Volvo 244 84 b23a startar inte

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
joul
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 december 2011, 20:31

Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av joul »

Hallå
Jag har planat toppen på min b23a 2mm och sen bytte jag kam.
Har kollat ventilspelet och det ser bra ut och har komptestat alla cylindrar och alla ligger på ca 16 bar.
Tror att den får gott om soppa för stiften är blöta när man plockar ut dem.
men den går inte igång, har bytt rotor, brytarspets, fördelarlock, tändkablar stift. allt som händer är att den puffar till och ibland kommer en avgassmäll.
har mätt spolen och den verkar ok, mätte även förtändningsmotståndet och de verka ligga på ca 0.2-03 ohm för högt
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av Amarace »

16 bar? Orkar startmotorn dra runt häll jag på att säga :) Du ha rju alldeles för hög komp tycker jag, lär va svårt att få den att gå ok utan att spika med original förgasare.

Du har ju helt klart tändningsproblem, eller att kamremmen är felkuggad. Har du nollar ordentligt? Och då motorn är nollad ska rotorn peka mot märket i fördelaren (och brytarna precis börja öppna?, samt har du rätt brytaravstånd?

Får du gnista på alla stift?
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
frysen
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 november 2011, 17:48

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av frysen »

vad var det för kam? kanske du behöver ställbart drev?
joul
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 december 2011, 20:31

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av joul »

ja jag har nollat ordentligt alla drev ligger på sina märkningar och rotorn pekar på sitt streck, har rätt brytar avstånd och får gnista på alla 4a stiften. vet du om jag har någon tändningsförstärkare på den modellen jag har?
xAnder
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 december 2011, 21:18
Ort: Hasta, Götlunda
Kontakt:

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av xAnder »

joul skrev:ja jag har nollat ordentligt alla drev ligger på sina märkningar och rotorn pekar på sitt streck, har rätt brytar avstånd och får gnista på alla 4a stiften. vet du om jag har någon tändningsförstärkare på den modellen jag har?


Har du med andra ord skruvat ur stiftet och satt det mot jord?
Du ska nog använda ett tändverktyg/strobe och kolla så det tänder på rätt tillfällen också :) inte bara kolla att gnistan kommer
940GL - 240 GLT - VW Typ1 -74
If you can't beat us, join us! -"AFG Paintball team"
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av Amarace »

Att använda en strobelampa på startmotorvarv är inte så lyckat :)

Du har ju något fel, säkert nåt du inte tänker på och tror är rätt, så dubbelkolla allt igen.

Om den gick innan och inte nu har det ju något att göra med vad du ändrat på. Kolla att kammen verkligen är nollad (1:ans nockar ska stå i ett "v" rakt upp om du tittar rakt ner genom oljepåfyllningslocket), och ställ sedan vevaxeln runt 10 grader, och vrid fördelaren så brytarna preeeecis börjar öppna.

Ventilspelet är rätt?

Du säger du kollat gnistan, är den blå och fin och tänder 1342 (alltså inte hur du kopplat kablarna, utan kolla att stiften verkligen tänder så).

Det finns inget i tändningen förutom tändspole, förkopplingsmotstånd, fördelare med brytare. Inget slutsteg alltså.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
joul
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 december 2011, 20:31

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av joul »

vad menar du med att ställa vevaxeln runt 10 grader?
Ventilspelet är 0.3-0.35 och det ska stämma
jag har kollat gnistan med sån biltema provare och i den blir gnistan typ röd gul, ska jag plocka ut och ta mot jord eller ?

hur kollar jag så att stiften verkligen tänder så?
xAnder
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 december 2011, 21:18
Ort: Hasta, Götlunda
Kontakt:

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av xAnder »

Amarace skrev:Att använda en strobelampa på startmotorvarv är inte så lyckat :)

Du har ju något fel, säkert nåt du inte tänker på och tror är rätt, så dubbelkolla allt igen.

Om den gick innan och inte nu har det ju något att göra med vad du ändrat på. Kolla att kammen verkligen är nollad (1:ans nockar ska stå i ett "v" rakt upp om du tittar rakt ner genom oljepåfyllningslocket), och ställ sedan vevaxeln runt 10 grader, och vrid fördelaren så brytarna preeeecis börjar öppna.

Ventilspelet är rätt?

Du säger du kollat gnistan, är den blå och fin och tänder 1342 (alltså inte hur du kopplat kablarna, utan kolla att stiften verkligen tänder så).

Det finns inget i tändningen förutom tändspole, förkopplingsmotstånd, fördelare med brytare. Inget slutsteg alltså.



Doh :roll:
Tänkte inte helt klart där. Menade såklart tändföljden :)
940GL - 240 GLT - VW Typ1 -74
If you can't beat us, join us! -"AFG Paintball team"
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av Amarace »

joul skrev:vad menar du med att ställa vevaxeln runt 10 grader?
Ventilspelet är 0.3-0.35 och det ska stämma
jag har kollat gnistan med sån biltema provare och i den blir gnistan typ röd gul, ska jag plocka ut och ta mot jord eller ?

hur kollar jag så att stiften verkligen tänder så?

