Sida 1 av 1

Mina erfarenheter av E85 och Biogas

Postat: 25 december 2011, 20:42
av Martin G
Hej! Jag skrev på 7/900klubben om de alternativa bränslen aom har jag testat: FLEXTEK-etnanolbox och Biogas med volvo Bi-fuel under det senaste året. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter:

FlexTek:

Boxen installeras utan bestående ingrepp i bilens ordinarie elsystem. Man kopplar helt enkelt på boxen mellan spridarna och dess kontaktsycken. Boxen lurar bilen att öppna spridarna 30% mer. Jag testade på en 131hk b230FB med goda resultat. Ingen märkbar effektförlust heller + strömbrytare att koppla om till bensin. Som alltid med etanol så var kallstarterna lite svåra, men den startade alltid efter ett par försök. Blandade i ca 2 liter bensin per 10 liter etanol så gick det bättre. Bilen drog ca 1,1 liter per mil. vilket gav en bränslekostnad på ca 12kr milen. Säljs tyvärr inte ny i Sverige, men går att finna på begagnatmarknaden.

Biogas

De gamla volvobilar som finns är enstaka 900 och någon gammal 200 från början av 80-talet som dyker upp ibland. Vissa är gamla naturgasbilar. 850 96-97 finns ett antal av och V70I och V70N/S60/S80 finns det rätt gott om.

Bränslekostnaden för biogas per mil är låg (ca 8-10kr/milen med automat + 2050kg 855 i mina tester) och dessutom minskas utsläppen avsevärt. Söder om Gävle längs med kusten finns det relativt gott om biogasmackar hela vägen ner genom landet. Norröver finns dem men står glesare.

Räckvidden beror såklart på körstil och kan ligga på allt mellan 20-30 mil per tank. Dessutom finns ofta en vanlig bensintank som ökar den totala räckvidden till över 100 mil ifall ingen gasmack finns i närheten.

Det man ska se upp med vid köp av biogasbil är dåliga membran i trycksregulatorerna. Det ger dålig gång på gas och nya delar är mycket dyra. Som jag förstått det brukar det uppträda ungefär var 15 000:e mil. Regulatorns skick kan man kolla med ett enkelt bubbeltest i ett glas vatten.

Gastanken (eller i förekommande fall tankarna) är en annan detalj som måste kollas upp. De har i vissa fall bäst-före-datum och när dessa gått ut bör inte tanken användas. Trycket i gastankarna är över 200bar och smäller de av åldersskäl kan man hälsa hem..
Nya tankar kostar runt 20 000kr (vet ej exakta priser) och har en hållfastighet om ca 15 år. Tankarna kan dessutom vara fulla med olja från dåliga pumpar. är det för mycket olja så går bilen dåligt och gasfiltret sätts igen fort.

Vid provkörning ska bilen tveklöst slå mellan bensin och gas om allt är ok. Gör den inte det kan det vara fel på solenoiden som släpper fram gasen. Även denna är dyr att byta. Den ska heller inte hacka eller tappa ork vid fullgas-accelration.

Topplocken kan slitas onormalt fort på vissa bilar. Detta eftersom gasen inte har någon smörjande funktion. Å andra sidan sotar inte motrerna igen vilket bland annat minskar problem med tät vevhusventilation.

När det gäller reservdelar så finns det mesta hos Volvohandeln fortfarande. Dock är priserna inte vad man är van vid, har man emellertid bytt allt en gång dröjer det länge innan nästa byte. Det är inte så många komponenter som finns i gassystemet. Övriga slitagedelar såsom tänd och bensinsystem är likadant som på standardbilarna. De kostnader som reservdelar kostar sparas relativt snabbt in i den låga bränslekostnaden. på 100mil sparas ca 500kr på biogas gentemot bensin med dagens priser (biogas ca 14:40/nm3, bensin ca 13:50/Ltr) Lägg därtill fri parkering i vissa kommuner samt fri från trängselskatt.

