1031 245 1992

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Skriv svar
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

1031 245 1992

Inlägg av schassen »

Hej jag har en 245 1992, som jag ska sätta in en b 230 ft i och då behöver jag en axel mod 1031 enl bilprovningen.
Men jag vet att jon-erik har berättat att 92/93 axlarna var speciella. Måste jag hitta en 1031 92/93 eller det går att bygga om vilken 1031 som hellst? Mvh hans
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Lazze S »

92-93 har andra hjul för hastighetsgivaren. Tar du en äldre får du även byta mätaren. Dom har även alukåpa över klumpen mot upp till 91 som var i plåt.
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Jon-Erik »

Dom flesta 92/93 jag sett har inte haft 1030.
Säker på att du inte redan har 1031?
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: 1031 245 1992

Inlägg av schassen »

Hej Lazze o Jon -erik.
Nej jag är Inte säker på at jag inte har en 1031. Men jag har ingen alukåpa varken på denna 92 eller min andra 92.
Båda bilarna är utrustade med abs. Bilen som ska få b 230 ft är automat.
Denna bil avcodade Jon erik för ett par år sedan vin yv1aw8811n1x45004.
Men alla projekt man har drar ut på tiden, Mvh hans
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Posse »

Vet inte om det kan vara någon hjälp men så här ser 1031-bakaxeln ut på mitt renoveringsobjekt:

Bild

Bild

Bild
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: 1031 245 1992

Inlägg av schassen »

Tack Posse. Men din axel är väl till 740/940? Finns den märkningen där även på 240 axlarna? om ja så borde detta ämne under faq under id av axel.Mvh hans
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Posse »

schassen skrev:Tack Posse. Men din axel är väl till 740/940? Finns den märkningen där även på 240 axlarna? om ja så borde detta ämne under faq under id av axel.Mvh hans
:roll: Jag vet tyvärr inget annat om saken än att det är samma bakaxel som satt på när jag köpte renoveringsobjektet för 12-13 år sedan.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Pink Pornostar »

Lånar din tråd lite, jag ska också ha i en B230FT i min och har fått en bakaxel från en 245 1992. Den har aluminiumkåpa bak och uttag för hastighetsmätare. Jag har letat överallt, men kan inte hitta märkningen. Det skulle kännas snopet att byta till den här i tron om att det är 1031 och att den sen inte klarar besiktningen.

Frågan lyder alltså: Kan någon avgöra om det är en 1031?

Bild
Bild
Bild
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Enbacka »

Åtminstone på de äldre 1031 axlarna ska det vara en liten upphöjning ovanpå så det större kronhjulet ska gå fritt. Axeln som visades tidigare här i tråden ser ut att ha den.

Har ingen vettig bild utanpå av min men såhär ser den ut inne,den har urgröpningar för kronhjulet. En 1030 borde inte ha dessa.
Bild

Så jag skulle tro att din (Pink Pornostar) axel är en 1030,men säkrast är väl att mäta kronhjulet. 1030 har 7" och 1031 7 3/4"

EDIT: Sen om herr besiktningsman vet skillnaden tror jag knappast. Då jag reggade om min frågade han bara vilken axel jag hade och jag svarade att det var 1031an
-----------------
Jan E
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Pink Pornostar »

Gjordes 1030 så länge som till 1992? Det dumma är att jag har inte bakaxeln i närheten utan på skroten som jag fick den ifrån. Jag får helt enkelt ge mig dit och mäta. Å andra sidan, om det inte finns någon som helst märkning på den, då kanske den är vad man vill att den är.
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Enbacka »

När de slutade tillverka dem vet jag inte, men volvo verkar ha blandat mellan 1030 och 1031 på bilarna lite hursomhelst. Det ska egentligen sitta en klisterlapp på vänster axelrör där det står om det är 1030 eller 1031 men den har oftast fallit bort genom åren.
-----------------
Jan E
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Pink Pornostar »

Hittade en bild till, det finns en märkning som jag får till 1023664

Bild

I det här danska forumet hävdar någon att det är en 1031:
http://www.bilgalleri.dk/forum/Tuning/1 ... toejer#nr9
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Enbacka »

Röstar fortfarande för att lyfta locket och mäta så får vi det rätta svaret :D
-----------------
Jan E
GT-Mannen
Inlägg: 116
Blev medlem: 22 november 2011, 19:05
Ort: Farsta

Re: 1031 245 1992

Inlägg av GT-Mannen »

Här ser man skillnaden mellan 1030 och 1031. En extra förstärkning på den senare.

1030
Bild

1031
Bild

Bilderna kommer från Dave Bartons hemsida som i sin tur är lånade från http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/D ... o_dana.htm

/Håkan
Kör flamencoröd V50 D2 Classic Momentum -12
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Enbacka »

Jag skulle inte lita 100% på dedär
From 1990-93 the 1031 housings went back to a single rib and most 1992-93 have a tone wheel to suit ABS
-----------------
Jan E
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Posse »

Jag råkade på en gammal bild visande artikelnumret som står på min bakaxelklump visad längre upp i tråden - kan man få ut något av det?
Volvon, artikelnummer på bakaxelklumpen.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Enbacka »

Inte direkt. En snabbsökning på google så hittade jag en på turbobricks som hade samma gjutnummer på sin och den visade sig vara en 1031. Av med locket och mät kronhjulet :P
-----------------
Jan E
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Posse »

schassen skrev:Tack Posse. Men din axel är väl till 740/940? Finns den märkningen där även på 240 axlarna? om ja så borde detta ämne under faq under id av axel.Mvh hans
När jag nu googlat fram en bakaxel på webben vilken verkar ha samma artikelnummer 1023553 som min och läser under "mer information" där, tycks det som om den jag har kan ha varit orginal på min bil.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Pink Pornostar »

Har glömt skriva hur det gick... Det slutade med att jag öppnade den och mätte kronhjulet till 19.5 cm = 7 3/4" = 1031.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: 1031 245 1992

Inlägg av Posse »

Enbacka skrev:När de slutade tillverka dem vet jag inte, men volvo verkar ha blandat mellan 1030 och 1031 på bilarna lite hursomhelst. Det ska egentligen sitta en klisterlapp på vänster axelrör där det står om det är 1030 eller 1031 men den har oftast fallit bort genom åren.
Bild

Den här (tidigare visade) gjutna märkningen som kanske rentav var istället för klisterlapp - är den ovanlig?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Skriv svar