Angående "Donationer"...

Lägg förbättringsförslag och eventuella felrapporter här.
Skriv svar
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Angående "Donationer"...

Inlägg av Posse »

En vanlig användare kan tydligen inte kommentera direkt i trådar i kategorin Forumsinformation, så då gör jag det här istället:

I inlägget "Donationer" berättar JimmyW lite om knappen "Donera", som tillkommit på sistone.
:? Men om jag klickar på den knappen ser jag ingen annan reaktion än att en prickad ram uppstår på den... och jag misstänker att det är betydligt mer än så som är tänkt ska hända? Funkar knappen för er andra?
F.ö. skulle jag önska att en tämligen utförlig informations-popup skulle visa sig vid knappen redan om man bara pekar på den. Första gången jag en dag upptäckte den i layoten avvikande knappen befarade jag nästan att någon hackare satt dit den.

Oavsett om PayPal-knappen fungerar föreställer jag mig att flera alternativa möjligheter att donera pengar till forumdriften väsentligen skulle öka sannolikheten för att sådana sker, vilket jag verkligen hoppas! :)
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Angående "Donationer"...

Inlägg av JimmyW »

Min tanke var att inte överdriva med reklamen kring "Donera" knappen.

Vilka alternativa metoder är tänkbara?

Såhär ska det se ut
Donation.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Angående "Donationer"...

Inlägg av Posse »

JimmyW skrev:Min tanke var att inte överdriva med reklamen kring "Donera" knappen.

Vilka alternativa metoder är tänkbara?

Såhär ska det se ut
Donation.png
Någon sådan webbsida som du visade i ditt inlägg ovanför visar sig aldrig här annars.

Alternativa inbetalningsvägar kunde väl vara bankgiro- o.dyl. -konton.

Möjlighet till helt anonym inbetalning kunde även vara intressant.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Angående "Donationer"...

Inlägg av JimmyW »

Posse skrev:
JimmyW skrev:Min tanke var att inte överdriva med reklamen kring "Donera" knappen.

Vilka alternativa metoder är tänkbara?

Såhär ska det se ut
Donation.png
Någon sådan webbsida som du visade i ditt inlägg ovanför visar sig aldrig här annars.

Alternativa inbetalningsvägar kunde väl vara bankgiro- o.dyl. -konton.

Möjlighet till helt anonym inbetalning kunde även vara intressant.
Hur ser det ut när du trycker på donera? bifoga gärna bild

Vilken webbläsare använder du?

Om man vill vara anonym så räcker det att inte vara inloggad
man behöver alltså inte vara inloggad för att donera

Men jag kan se om det går att fixa en ruta man kan kryssa i så man blir anonym
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Angående "Donationer"...

Inlägg av Posse »

JimmyW skrev:
Posse skrev:
JimmyW skrev:Min tanke var att inte överdriva med reklamen kring "Donera" knappen.

Vilka alternativa metoder är tänkbara?

Såhär ska det se ut
Donation.png
Någon sådan webbsida som du visade i ditt inlägg ovanför visar sig aldrig här annars.

Alternativa inbetalningsvägar kunde väl vara bankgiro- o.dyl. -konton.

Möjlighet till helt anonym inbetalning kunde även vara intressant.
Hur ser det ut när du trycker på donera? bifoga gärna bild

Vilken webbläsare använder du?

Om man vill vara anonym så räcker det att inte vara inloggad
man behöver alltså inte vara inloggad för att donera

Men jag kan se om det går att fixa en ruta man kan kryssa i så man blir anonym
I min Internet Explorer 8 ser jag - som skrivet var - ingen annan reaktion än att en prickad ram uppstår på knappen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Angående "Donationer"...

Inlägg av JimmyW »

aha. jag har faktiskt inte testat i IE8 i IE11 fungerar det men det är egentligen bara en länk

Jag ska se om det går att fixa, IE är inte det lättaste att få saker att fungera i

http://forum.svenska200klubben.com/donation.php
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Angående "Donationer"...