De komponenter gassytemet består av är:

Tank/ar
rörsystem
solenoidventil
hög och lågtrycksregulator
Gasfördelare
Gasfilter (sitter enkelt till med två slangklämmor)
injektorer (under insuget)
styrbox + gasmätare/strömbrytare.

Själva motorn är dock exakt likadan som vilken bensinare som helst! Undantaget är insuget som har extra injektorer.

Sammanfattningsvis kan man säga att gasdriften är mycket billigare per mil samt betydligt mer miljövänlig än etanol om den är lokalproducerad. Dessutom är det samma goda kallstartsegenskaper med gas som bensin eftersom motorn alltid tänder på bensin och slår över till gas efter ca 3 sekunder. Flextek-boxen fungerade dock utmärkt i de 600 mil jag körde med den och det är den billigaste och enklaste plug-and-play lösningen som bara kostar i inköp och sedan byte av bränslefilter efter 100 mil.

Ni som vet mer om gasbilar eller flextek än mig får gärna fylla på med info Funderar ni på något är det bara att fråga! :)

Re: Mina erfarenheter av E85 och Biogas

Postat: 2 januari 2012, 12:16
av stoffe
Hej

Mycket bra att du uppmärksammar gasdrift som alternativt bränsle, jag skulle vilja se hur en installation på en orginal Volvo 200 bil såg ut.

Jag har kört över 3500 mil på E85, det enda bekymmer som jag haft var rosa kladd i spridarna av färgämnet i E85 men det löste sig väldigt bra i ultraljudstvätt med avfettning istället för vatten. Annars inga problem och eftersom jag bytt min LH2.2 box mot Megasquirt och kan ställa kallstartsegenskaper själv så är det inga problem med kallstart ner till -30 grader, kallare än så har jag inte haft möjlighet att testa.

Finns det möjlighet att efterkonvertera min Volvo 245 till gasdrift? Vad skulle man behöva skaffa då och från vilka bilar? Går det att typa om bilen till gasdrift osv? Besiktning?

//Christoffer

Re: Mina erfarenheter av E85 och Biogas

Postat: 2 januari 2012, 13:13
av Wietze
Blanda inte ihop de ytterst få 240-bilar som fanns och som kan gå på fordonsgas/CNG/biogas med de inte så ovanliga 240-bilarna som kan gå på motorgas/LPG/gasol. På http://www.volvo200.org/pdf/tp2200_2.pdf hittar du motorgastillägget till 240ans instruktionsbok.

Re: Mina erfarenheter av E85 och Biogas

Postat: 5 januari 2012, 22:58
av stoffe
Hej

Har det någonsin sålts 200 seriens gasbilar i Sverige?

Det är inget som jag någonsin sett på någon bil på någon bilskrot, det verkar rätt knepigt att flytta över en sådan installation till en icke gasbil och att få den godkänd sedan kanske är ännu svårare.

LPG eller CNG vilket är att föredra? Är det skillnad på räckvidd t ex?

Re: Mina erfarenheter av E85 och Biogas

Postat: 6 januari 2012, 02:48
av janneR
Gick rätt många gasbilar i taxitrafik.

Mvh Janne

Re: Mina erfarenheter av E85 och Biogas

Postat: 7 januari 2012, 09:19
av Wietze
Det såldes en del 240-bilar på motorgas i Sverige och då framför allt i början av åttiotalet. Taxi Göteborg hade till exempel flera sådana i drift. Det som är anmärkningsvärt är att det bara såldes A-motorer på motorgas/LPG på den svenska marknaden. Utomlands handlade det om både A och E-motorer och med en LPG-anläggning från Necam även om ET-motorer. Enligt Volvo PV själv är den röda motorn som gjord för att kunna köras på LPG. Många svensksålda 240-bilar som hamnar utomlands konverteras för att kunna köras på LPG.

