutan med luckan fastskruvad. Då kan du ha den öppen och stå under när du drar i kabeln och samtidigt ha en arm fri så du kan trycka efter på rutan.

Gick skitbra, tack för hjälpen
Skriv svar