JRPersson´s Volvo 240 Rallybil Reflexramp sökes?

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
JRPersson
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 december 2011, 17:02

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av JRPersson »

Lite mer bilder!

Kablage börjar hamna på plats!

Bild

Bältesrör m.m på plats!

Bild

Släckare på plats!

Bild

Nya lamphållare till skyltbelysningen!
Bild

Stänkskydd för bakljusen!

Bild

Bild


// JR
AndersM
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 januari 2012, 19:34

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av AndersM »

Den här bilen blir riktigt, riktigt fin. Ända in på detaljnivå håller ni riktigt fin finish bygget igenom. Funderade dock lite på bältesröret du satt mellan kardantunnel och innertröskel. Det går ju inte att sätta axelbältena där, får ju max vara 45graders lutning på dem bak stolen och sidobältena ser jag öglorna till men är det bältet i grenen du tänkte fästa så långt bak? Brukar fästas med öglor de med och öglorna sitter under stolen i upphöjningen med plattor på undersidan och ska sitta med max 20graders vinkel i förhållande till centrum på stolen om jag uppfattar det rätt. Skiss 253-61 i SBF:s tekniska regler. Dessutom kan man ju säga att staget du satt förstärker bilen lite med och det brukar inte vara tillåtet i Volvo Original. Du hade ju bra koll på att det var OK med domkraftsfästen i tröskellådorna så du vet kanske att detta med är OK?

Det närmar sig säsong så jag hoppas ni hinner få den klar i tid med regbesiktningar och allt tills det drar igång.

/Anders
JRPersson
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 december 2011, 17:02

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av JRPersson »

AndersM skrev:Den här bilen blir riktigt, riktigt fin. Ända in på detaljnivå håller ni riktigt fin finish bygget igenom. Funderade dock lite på bältesröret du satt mellan kardantunnel och innertröskel. Det går ju inte att sätta axelbältena där, får ju max vara 45graders lutning på dem bak stolen och sidobältena ser jag öglorna till men är det bältet i grenen du tänkte fästa så långt bak? Brukar fästas med öglor de med och öglorna sitter under stolen i upphöjningen med plattor på undersidan och ska sitta med max 20graders vinkel i förhållande till centrum på stolen om jag uppfattar det rätt. Skiss 253-61 i SBF:s tekniska regler. Dessutom kan man ju säga att staget du satt förstärker bilen lite med och det brukar inte vara tillåtet i Volvo Original. Du hade ju bra koll på att det var OK med domkraftsfästen i tröskellådorna så du vet kanske att detta med är OK?

Det närmar sig säsong så jag hoppas ni hinner få den klar i tid med regbesiktningar och allt tills det drar igång.

/Anders
Tjena, Japp man skulle kunna sätta det under stolen men jag har valt att göra bältesrör , eftersom att det blev skit av våran upphöjning efter nyköpingskraschen . Och anser att det inte är bra att man sätter dem så om det blir en kraftig sidosmäll då , upphöjningen är en av många förstärkningar som ska ge med sig i en krasch! Antingen blire bältet för slappt eller så kan det ju göra det förra och dra åt runt våra juveler!

Bild

samtidigt som teknikern från SBF kollade domkraftsfästena så kollade han även bältesröret och dem tyckte det såg riktigt bra ut och det blev godkänd! Sedan axelbältena sitter ju i rörena bakom huvudbågen som sitter nästan helt i samma höjd som stolarna!
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av Djo »

Ser fint ut :D

fast kolfiber stänkskyden för bakljusena förstår varför du måste ha det så inte baklysena går sönder men hade nog gärna sett dom i något annat än kolfiber men det är en smak sak resten ser fin fint ut dock. :D
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
AndersM
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 januari 2012, 19:34

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av AndersM »

Det såg ju inte riktigt bra ut med upphöjningen under stolen på din gamla bil men samtidigt får man en rejäl vinkel/brytning på grenbältet genom hålet i stolen om man fäster det i röret som du tänkt dig. Om man tänker en frontsmäll eller kanske rullning med lite krafter frammåt så kommer bältet belasta stolen hårt genom hålet och stolen kan kanske röra sig något frammåt av de rejäla krafterna och drar åt bältet så hårt att stolen skulle kunna riskera att spricka. Genom att ha bältet fäst under stolen så är vinkeln mer neråt än bakåt under stolen och den belastningen från bältet blir inte så stor på stolen. Står dessutom så här i SBF:s tekniska reglemente TR-1 sidan 12 att "De rekommenderade geometriska placeringarna av infästningspunkterna är beskrivna i skiss 253-61." Där kan man se hur det är tänkt med bältesplaceringarna.

