B230FT i Volvo 240 startar inte

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Spiggen-rajsing
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 mars 2014, 23:47

B230FT i Volvo 240 startar inte

Inlägg av Spiggen-rajsing »

Hallå!

Har en Volvo 240 GL/T 1990 med B230F och lh2.4.
Har satt i en B230FT motor med tillhörande boxar. Behöll original 240 härva och förlängde bara lmm kabeln. Dock startar bilen inte utan tänder bara till lite då och då när man kör på starten.
Först trodde jag de va bränsleproblem så bytade spridare, btr och bränslebox men visade sig va gnistan, är gul istället för blå.
Bytat tändbox, tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, hela fördelaren, tändmodul, tändspole med samma resultat.
Kompet låg på ca 9.5-10 på alla cylindrar och motorn är nollad.

Några idéer vad jag ska göra eller prova?
Startgas funkade inte bättre och några felkoder har bilen inte.
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: B230FT i Volvo 240 startar inte

Inlägg av mackan »

Byt ut vevaxelgivaren?
Felkoder?
Spiggen-rajsing
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 mars 2014, 23:47

Re: B230FT i Volvo 240 startar inte

Inlägg av Spiggen-rajsing »

Inga felkoder.
Är inte vevaxelgivare så att antingen fungerar den eller inte?
Och den ger ju signal eftersom där är gnista.
Spiggen-rajsing
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 mars 2014, 23:47

Re: B230FT i Volvo 240 startar inte

Inlägg av Spiggen-rajsing »

Ny vevaxelgivare på nu men går inte igång
Rappajenzen
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 januari 2012, 21:44

Re: B230FT i Volvo 240 startar inte

Inlägg av Rappajenzen »

Spiggen-rajsing skrev:Ny vevaxelgivare på nu men går inte igång
har du lött in spridarmotstånd? annars har du mest troligen bränt boxen/boxarna // jens
Spiggen-rajsing
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 mars 2014, 23:47

Re: B230FT i Volvo 240 startar inte

Inlägg av Spiggen-rajsing »

Nä inga motstånd då jag har högohmiga spridare i
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: B230FT i Volvo 240 startar inte

Inlägg av Volvo245GLT »

Anslut en lös svänghjulsgivare (eller montera ur befintlig) och svep över dess spets med en skruvmejsel eller liknande för att trigga.
Med tändningen på ska du nu höra spridarna öppna, bränslet som flödar i railen och gnistan som slår om allt är ok med det elektriska.

Annars återstår bara något mekaniskt. Kolla så att fördelaren står rätt och samma med svänghjulet. Dubbelkolla så att motorn verkligen är nollad.
Med cyl. 1 i topp så ska nockarna på kammen peka uppåt liksom som i ett V om du kikar ner genom oljepåfyllningen.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Spiggen-rajsing
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 mars 2014, 23:47

Re: B230FT i Volvo 240 startar inte

Inlägg av Spiggen-rajsing »

Motor, låda, svänghjul har inte varit delat sen de plockades ur bilen de satt i så svänghjulet bör ju sitta rätt.
Vi har kollat motor X antal gånger nu så den är nollad. Märkningarna stämmer och när kolv 1 är i övre dödläge så står nockarna som ett V uppåt.
Fördelaren har vi oxå provat kugga om i alla tänkbara läge för att testa.
Gnista är där men när jag kopplade in en lös vevaxelgivare så händer inget när jag testade som du beskrev. Dock om jag slår till tappen så hör man pumpnn gå igång bara.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: B230FT i Volvo 240 startar inte

Inlägg av Volvo245GLT »

Känns ju bara som det kan vara något elektriskt fel i så fall.

Kanske långsökt, men jag har råkat ut för att rotorn i fördelaren har havererat och jordat bort större delen av gnistan. Detta hindrade motorn från att starta. Även om man har gnista i "fria luften" så att säga så krävs det lite mer energi för att tända den i en blandning av hårt komprimerad luft+bränsle.
Höll på att bli gråhårig över den felsökningen, för det var ju inte det första som kollades precis när det trots allt fanns gnista ute vid stiften... :lol:

Det du kan prova annars är att köra en diagnostik på LH 2.4.
Nedanstående är saxat från http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html och beskriver ett av testen som kan vara av intresse i ditt fall.
4. Diagnostic Test Mode 3: Injection System Component Activation Test

Turn the ignition ON to KPII and install the cable into socket 2 for fuel-injection-related tests.
Press the button three times for one second each time (waiting between >1 and <3 seconds before pressing again)
The diagnostic unit then sequentially tests the following components: engine coolant fan (if equipped), fuel injectors, idle air control solenoid valve, carbon filter solenoid valve (if equipped), cold start valve, radio suppression relay and fuel pump. No code is produced: you have to listen or feel each in turn to make sure it is operating.
Exit by switching off the ignition.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Spiggen-rajsing
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 mars 2014, 23:47

Re: B230FT i Volvo 240 startar inte

Inlägg av Spiggen-rajsing »

Felet löst.
Svänghjulet va felmonterat av tidigare ägare
Skriv svar