Sida 1 av 5

2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Postat: 16 juni 2014, 12:29
av MrHide
Hej alla Goa volvogubbar.

Är ganska ny på forumet, och hoppas få vara med i gemenskapen av dessa rariteter.
Är uppväxt med 240 och skruvade friskt under sena 80talet. Tappade intresset då dom blev "gammla" och slitna.
Men nu har intresset vaknat till liv igen, främst eftersom jag snubblade över en sliten 264GLE-81 som sett bättre dagar.
Kul att hitta vad som var min drömbil i yngre dagar, dessutom med bara 17000 mil på mätaren. Vad göra då? Ja som de flesta antar, laga lite rost, höger sida av golvet, byta dörrar och framskärmar, baljor. Så här såg den ut när jag adopterade den. :shock:
image.jpg
image.jpg
Efter det så tror jag att en ny lack vore på sin plats, ska bara bestämma mig för om det blir original eller annan sort, vad tror ni?

Sen som grädde på kålen, hittade jag denna skönhet en bit norröver, nästan helt rostfri och som ny på insidan.
image.jpg
image.jpg
Så nu blev det mycket att göra, den blå kanske ska originalrenoveras, och den bruna bli en sommarbil med modern motor, eller spara den som den är?

Re: 2 x 264GLE

Postat: 16 juni 2014, 15:41
av Råda
Kul med sena 264or :)

Re: 2 x 264GLE

Postat: 16 juni 2014, 16:08
av BERTONE
Snygga bilar, gärna fler bilder.

Re: 2 x 264GLE

Postat: 16 juni 2014, 18:01
av Tilly
Läckra vagnar helt klart! 264 från 81 och 82 står högt upp på listan av 240-modeller som man skulle vilja ha.

Silverplysch är det dock inte i den röda bilen. Silverplyschen har en lite annan färg och har dessutom svart baksida på stolar och nackskydd. Dessutom är dörrsidorna svart/silver på silverplyschen. Men den grå plyschklädseln är ju inte heller dum.

Ser fram mot en intressant renovering, helt klart värt att satsa på båda bilarna.

Re: 2 x 264GLE

Postat: 16 juni 2014, 23:30
av MrHide
Kul med positiva kommentarer redan.
Skulle lagt upp fler bilder men det funkar tydligen inte från nallen :-(
Men planerna så här långt är i alla fall följande:
Den blå får fortsätta sitt liv som 100% originalbil,
Den röda är jag mer tveksam till, funderar på och rycka ur maskin och spara den som reserv med lådan, båda är ju aut.
Sen kanske en 3.0 med låda från en 960, kunde vara en kul utmaning, eller kanske en T6, har en komplett liggandes med box och all el.
Men som sagt, jag är kluven.

Hittade en donator i dag: en 87a med blå ribbplysch i nyskick, tyvärr mer rost än vad bilderna visade, får i alla fall en blå nederdel till panelen på den blå, så snyggt med tvåfärgade paneler tycker jag.

Re: 2 x 264GLE

Postat: 17 juni 2014, 20:32
av MrHide
Lite bilder som utlovat:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Re: 2 x 264GLE

Postat: 17 juni 2014, 20:37
av MrHide
image.jpg
image.jpg
Det var mina 2 objekt, och här kommer ett par på första donatorbilen:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Det var allt för idag, hoppas det faller någon i smaken.

Re: 2 x 264GLE

Postat: 17 juni 2014, 20:43
av Råda
Kul med bilder! :)

Re: 2 x 264GLE

Postat: 18 juni 2014, 20:57
av MrHide
Då bilarna stått länge och knappt vart körda alls dom sista åren, 17000 och 23000 mil säger väll allt, har en massa vakumslangar och annat torkat runt motorerna. Bara byta allt och se till att dom går rent innan jag tar tag i resten.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Re: 2 x 264GLE

Postat: 20 juni 2014, 08:43
av pst
Kul att se KSK 067 igen. Den köpte jag av första ägare -97, och hade den i ca 1, 5 år innan jag sålde den vidare till kollega. Hoppas du kommer vårda den väl :)
/Pierre

Re: 2 x 264GLE

Postat: 21 juni 2014, 19:58
av MrHide
Hej Pierre.

Klart den ska vårdas väl, ska dessutom renoveras varsamt på sikt. Tror det var av honom som jag köpte den.
Kul att du hörde av dig, ha det gott.
//Peter

Re: 2 x 264GLE

Postat: 22 juni 2014, 09:56
av Djo
Fina bilar :)

Kommer ihåg den blåa från blocket nog vart man sugen allt :D

Re: 2 x 264GLE

Postat: 7 juli 2014, 23:55
av Maxwell
Schyssta bilder, och bilar!
Den blåa är på pricken lik min silverfärgade 264 på insidan. Plysch är ändå rät ok... :)

Re: 2 x 264GLE

Postat: 18 juli 2014, 09:22
av MrHide
Hej igen.
Kul att bilarna gillas, ska försöka lägga upp fler bilder på vad som händer.
Just nu händer inte så mycket, fick byta garage från 120 kvm till 25 så jag har bilarna på olika ställen, trångbod Mao.
Skulle ut och glida lite med den blå, men bromsoken fram har lagt av totalt, så två nya ok från donatorbilen monterades lite snabbt fram, upp med porten och rullade ut, men sen blev det inget bra, huvudbromscylindern la av, snacka om överraskning.... Nåja, bara och fortsätta ta från donatorn så man kan få prova den ordentligt. Men när den var på plats så vill inte bromsarna släppa ordentligt ändå.undrar om jag måste byta slangarna med?

Blir nog så när bilarna stått länge antar jag, fick ju byta massa slangar och tätningar på motorerna också.

Bild
Vad tror ni om den i den röda?

Ha det gott i sommarvärmen så återkommer jag så fort det rör på sig.

Re: 2 x 264GLE

Postat: 25 juli 2014, 22:14
av Maxwell
Det där är ju lite dubbelt...
Jag hade nog, om det funnits möjlighet, försökt att leta upp en fräsch B28 och slänga i. PRV-sexorna börjar ju bli lite smått ovanliga och i mina ögon är en 264:a inte riktigt detsamma med en vitsexa under huven. Vad är fel med den nuvarande B28:an?

Re: 2 x 264GLE

Postat: 25 juli 2014, 22:35
av Tilly
Är B28:an okej tycker jag absolut inte du skall byta den för det finns inte många kvar. Lider den däremot av de fel som slitage och halvdan skötsel kan ge upphov till tycker jag saken hamnar i lite annat läge. Att få tag i en ny fungerande B28 är väl knappast det lättaste idag. Kanske är det en ganska bra idé med den modernare maskinen i den röda bilen som väl ändå skall renoveras och sedan satsa på att ta väl vara på den B28:an som sitter i den blå bilen nu när du ändå har två 264:or.

Re: 2 x 264GLE

Postat: 28 juli 2014, 10:51
av MrHide
Kan iof hålla med om prv sexorna, båda funkar båda som dom ska, den i den röda är helt utan missljud och den i den blå låter lite från antingen ventilerna eller så suras den för det läcker lite från egrröret. Tänkte ev ha en i reserv till den blå och ha den röda bilen lite mer som bruksbil på sommaren. Har dessutom en t6 maskin liggandes, kanske kunde vara kul i en 260. Men har inte bestämt mig riktigt hur jag ska göra än. Men synpunkter är alltid tacksamt att få, även nya infall och idéer .... ;)

Re: 2 x 264GLE

Postat: 28 juli 2014, 11:16
av MrHide
En annan idé jag fått, byta automatlåda till en 4stegs från 84-85. Är lite trött på varvtalet när man passerar 90. Då borde ju även förbrukningen minska lite.

Re: 2 x 264GLE + 265GLE

Postat: 27 september 2014, 16:55
av MrHide
Sprang av en händelse på en 265a i dag, tråkigt nog så sitter det en B230e i med manuell låda i. Men jag hittade en totalt uppkäkad 264 som bara rullat 14000 mil, drivlinan från den borde nog vara bolt on. Annars är kombin i bra skick, bara ett par blemmor och lite dassig skinninredning.

Re: 2 x 264GLE + 265GLE

Postat: 27 september 2014, 18:20
av mackan
Bilder :)!