FlexTek:
Boxen installeras utan bestående ingrepp i bilens ordinarie elsystem. Man kopplar helt enkelt på boxen mellan spridarna och dess kontaktsycken. Boxen lurar bilen att öppna spridarna 30% mer. Jag testade på en 131hk b230FB med goda resultat. Ingen märkbar effektförlust heller + strömbrytare att koppla om till bensin. Som alltid med etanol så var kallstarterna lite svåra, men den startade alltid efter ett par försök. Blandade i ca 2 liter bensin per 10 liter etanol så gick det bättre. Bilen drog ca 1,1 liter per mil. vilket gav en bränslekostnad på ca 12kr milen. Säljs tyvärr inte ny i Sverige, men går att finna på begagnatmarknaden.
Biogas
De gamla volvobilar som finns är enstaka 900 och någon gammal 200 från början av 80-talet som dyker upp ibland. Vissa är gamla naturgasbilar. 850 96-97 finns ett antal av och V70I och V70N/S60/S80 finns det rätt gott om.
Bränslekostnaden för biogas per mil är låg (ca 8-10kr/milen med automat + 2050kg 855 i mina tester) och dessutom minskas utsläppen avsevärt. Söder om Gävle längs med kusten finns det relativt gott om biogasmackar hela vägen ner genom landet. Norröver finns dem men står glesare.
Räckvidden beror såklart på körstil och kan ligga på allt mellan 20-30 mil per tank. Dessutom finns ofta en vanlig bensintank som ökar den totala räckvidden till över 100 mil ifall ingen gasmack finns i närheten.
Det man ska se upp med vid köp av biogasbil är dåliga membran i trycksregulatorerna. Det ger dålig gång på gas och nya delar är mycket dyra. Som jag förstått det brukar det uppträda ungefär var 15 000:e mil. Regulatorns skick kan man kolla med ett enkelt bubbeltest i ett glas vatten.
Gastanken (eller i förekommande fall tankarna) är en annan detalj som måste kollas upp. De har i vissa fall bäst-före-datum och när dessa gått ut bör inte tanken användas. Trycket i gastankarna är över 200bar och smäller de av åldersskäl kan man hälsa hem..
Nya tankar kostar runt 20 000kr (vet ej exakta priser) och har en hållfastighet om ca 15 år. Tankarna kan dessutom vara fulla med olja från dåliga pumpar. är det för mycket olja så går bilen dåligt och gasfiltret sätts igen fort.
Vid provkörning ska bilen tveklöst slå mellan bensin och gas om allt är ok. Gör den inte det kan det vara fel på solenoiden som släpper fram gasen. Även denna är dyr att byta. Den ska heller inte hacka eller tappa ork vid fullgas-accelration.
Topplocken kan slitas onormalt fort på vissa bilar. Detta eftersom gasen inte har någon smörjande funktion. Å andra sidan sotar inte motrerna igen vilket bland annat minskar problem med tät vevhusventilation.
När det gäller reservdelar så finns det mesta hos Volvohandeln fortfarande. Dock är priserna inte vad man är van vid, har man emellertid bytt allt en gång dröjer det länge innan nästa byte. Det är inte så många komponenter som finns i gassystemet. Övriga slitagedelar såsom tänd och bensinsystem är likadant som på standardbilarna. De kostnader som reservdelar kostar sparas relativt snabbt in i den låga bränslekostnaden. på 100mil sparas ca 500kr på biogas gentemot bensin med dagens priser (biogas ca 14:40/nm3, bensin ca 13:50/Ltr) Lägg därtill fri parkering i vissa kommuner samt fri från trängselskatt.
De komponenter gassytemet består av är:
Tank/ar
rörsystem
solenoidventil
hög och lågtrycksregulator
Gasfördelare
Gasfilter (sitter enkelt till med två slangklämmor)
injektorer (under insuget)
styrbox + gasmätare/strömbrytare.
Själva motorn är dock exakt likadan som vilken bensinare som helst! Undantaget är insuget som har extra injektorer.
Sammanfattningsvis kan man säga att gasdriften är mycket billigare per mil samt betydligt mer miljövänlig än etanol om den är lokalproducerad. Dessutom är det samma goda kallstartsegenskaper med gas som bensin eftersom motorn alltid tänder på bensin och slår över till gas efter ca 3 sekunder. Flextek-boxen fungerade dock utmärkt i de 600 mil jag körde med den och det är den billigaste och enklaste plug-and-play lösningen som bara kostar i inköp och sedan byte av bränslefilter efter 100 mil.
Ni som vet mer om gasbilar eller flextek än mig får gärna fylla på med info Funderar ni på något är det bara att fråga!