En skillnad mellan LPG och CNG är att LPG innehåller mer energi och därför kan en bil på LPG köra längre än motsvarande bil på CNG. En annan skillnad är att det förnybara bränslet biogas går att tanka i en CNG-bil medan det förnybara bränslet biopropan för LPG-bilar inte är tillgängligt för konsumenterna än. Det görs prov i Limhamn med biopropan som bränsle. Andra skillnader handlar om förvaring, tryck, sammansättning och transport.

Det är inga stora skillnader i tekniken bakom en LPG och en CNG-anläggning. Många LPG-företag har därför också börjat sälja CNG-system. I Sverige finns bland andra http://www.litswed.se/ och http://www.mgn.se/ som konverterar bilar till LPG eller CNG-drift.
Volvo PV anpassade motorerna till sina Bi-Fuel LPG och Bi-Fuel CNG bilarna (S40/V40/S60/V70/S80 (S/V40 bara LPG)), bland annat därför att både LPG och CNG inte smörjer. Ventilerna får mera stryk. Å andra sidan håller både LPG och CNG motorerna rena som inte bensin (bortsett kanske från Shell V-Power och Aral/BP Ultimate) och framför allt inte E85 gör. Motorerna går också tystare.

Vad som är att föredra är en bra fråga. Det beror nog på om du pratar med en LPG-entusiast eller en CNG-entusiast eller om du tillhör LPG-lobbyn eller CNG-lobbyn som påverkar myndigheternas och biltillverkarnas agerande.

Re: Mina erfarenheter av E85 och Biogas

Postat: 8 januari 2012, 14:08
av Martin G
Oj, vad kul men fler som är insatta i ämnet! Mycket spännande information om 200-bilarna och gas i allmännhet! :)

Stoffe: kul att du lyckats besegra kallstarterna! :)

Själva anläggningen är nästan barnsligt enkelt uppbyggd. Dock måste den certifieras och det är väl där det största problmet ligger för att bygga om en bil till gasdrift. Det är dock av stor vikt, eftersom systemet innehåller ett gastryck om ca 200bar, och det får inte kopplas in utan fackkunskaper.

Bjuder på lite bilder från isntallationen i min 850:

Bild
Tank.
Bild
Strömbrytare och gasmätare.
Bild
CNG-solenoid,tryckregulatorer på torpedväggen, gasfördelare. :)
Bild
Spar massor med pengar (och miljö!), ca 5 kronor per mil blandad körning. Blir ju ändå 500kr på 100 mil. och 5000kr på 1000 mil.

Re: Mina erfarenheter av E85 och Biogas

Postat: 4 maj 2012, 16:54
av Martin G
Nu har jag kört ungefär lika mycket med Biogas som jag gjorde med Etanol och kan varmt rekommendera Biogas framför Etanol. Gasen är miljövänlig på fler plan än Etanolen och är driftsäker året om, har högt energiinnehåll och är dessutom billigare i drift. Kan kanske satsa på en Etanol/biogas Hybrid! ;)

Re: Mina erfarenheter av E85 och Biogas

Postat: 6 oktober 2013, 21:38
av SkauneJohan
gammal tråd som jag väcker till liv, intressant detta med gas

finns ett tankställe utanför kristianstad (nöbbelöv) som säljer gasol/LPG/propan till 8 kronor/liter då skulle det vara hyfsat lönsamt att ha en bil att köra på det ;)

Re: Mina erfarenheter av E85 och Biogas

Postat: 7 oktober 2013, 23:58
av volvobaggen
Det var billig. Forrige gang jeg fylte i Sverige betalte jeg over 10 SEK. Husker ikke navnet på stedet, men var noen mil øst for Karlstad. I Malmø kostet det 9-10 SEK i sommer mener jeg å huske.

Er glad det ikke koster mer enn 5.88 norske kroner pr liter å fylle i Oslo. Da er det billig å kjøre 240 :)