Sida 5 av 5

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 6 januari 2016, 18:54
av MrHide
Hehehe, det var knappt kardantunneln fanns kvar, men konstigt nog så var all länkarmar mm. i nästan nyskick.

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 6 januari 2016, 19:23
av MrHide
Har börjat kika lite på motorn, tror detta blir kanon, kan bara inte bestämma mig för, om jag ska sätta in en manuell med överväxel, eller en fyrstegsautomatlåda.

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 15 maj 2016, 10:31
av MrHide
image.jpg
Sprang på en lite buskig Volvo 87a 264, trodde inte dom fanns men oj vad fel jag haft.
B28E med Aut och OD. Samma paket som fanns i 760GLE, men det är orginal från fabrik, undrar hur många sådana som byggdes?

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 15 maj 2016, 13:19
av BERTONE
I ambulans utförande fanns B28 kvar, annars var det 265 1985 till England som var de sista 200 med B28. Rätta mig om jag har fel.

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 24 maj 2016, 09:24
av MrHide
Det är inte utan att man funderat både en och två gånger, men nu åker 265an till sin sista viloplats, rosten var för långt gången och första hjälpen räcker helt enkelt inte till...... :(

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 5 juni 2016, 10:48
av MrHide
image.jpg
Äntligen fick jag köpt loss en 81a äkta 265GLE som jag väntat på i några år.

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 9 januari 2018, 09:37
av 265GLE
Den är inte helt fel, kämpa på.

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 9 januari 2018, 20:29
av Errim
Ser riktigt fin ut den gröna. Är det mycket som behöver göras på den?

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 14 januari 2018, 12:21
av Gelgamesh
Jösses vad avis man blir. Jag har en sopig 86:a (244DL) och en lagom trevlig 245GL -90. Men kring 89-92 var jag outsidern i gänget och stod och försvarade mina PRV:er mot alla "rödblocksbönder". Avverkade både 264:or, en 264:a och en fullspäckad GLT-6. (och förstås en 164).

Vet att jag svamlat om detta tidigare men ändå:

Citroën XM & Peugeot 605 fanns med den sista och bästa PRV´n. På Citroënspråk heter de ZPJ (12v 170HK) och ZPJ4 (24v 200HK) Inga svagheter någonstans. Har haft flera som gått både 30 & 40000mil och fortfarande känts jättefina. Renault använde nog dessa ännu längre, och den som importerar t.ex enkrockad Renault Safrane Baccara får 24-ventilaren med dubbla turbo. Jag kan inte påstå att jag är 100% säker på kompatibiliteten men det är den gamla PRV-motorn vi talar om i sin sista version. På dessa nittiotalare ser det ganska annorlunda ut med insug och ventilkåpor, men den uppmärksamme tittar på bakre banken och kan under allt bröte se en ventilkåpa som ser ut exakt som på en 760. Jag är ingen mästare på insprutning, men det Siemenssystem som sitter på XM tycker jag verkar fungera väldigt bra. Har aldrig haft problem med detta och bilarna går t.o.m. att köra ganska snålt.

Nu lyckades jag i.a.f sätta griller i huvudet på mig själv. Kanske inte för en motoruppgradering men däremot väcktes habegäret inför en 260. (attans).

Liten teaser:

Jag satt bak i min egen 264 (B27E) och var tämligen förfriskad, på väg till cruising i Trollhättan i Maj 1991 el. 92. Vi dundrade på ganska bra under Angeredsbron när en gubbe i en ny Peugeot 605 gled upp intill. Jag beordrade full maskin och vi kröp väl upp någonstans en bit över 180 på mätaren när gubben vinkade glatt, kuggade ner och bara flög iväg. det var en flongans V6 24v. Kanske därför inte så konstigt att jag föll för XM med den motorn sen. Kan intyga att det där med 200HK måste vara den största bluffen tills VW-skandalen. 200HK var en rejäl skattegräns i Frankrike så jag gissar att man var ganska flexibel med sanningen där. Jag har kört många snabba bilar och kan säga att 200-hästarsPRV´n känns mer som en bil med 250-260HK.

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 14 januari 2018, 20:27
av MrHide
265GLE skrev:Den är inte helt fel, kämpa på.
Tackar, gör vad jag kan.