Du ställer så märket på vevaxeln står mot kamremskåpans siffor på 10 grader, ställer du så kommer du väldigt nära den tändpunkt som du ska ha.

I det fria ska gnistan vara klart blå och kraftig, och du ska ha alla stiften loss och kolla dom samtidigt, då ser du i vilken följd dom tänder också.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
joul
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 december 2011, 20:31

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av joul »

kan någon av er mäta hur era nockar står mot någon referenspunkt och sen skriva hur ni har måttat så kan jag kolla om detta stämmer med mitt.
har hört att nockarna när motorn är i tdc ska vara som ett V men mina är mer som ett bakvänt L
joul
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 december 2011, 20:31

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av joul »

tog ut alla 4 stiften precis och höll dem mot ventilkåpan och drog runt start motorn.
1 var blå och fin 2 gul 3 inget alls och 4 gul...
vet någon hur detta kan uppstå? Har bytt rotor och fördelarlock :)
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av janneR »

Nu börjar vi komma in på de vilda gissningarna.

Kanske en sliten fördelaraxel. Bytte du kabeln mellan fördelare och tändspole också? Kolla så att kablarna verkligen sitter rätt monterade. Har du kollat flera gånger hur gnistan ser ut och såg det då likadant ut jämt eller kunde det bli lite skiftande kvalitet på gnistan på respektive stift?

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
joul
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 december 2011, 20:31

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av joul »

janneR skrev:Nu börjar vi komma in på de vilda gissningarna.

Kanske en sliten fördelaraxel. Bytte du kabeln mellan fördelare och tändspole också? Kolla så att kablarna verkligen sitter rätt monterade. Har du kollat flera gånger hur gnistan ser ut och såg det då likadant ut jämt eller kunde det bli lite skiftande kvalitet på gnistan på respektive stift?

Mvh Janne
kollade 3 gånger och kvaliten skiftade inte. kabeln mellan fördelare och tändspole är bytt.
den ända skillnaden är att den gnistan som vart blå var ett beru stift och de andra är Ngk lite billigare... kan detta vara orsaken?
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av janneR »

Har du inte bytt till nya stift, är dom avsedda för din motor?

Mvh
244 GL -88b samt 244 GL -91
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av Amarace »

Varför har du bytt fördelarlock och rotor, men inte tändstift (eller iaf rätt stift)? A och O när man hålle rpå med sånt här är att se till att Stiften är fräscha, och likadana. Billiga NGK, vad menar du med det? Beru brukar ju vara billigare? Så jag frågar även jag, vad är det för stift, alltså beteckning?

Om du tvunget måste ha dom gamla, skifta tändstiften och se om felen följer stiftet eller stannar (ta det med blå gnista och sätt på tändkabeln som var utan gnista och tvärtom t.ex).

Annars är det fel du beskriver (förutsatt att stiften är hela och att felet följer stiftet) att stiften är felaktiga, eller tändkablarna och/eller fördelarlock och/eller rotor om stiften är ok.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
joul
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 december 2011, 20:31

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av joul »

TJena, fick igång bilen idag, bytte stiften till Ngk BPR6ES så wroom :D men de händer typ inget när man gasar den varvar upp men väldigt långsamt och den går knappt att köra.
Den verkar få rätt mycket soppa också de låg bensin i avgasröret där bak

Ställde in tändningen på 8 grader för de ska vara rätt enligt Haynes boken
joul
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 december 2011, 20:31

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av joul »

Fick den att gå som en klocka idag! Bytte membranet i förgasaren så gick den! Tack för all hjälp :)
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av janneR »

Kör försiktigt och ha ett Gott Nytt År.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Volvo 244 84 b23a startar inte

Inlägg av 240_kalle »

joul skrev:TJena, fick igång bilen idag, bytte stiften till Ngk BPR6ES så wroom :D men de händer typ inget när man gasar den varvar upp men väldigt långsamt och den går knappt att köra.
Den verkar få rätt mycket soppa också de låg bensin i avgasröret där bak

Ställde in tändningen på 8 grader för de ska vara rätt enligt Haynes boken
något av de första man skall byta är stiften.
jag hade labbat en hel del med min brorsas 240 -91 isbil där lamdalampan lös, först så bytte vi lmm(vilket det gav felkod på, avbrott) då börja de dn gå normalt en kvart igen sedan så började lampan lysa igen. han körde med bilen trots det. nu i höstas så började jag labba med bilen igen efter att den inte ville starta längre, och jag kollade allt säkert 14 ggr. men då slog det mig att min lärare i skolan sade till oss att om det är problem med tändningen i en bil så det första man skall byta är stiften(om rotor och fördelare ser normala ut).

bilen startade på en gång med fräscha stift och lamdalampan slocknade
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Skriv svar