Sida 1 av 1
Motorbyte. Krav?
Postat: 10 juni 2014, 19:58
av Richardsson93
Hej tänkte byta motor för är trött på en slö b230K som inget varvstopp har, Har ingen aning vad för krav dom har när man besiktiar med nya motorn så, Har tankar på diesel eller rak 6a från en bmw eller något sådant. Vill i princip bara veta vad för krav besiktingen har. Har inga krav på avgasröret iaf, varit kattfri sen -87,
Mvh Jokko
Tack sålänge
Ps. Hade ingen aning om vilken tråd jag skulle välja eftersom detta handlar om motor men ingen speciell sorts bränsle.
Re: Motorbyte. Krav?
Postat: 10 juni 2014, 21:21
av Volvo245GLT
Byt till en vassare kam och montera insprutning, så blir din gamla trötta B230K en betydligt roligare motor.
Dess speciella förbränningsrum (heron-principen), 631-toppen med bra flöde och relativt hög kompression är ju inte direkt till någon nackdel!..
Ska du byta motor så gäller att den du lägger i ska vara original och försedd med kat, d.v.s. från -89 eller senare.
Finns en del gränser för effekt och vrid man ska hålla sig inom också.
Re: Motorbyte. Krav?
Postat: 13 juni 2014, 15:59
av Richardsson93
Volvo245GLT skrev:Ska du byta motor så gäller att den du lägger i ska vara original och försedd med kat, d.v.s. från -89 eller senare.
Finns en del gränser för effekt och vrid man ska hålla sig inom också.
Vad menas orginal, Volvo motor eller motorer som var orginal på just 240 eller?
Re: Motorbyte. Krav?
Postat: 13 juni 2014, 16:12
av antote
http://www.sfro.com
Har nog svaret på dina frågor
Anders
Re: Motorbyte. Krav?
Postat: 13 juni 2014, 21:08
av Volvo245GLT
Motorn måste vara i originalskick, alltså inte trimmad eller ombyggd och med tillhörande motorstyrning etc.. Sen om den kommer från en BMW eller vadsomhelst spelar ingen roll.
För att citera SFRO så antar jag att nedanstående text är aktuell för din bil:
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
(källa:
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm )