Sida 1 av 1

240 SE -90 Genomgång och rostlagning (Såld)

Postat: 7 april 2014, 18:51
av Enbacka
Kan väl dra igång en tråd om denna bil också. En 240 SE -90, minns inte km för tillfället men ungefär inkörd :roll: . Köpte den i bolag men en polare våren 2013 (tror jag det var) av en ung kille som inte fick igång den längre.B200F med en M47 bakom. Söndrig och skitig beige inredning,C-lås,elhissar fram och elspeglar. Olika fälgar fram&bak men fick med kompletta uppsättningar iaf, Virgofälgarna är 14" pirat och dåliga däck på allihopa.

Tanken var att få igång den,fixa lite rost,leta upp felande lister,vaxa å sälja vidare men pga andra projekt så lämnade den på backen vid garaget. Men nu tänkte vi försöka starta upp projektet igen.

Ungefär såhär såg den ut då vi tog hem den
Bild

Första och största felet då vi köpte den var att den inte ville starta eller gå ordentligt, kollade felkoderna och konstaterade att LMM var kass. Kollade så kamremmen stog rätt,slog i mera bränsle,bytte stift och kablar,drog ur LMM och visst hoppade den igång fast den gick lite rötet :lol: De hade försökt byta en massa grejjer utan framgång på den så de blev väl lite snopna då vi körde hem dem av gården ^^

Väl hemma efter kamrems-,olje och diverse filterbyten började den bråka igen då man skulle ha igång den. Efter mycket felsökning visade det sig att någon ***** kopplat anslutningarna på tankarmaturen fel så pumparna har motarbetat varandra :shock: :evil: så tankpumpen har tryckt genom returen och huvudpumpen från "rätt" håll. Konstit att jag ändå kunde köra hem den 60km :lol:

Sen var vi och rensade några 240is som skulle bli is/varmansbilar på grejjer,där plockade vi bla en blå inredning som fick ersätta den fula beige som satt i den.

Golvet såg fint ut
Bild
Bild

Gamla inredningen ute. Enda som jag tyckte var värt att spara var de beige elhisshandtagen fram, resten var antingen oljigt eller sönder så det åkte på tippen
Bild
Bild

Den "nya" inredning in, tyckte den blev mycket trevligare! Monterade även elhissar bak då jag hade extra liggandes
Bild
Bild
Bild

Ut och dammade av den förra sommaren
Bild

Och såhär ser den ut i dagsläget, båda bakskärmarna ska fixas. Får se vad som gömmer sig på andra ställen då man börjar gräva lite.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 9 april 2014, 15:30
av Djo
Söner härjad ungdomsbil roligt ni gör nå vettigt av den igen. :)

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 18 april 2014, 12:21
av Enbacka
Körde in den i garaget idag för att kolla genom vad som behövs nytt i framvagnen och fixar några elfel. Polaren jobbar på denna medan jag själv väcker upp min gula från vinterdvalan.
Bild

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 30 maj 2014, 22:02
av Enbacka
Kapade lite i skärmarna häromdan för att kolla hur det såg ut. blir nog att fixa nya innerskärmar en bit också eller om jag smider ihop nåt själv.

Sen så var ena bakskärmen full med spackel, tydligen har någonting som varit i bakluckan bulat ut den ordentligt vid baklampan. Ska försöka knacka in den lite istället så man inte behöver spackla hela skärmen. Finns även en bula under tankluckan där något har tagit i, syntes också på skärmkanten att den fått en smäll.

Letar bulor i spackeldjungeln
Bild

Här syns ena på skärmkanten om man kollar noga.
Bild

Kex
Bild

Mera kex och någon gammal rostlagning med tenn
Bild

Tröskeln behöver också lite ny plåt
Bild

Andra sidan
Bild

Finns också hål in i baljorna som behöver svetsas och någon lapp längre fram på trösklarna

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 31 maj 2014, 23:07
av spelkvist
hejsan, såg att du kasta ut den beige inredningen, undrar om du kanske har kvar handbroms konsollen (mellan sätena fram i beige ? min är nämligen sprucken o ful! mvh Linus spelkvist

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 1 juni 2014, 08:40
av Enbacka
Tyvärr så fattades den redan då vi köpte bilen.

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 21 september 2014, 08:01
av Enbacka
Har börjat måtta in lite runt ena skärmen, måste kröka ihop en egen innerskärmkant också då det inte fanns mycket kvar av den.

Bild
Bild

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 21 september 2014, 16:02
av Enbacka
Fixat lite på en innerskärm idag.

Bild

Bild

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 21 september 2014, 17:42
av Råda
Tråkig rost att fixa. Synd att inte 240 fick plast innerskärmar bak från fabrik. Min 92 har eftermarknads innerskärmar och har nog klarat skärmkanterna bak tack vare dom.

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 21 september 2014, 18:01
av Enbacka
Jo det är lite jobbigt ställe att svetsa på. Har du några bilder på dem, är det liknande som i framskärmarna?

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 21 september 2014, 20:08
av Råda
Tror det är Lokari innerskärmar.

BildUntitled by redblockk, on Flickr

BildUntitled by redblockk, on Flickr

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 22 september 2014, 16:48
av locutus67
Jag har nya innerskärmar till salu endast provmonterade, som jag kan ta med när jag far ti Maxmo 2/10 om du är intresserad. :D

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 22 september 2014, 19:20
av antote
Maxmo = Malmö? Vad för pris pratar vi?
OT. Blev innerskärmkanten bra? Har själv använt Klokkerholm med gott resultat.

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 22 september 2014, 19:34
av locutus67
Hej nej Maxmo ligger i Finland 3 mil norr om Vasa , nära Enbackas Korsholm, priset är 900 kr + ev. frakt.

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 22 september 2014, 19:49
av Enbacka
locutus67 -> mja det ska jag fundera på, det är de i plast som Råda pratade om då eller?Vad har du för ärende till maxmo då om man får fråga? den 4/10 är det annars en skrotmarknad vid Bil och motormuseet i Vasa om du stannar så länge :p

antote -> Innerskärmkanten blev jag tvungen att göra själv, hittade inga från klokkerholm då jag letade? De yttre kanterna jag har så är dock av klokkerholm. Men den blev nog helt godkänd fastän den var hemmagjord :roll:

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 23 september 2014, 10:54
av locutus67
Ja dom är i plast köpta på volvogue.com kunde inte ha dom på min bil för dom tog i däcken (kör Ocean MK 18 225/40-18), ja ska ti Maxmo på älgjakt marknaden sku ha vari kiva men då sitter ja på pass.

Re: 240 SE -90 Genomgång och rostlagning

Postat: 7 februari 2015, 16:13
av Enbacka
Bilen såld i projektstadiet, nya ägaren är välkommen att fortsätta tråden om han vill.