240 SE -90 Genomgång och rostlagning (Såld)
Postat: 7 april 2014, 18:51
Kan väl dra igång en tråd om denna bil också. En 240 SE -90, minns inte km för tillfället men ungefär inkörd
. Köpte den i bolag men en polare våren 2013 (tror jag det var) av en ung kille som inte fick igång den längre.B200F med en M47 bakom. Söndrig och skitig beige inredning,C-lås,elhissar fram och elspeglar. Olika fälgar fram&bak men fick med kompletta uppsättningar iaf, Virgofälgarna är 14" pirat och dåliga däck på allihopa.
Tanken var att få igång den,fixa lite rost,leta upp felande lister,vaxa å sälja vidare men pga andra projekt så lämnade den på backen vid garaget. Men nu tänkte vi försöka starta upp projektet igen.
Ungefär såhär såg den ut då vi tog hem den

Första och största felet då vi köpte den var att den inte ville starta eller gå ordentligt, kollade felkoderna och konstaterade att LMM var kass. Kollade så kamremmen stog rätt,slog i mera bränsle,bytte stift och kablar,drog ur LMM och visst hoppade den igång fast den gick lite rötet
De hade försökt byta en massa grejjer utan framgång på den så de blev väl lite snopna då vi körde hem dem av gården ^^
Väl hemma efter kamrems-,olje och diverse filterbyten började den bråka igen då man skulle ha igång den. Efter mycket felsökning visade det sig att någon ***** kopplat anslutningarna på tankarmaturen fel så pumparna har motarbetat varandra
så tankpumpen har tryckt genom returen och huvudpumpen från "rätt" håll. Konstit att jag ändå kunde köra hem den 60km
Sen var vi och rensade några 240is som skulle bli is/varmansbilar på grejjer,där plockade vi bla en blå inredning som fick ersätta den fula beige som satt i den.
Golvet såg fint ut


Gamla inredningen ute. Enda som jag tyckte var värt att spara var de beige elhisshandtagen fram, resten var antingen oljigt eller sönder så det åkte på tippen


Den "nya" inredning in, tyckte den blev mycket trevligare! Monterade även elhissar bak då jag hade extra liggandes



Ut och dammade av den förra sommaren

Och såhär ser den ut i dagsläget, båda bakskärmarna ska fixas. Får se vad som gömmer sig på andra ställen då man börjar gräva lite.







Tanken var att få igång den,fixa lite rost,leta upp felande lister,vaxa å sälja vidare men pga andra projekt så lämnade den på backen vid garaget. Men nu tänkte vi försöka starta upp projektet igen.
Ungefär såhär såg den ut då vi tog hem den

Första och största felet då vi köpte den var att den inte ville starta eller gå ordentligt, kollade felkoderna och konstaterade att LMM var kass. Kollade så kamremmen stog rätt,slog i mera bränsle,bytte stift och kablar,drog ur LMM och visst hoppade den igång fast den gick lite rötet

Väl hemma efter kamrems-,olje och diverse filterbyten började den bråka igen då man skulle ha igång den. Efter mycket felsökning visade det sig att någon ***** kopplat anslutningarna på tankarmaturen fel så pumparna har motarbetat varandra



Sen var vi och rensade några 240is som skulle bli is/varmansbilar på grejjer,där plockade vi bla en blå inredning som fick ersätta den fula beige som satt i den.
Golvet såg fint ut


Gamla inredningen ute. Enda som jag tyckte var värt att spara var de beige elhisshandtagen fram, resten var antingen oljigt eller sönder så det åkte på tippen


Den "nya" inredning in, tyckte den blev mycket trevligare! Monterade även elhissar bak då jag hade extra liggandes



Ut och dammade av den förra sommaren

Och såhär ser den ut i dagsläget, båda bakskärmarna ska fixas. Får se vad som gömmer sig på andra ställen då man börjar gräva lite.