Sedan är det frågan om att staget är en extraförstärkning i bilen med och det vill man ju alltid ha men om det är OK i VOC vet jag inte. Kanske skulle höra med Roger på VOC så det säkert är klartecken gällande det med. Förvisso har ju en SBF tekniker gett klartecken men det kan vara lite klurigt ibland med olika klassregler.
Det står ju även på sidan 13 i TR-1 att om montering i standardinfästningspunkter för bla grenbanden är omöjligt får nya infästningspunkter göras i chassiet eller karossen. Kan man ju säga att du gjort men jag tänker så här att de här plattorna som man normalt skruvar öglorna i under stolen i upphöjningen ska ju vara minst 3mm tjocka och minst 40 kvadratcentimeter men det är ju minimikravet. Kunde kanske gå att göra en både grövre och till ytan större platta att ha på upphöjningens undersida för att göra upphöjningen starkare och minska risken för att den ska deformeras som i fallet med din gamla bil och samtidigt får man en gynnsammare bältesvinkel.

Säkerhet är ju nummer 1 i samråd med de reglementen man har att gå efter så det ska ju vara så korrekt det bara är möjligt.

I övrigt säger jag bara keep up the good work och jag anar det börjar bli rejält rallysug nu när det närmar sig vår :) .

/Anders
JRPersson
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 december 2011, 17:02

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av JRPersson »

Lite bilder!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

// JR
BERTONE
Inlägg: 298
Blev medlem: 23 november 2011, 17:29

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av BERTONE »

Jätte snyggt
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av Persson »

Jäklar va vackert de blir.

Jag hoppas att min blir näst intill lika fin som din även om man är lite tveksam till de :o
Kadaver
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 november 2011, 21:37

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av Kadaver »

Vilken finnish! Riktigt läckert, tummen upp :D
JRPersson
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 december 2011, 17:02

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av JRPersson »

Lite mer pics!

Huv, skuff och gångjärn kommit hem frå lack!



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild

// JR
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av Djo »

tok bra skik och tok fin :D
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av mackan »

Hej!

Jag har lite frågor ang rallydämpare, finns det nåt sätt man kan få tag på dig?

Mvh Marcus
JRPersson
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 december 2011, 17:02

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av JRPersson »

Skickar ett pm till dig med min mail adress!


// Jr
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av mackan »

Går inte att pm:a men jag skriver den här:
marcushansson_88
@@@@@@@@
@yahoo.se
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil ( Riktigt seriöst )

Inlägg av Lina »

Blir riktigt fin.
JRPersson
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 december 2011, 17:02

JRPersson´s Volvo 240 Rallybil Reflexramp sökes?

Inlägg av JRPersson »

Bild

Bild

Bild


Om någon har en refleramp??? Säg till... Letar efter en som en galning.
// Jr
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil Reflexramp sökes?

Inlägg av Djo »

Om jag får säga mitt har du byggt en utstälningsbil med rally stuk redigt fint bygge stor tumme upp 8-)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
LuvaN
Inlägg: 154
Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
Ort: Boden

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil Reflexramp sökes?

Inlägg av LuvaN »

Riktigt fint bygge! skulle aldrig dra ut i skogen med den där.. :roll:
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Jim
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 november 2011, 22:33
Ort: Norsjö, Västerbotten

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil Reflexramp sökes?

Inlägg av Jim »

Skulle inte våga använda den där som rallybil, men de ser bra ut :)
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
VolvoNisse
Inlägg: 9
Blev medlem: 2 maj 2012, 09:08

Re: JRPersson´s Volvo 240 Rallybil Reflexramp sökes?

Inlägg av VolvoNisse »

Imponerad av bygget :)
Skriv svar