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 14 januari 2018, 20:43
av MrHide
Errim skrev:Ser riktigt fin ut den gröna. Är det mycket som behöver göras på den?
Mycket jobb på den, men med tanke på vad det är för bil, så är det bara å köra på.
IMG_0118.JPG

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 14 januari 2018, 20:49
av MrHide
Gelgamesh skrev:Jösses vad avis man blir. Jag har en sopig 86:a (244DL) och en lagom trevlig 245GL -90. Men kring 89-92 var jag outsidern i gänget och stod och försvarade mina PRV:er mot alla "rödblocksbönder". Avverkade både 264:or, en 264:a och en fullspäckad GLT-6. (och förstås en 164).

Vet att jag svamlat om detta tidigare men ändå:

Citroën XM & Peugeot 605 fanns med den sista och bästa PRV´n. På Citroënspråk heter de ZPJ (12v 170HK) och ZPJ4 (24v 200HK) Inga svagheter någonstans. Har haft flera som gått både 30 & 40000mil och fortfarande känts jättefina. Renault använde nog dessa ännu längre, och den som importerar t.ex enkrockad Renault Safrane Baccara får 24-ventilaren med dubbla turbo. Jag kan inte påstå att jag är 100% säker på kompatibiliteten men det är den gamla PRV-motorn vi talar om i sin sista version. På dessa nittiotalare ser det ganska annorlunda ut med insug och ventilkåpor, men den uppmärksamme tittar på bakre banken och kan under allt bröte se en ventilkåpa som ser ut exakt som på en 760. Jag är ingen mästare på insprutning, men det Siemenssystem som sitter på XM tycker jag verkar fungera väldigt bra. Har aldrig haft problem med detta och bilarna går t.o.m. att köra ganska snålt.

Nu lyckades jag i.a.f sätta griller i huvudet på mig själv. Kanske inte för en motoruppgradering men däremot väcktes habegäret inför en 260. (attans).

Liten teaser:

Jag satt bak i min egen 264 (B27E) och var tämligen förfriskad, på väg till cruising i Trollhättan i Maj 1991 el. 92. Vi dundrade på ganska bra under Angeredsbron när en gubbe i en ny Peugeot 605 gled upp intill. Jag beordrade full maskin och vi kröp väl upp någonstans en bit över 180 på mätaren när gubben vinkade glatt, kuggade ner och bara flög iväg. det var en flongans V6 24v. Kanske därför inte så konstigt att jag föll för XM med den motorn sen. Kan intyga att det där med 200HK måste vara den största bluffen tills VW-skandalen. 200HK var en rejäl skattegräns i Frankrike så jag gissar att man var ganska flexibel med sanningen där. Jag har kört många snabba bilar och kan säga att 200-hästarsPRV´n känns mer som en bil med 250-260HK.
Har varit lockad av att stoppa i en 24ventilare i flera år, ska se om jag kan hitta någon nästa gång jag åker till Frankrike.
Men nu är det den silvriga som ska renoveras, den turboröda fick tyvärr somna in då det blir lite mycket att göra på en gång.

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 4 februari 2018, 07:47
av Gelgamesh
Borde inte vara några problem att hitta 24v i Sverige. Utan att ha kollat känner jag mig ganska säker på att en polare i Skåne har några stående. Han har drygt femtio XM:ar. (!)

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 4 februari 2018, 07:56
av Gelgamesh
Attans vad "jobbigt" att jag just såg att du har skrivit Landvetter som bostadsort. Jag pendlar till GBG via 40:an. Vi får ha detta i åtanke om du skaffar 24v. Jag har en hel del dokumentation på den motorn. Och tänk vad "synd" om jag skulle behöva köra en omväg och bli "tvungen" att få se (dregla över) 260 för första gången på snart tre decennier... ;)

Ännu mer "synd" kan ju också vara att min skånepolare har en tendens att hitta hem till mig ibland, och att han har snöat in på gamla jänkepickuper, och att jag åker Berlingo till vardags.

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 9 juli 2018, 12:48
av 265GLE
IMG_0511.JPG
IMG_0511.JPG
Lite arbete framför mig.