Döda instument i mätarhus

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Volvosteffe95
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mars 2014, 16:38

Döda instument i mätarhus

Inlägg av Volvosteffe95 »

Hej! :)

Jag monterade bort mätarhuset på min volvo 244 -88 med LH 2,2 insprutning för att installera en varvräknare. Jag tog bort alla kontakter från baksidan på mätarhuset och tog ut huset för att byta den trasiga klockan mot en varvräknare istället. Varvräknaren är från en GLT -87 och har två stift nere där det står 1 på den. Jag hittade den fördragna kabeln som går till tändspolens 1 och som är vit/röd, men ska det vara någon mer kabel eftersom det är två stift?

Sen när jag monterade tillbaka allt funkar inte varvräknaren, hastighetsmätaren eller temp och tankmätare... Alla kontakter sitter där de ska men inget funkar förutom blinkerspilarna och belysning i mätarhuset. Ingen kontrollampa förutom helljuslampan lyser men batterilampan tänds efter en stunds körning. I efterhand har jag läst på flera sidor att man ska ta bort minuskabeln på batteriet innan man ska ta bort mätarhuset, det glömde jag... Vad kan felet vara? Finns det någon säkring i kretskortet som har gått?

Tacksam för svar! :)
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Döda instument i mätarhus

Inlägg av Lazze S »

Du har en huvudsäkring bakpå hastighetsmätaren, men ovanligt om den går.
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: Döda instument i mätarhus

Inlägg av Victor245 »

Jag lyckades montera varvräknare i min 245:a utan att ta ur huset eller ta av ratten :D
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Döda instument i mätarhus

Inlägg av Volvo245GLT »

Ta väck ratten är överkurs! :) Brukar räcka med att lossa övre plasten på rattkåpan, sen är det inga problem alls att lirka ut instrumentet.

Har du kollat säkringarna? Känns rent spontant som "strömavbrott" till instrumenthuset. Kanske har den som Lazze S syftade på gått, eller någon av de vanliga säkringarna. Tänk på att det är vanligt med glapp i centralen, så prova det klassiska 240-tricket med att snurra på säkringarna.
Dubbelkolla även kontakterna så att de sitter rätt och och så att ingen hona åkt ur. Samma sak på kretskortet; ett stift kan ha lossat och vara i behov av omlödning.
Kolla även banorna på kortet så att inte någon har brunnit av p.g.a. kortslutning.

Det finns i alla fall inget känsligt som kan skadas bara för att man tar ur instrumentet utan att lossa batteriet. Det är bara på moderna skitbilar som man behöver tänka på sådant trams. 8-)
Den enda faran är just att man riskera kortsluta och elda upp något om man inte är försiktig.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvosteffe95
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mars 2014, 16:38

Re: Döda instument i mätarhus

Inlägg av Volvosteffe95 »

Tack för svaren!

Ska felsöka ikväll och prova att snurra lite på säkringarna då. Ska kolla alla kontakter ikväll och om det ser bra ut får jag skruva isär huset och kolla kretskortet. :)
Volvosteffe95
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mars 2014, 16:38

Re: Döda instument i mätarhus

Inlägg av Volvosteffe95 »

Jag kollade upp vilka kablar som det fanns ström i och det instrument som känns mest akut att få igång är hastighetsmätaren... Till hastighetsmätaren går det tre kablar. En pluskabel som det var 12 volt i och sen är det en blå samt en svart kabel. Dessa har jag läst mig till att den blåa ska vara signalen från hastighetsgivaren och den svarta ska vara dennes jord. Provade att åka och farsan kollade då upp om det gav någon signal med en multimeter inställd på volt och det var helt dött... Ska det vara en annan enhet, t.ex. Ohm, eller är det givaren som har gått sönder då?

Hastighetsmätaren har fungerat felfritt innan jag tog bort huset, dock har den gamla klockan som satt innan varit död sen köpet, likaså tempgivaren och tankmätaren. Vore konstigt om givaren gett upp i samband med att jag tog bort mätarhuset, eller? :)
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Döda instument i mätarhus

Inlägg av Enbacka »

Ohm ska de va,men hur mycket minns jag inte. såhär ska den va kopplad iaf
Bild
-----------------
Jan E
Volvosteffe95
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mars 2014, 16:38

Re: Döda instument i mätarhus

Inlägg av Volvosteffe95 »

Tack för bilden! :)

Jag har kollat och det kommer 12 v från pluskabeln så den är inget fel på. Men de två andra kablarna vet jag att de ska gå till givaren och de har jag inte rört någonting med så de sitter kvar där de ska. Får prova att åka med multimetern inställd på ohm för att se om det funkar då. Har frågat en bilmekaniker och han sa att det skulle vara volt fast väldigt små värden...

Men tack som tusan för alla förslag och tips! :)
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Döda instument i mätarhus

Inlägg av Enbacka »

Tja jag har ju förståss inte mätt sen jag installerade min om den reagerar på volt eller ohm, men då jag testade allt i pelarborrmaskin före så kollade jag bara att ohmtalet ändrade då en tand åkte förbi givaren. Kan säkert vara en liten spänning den reagerar på också.
-----------------
Jan E
Skriv svar