Någon här som vet vart bilarna tog vägen?

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Någon här som vet vart bilarna tog vägen?

Inlägg av AndersKarlsson »

Fanns ett ganska välkänt ställe som bilderna cirkulerade runt bl.a. här på någon i södra Sverige (har jag för mig om) som hade köpt på sig mängder av 262, 264, 265, GLT, GT, turbobilar, limousiner mm mm och bara ställt i sin trädgård..

Alla bilar verkar ha blivit avregistrerade i slutet av Augusti / början av September förra året.

Någon här som vet vad som hänt med dem? Export? Katastrof om allt gick till skroten.. Men det borde väl i så fall uppmärksammats av någon?

Bilderna och en tråd om detta finns här

http://forums.turbobricks.com/showthrea ... =ambulance
240 GLT
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 november 2011, 19:50

Re: Någon här som vet vart bilarna tog vägen?

Inlägg av 240 GLT »

AndersKarlsson skrev:Någon här som vet vad som hänt med dem?
Skulle gissa att de står kvar där, översnöade... I höstas rensade Transportstyrelsen bort en bil ur fordonsregistret om ägaren inte hade betalat registerhållningsavgiften under några år. Så de där bilarna på åkern har nog varken gått något bättre eller sämre öde till mötes, gissar jag.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Någon här som vet vart bilarna tog vägen?

Inlägg av Posse »

Den tidigare tråden här: "En stor mängd övergivna äldre Volvobilar"
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Maxwell
Inlägg: 46
Blev medlem: 9 februari 2012, 12:01
Ort: Volvons huvudstad, Göteborg!

Re: Någon här som vet vart bilarna tog vägen?

Inlägg av Maxwell »

Avreggade?

Blir dom inte omöjliga att ställa på då om någon i framtiden skulle vilja det? Eller reggas dom in som ett nytt fordom då, med nytt regnr?
Bild
___________ 264 GLE -81 // 745 GLE -87 // 760 GLE -88 // S90 3.0 -97 // S80 D5 -02 ___________
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Någon här som vet vart bilarna tog vägen?

Inlägg av Råda »

Maxwell skrev:Avreggade?

Blir dom inte omöjliga att ställa på då om någon i framtiden skulle vilja det? Eller reggas dom in som ett nytt fordom då, med nytt regnr?
Det går att regga in igen. Minns inte exakt hur det går till, men min mor jobbar med sådant och importbilar på Transportstyrelsen.
Jonas Anderot
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: Någon här som vet vart bilarna tog vägen?

Inlägg av Victor245 »

Hej! Jag vet vilken går det är du menar :D Brukar åka förbi där ibland för jag har släktingar som bor ett stenkast därifrån ;)
Alla bilarna står kvar på samma ställe och de ser likadant ut varje gång man åker förbi :cry:
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Någon här som vet vart bilarna tog vägen?

Inlägg av Tilly »

Råda skrev:
Maxwell skrev:Avreggade?

Blir dom inte omöjliga att ställa på då om någon i framtiden skulle vilja det? Eller reggas dom in som ett nytt fordom då, med nytt regnr?
Det går att regga in igen. Minns inte exakt hur det går till, men min mor jobbar med sådant och importbilar på Transportstyrelsen.
Men nog borde det bli nya registreringsnummer i alla fall? För syftet med rensningen som Transportstyrelsen gjorde var väl att få bort en massa bilar ur registret som uppehöll registreringsnummer. Vi börjar nämligen närma oss vägs ände med "ABC 123"-systemet, det finns inte lediga nummer för allt för lång tid framöver. Nu har ju transportstyrelsen (antar jag) säkert något arkiv för fordon som tagits ur registret så det kanske är relativt enkelt att registrera in dem igen när det finns full dokumentation men gissningsvis krävs väl en registreringsbesiktning.

Hursomhelst är det ju inget positivt för bilarna när de nu inte ens finns kvar i registret längre. Å andra sidan är väl hoppet ute i alla fall eftersom inget händer.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Någon här som vet vart bilarna tog vägen?

Inlägg av Volvo245GLT »

De bilarna lär ju både vara helt sönderrostade undertill samt mögliga och äckliga invändigt så...
Men visst är det synd. :(

Finns ett ställe som ser ut som ett ödehus här i "byn" med allmänt förfall och oklippt gräs, men är hyfsat säker på att någon bor där.
På uppfarten och i gräset på baksidan av kåken står en husvagn av 70-talsmodell, samt minst en 240 sedan och två 245:or från 70-talet... En gul och en blå.
De har stått där så länge jag har vet om, d.v.s. i snart 15 år.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Skriv svar