Sida 1 av 1

Sänkfjädrar och nivåreglering?

Postat: 5 april 2014, 19:43
av Victor245
Hej!
Jag har en kompis som tänkt sätta sänkfjädrar på sin 244:a (40/40 fjädrar) :D
Men han har original nivåreglering på den där bak och nu undrar han om han ändå
kan ha sänkfjädrar ihop med dem kolvarna. :?

Re: Sänkfjädrar och nivåreglering?

Postat: 5 april 2014, 19:51
av Enbacka
Borde nog gå bra, jag hade själv så på min 244 förr.

Re: Sänkfjädrar och nivåreglering?

Postat: 5 april 2014, 20:18
av Victor245
Okej, så det blir inte att man "lurar" stötdämparna då? :?

Jaja, går det så går det ;)

Re: Sänkfjädrar och nivåreglering?

Postat: 5 april 2014, 20:40
av Enbacka
På min så kände man då dämparna var tomma att bilen bara låg på fjädrana och svajade. Pumpade man i tryck så blev bilen både högre och styvare så på ett vis börjar bilen bero mera på dämparna än fjädrarna. Men som jag minns det så hade jag iaf inga problem med väghållningen pga av det.

Re: Sänkfjädrar och nivåreglering?

Postat: 5 april 2014, 20:45
av Victor245
Okej :) Men slaglängden på stötdämparna bör ju bli kortare om du sätter kortare fjädrar på den? :?
Visserligen är ju 4cm inte så mycket men lite skillnad gör det :)

Re: Sänkfjädrar och nivåreglering?

Postat: 7 april 2014, 07:11
av Enbacka
Jo de kan ju bottna lite fortare men tror inte jag hade några problem. Fast jag körde förstås med fullt tryck hela tiden :roll: har för mig att de är lite kortare än en vanlig dämpare i botten, ska prova mäta senare om jag kommer ihåg det :b

Re: Sänkfjädrar och nivåreglering?

Postat: 7 april 2014, 07:22
av schassen
Enda problemet som jag vet om är när du hissat bilen på lyft alt domkraft bak är att man måste se till att fjädrarna Hamnar på #struten# i ovan kant. detta på 1980glt 244. mvh hans