Inlägg av Posse »

JimmyW skrev:Min tanke var att inte överdriva med reklamen kring "Donera" knappen.
- - -
Personligen vill jag gärna veta innan jag klickar på något, vad jag kommer att hamna.
En anonym knapp "Donera" skulle ju möjligen kunna handla om lite-vad-som-helst, typ hjälpa till rädda någon art utdöendehotade tusenfotingar i regnskogen...

I det här fallet föreslår jag knapptexten "Rädda forumets existens..." alternativt "Stöd forumets existens..." eller dylikt, ty det är väl just det som det handlar om. Och jag föreslår information om att:

Till för ett par år sedan finansierade väl Svenska 200-klubbens medlemsavgifter forumets existens, men numer tycks av allt att döma blott utnyttjandet av själva klubbnamnet vara aktivt - och därmed inga medlemsavgifter inflyta.
Vad jag förstår kommer även det här forumet upphöra att existera om inte finansiering ordnas. Många andra forum verkar finansiseras av mer eller mindre påträngande och ibland för respektive forum ovidkommande reklam, men här är befriande reklamfritt.

Så då återstår för att rädda forumet nog endast att vi användare skjuter till pengar...

Hur mycket pengar behövs per år för att rädda forumet kvar?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Angående "Donationer"...

Inlägg av Posse »

Ännu finns enligt min webbläsare ingen länk i "Donera"-knappen. :?

Jag visar ett varningsmeddelande - det verkar väl ha med bildspelet att göra, men tycks iofs i sidkoden komma alldeles före "Donera".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Angående "Donationer"...

Inlägg av Volvo245GLT »

Internet Explorer 8 är inte den senaste versionen, försök att uppdatera till en nyare version om det är möjligt och se om sidan fungerar bättre.
De få gånger jag tvingast använda IE så har den oavsett vilka sidor jag besökt allt som oftast visat en gul triangel med utropstecken nere i listen och titt som tätt slängt upp diverse mer eller mindre kryptiska dialogrutor... :roll:
Alternativen Chrome eller Firefox är annars båda mycket säkrare och inte alls så dumma i övrigt heller.

Kör Firefox 23 på Linux och allt fungerar till synes normalt.
Har en donera-knapp med rundade sidor som i alla fall jag omedelbart associerar med PayPal.
Ett klick på den leder till en sida som informerar mig om vad det handlar om, ett reglage för att välja belopp samt ytterligare en knapp som leder vidare till betalningssidan på PayPal.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Angående "Donationer"...

Inlägg av Allinug »

För information så fungerar det i Internet Explorer 9.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Angående "Donationer"...

Inlägg av Posse »

Klickar jag på den alltid synliga "Donera"-knappen kommer jag som sagt ingen vart, och jag tror att man med Windows XP inte kan uppdatera till nyare Internet Explorer. Och att plötsligt installera en annan slags webbläsare känns inte alls lockande.

Om jag däremot klickar på länken http://forum.svenska200klubben.com/donation.php , som Jimmy blott visat i den här tråden, kommer jag till vyn jag visar nedan där alltså beloppreglaget saknas. Klickar jag på "Donera" intill "50kr" kommer jag vidare till PayPal och skulle vad jag förstår kunna donera bara det beloppet. Men jag förmodar att även betalningsmottagaren, JimmyW, isåfall kommer att kunna se mina verkliga för- och efternamn?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Angående "Donationer"...

Inlägg av JimmyW »

Det är korrekt att jag ser det namn som betalningen kommer ifrån. Det lagras hos PayPal och är inget jag kan ta bort

Men med tanke på knappen och att vissa andra funktioner inte fungerar skulle jag rekommendera att köra antingen

Mozilla Firefox
http://www.mozilla.org/en-US/firefox/new/
eller Google Chrome
http://www.google.se/intl/sv/chrome/browser/

Dom senaste versionerna finns nämligen till Windows XP

Jag har en webdesigner som inte är intresserad av att se till så att alla gamla webbläsare fungerar.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Angående "Donationer"...

Inlägg av Posse »

Forumet sköts på ett föredömligt sätt numer, tycker jag! :)

Men hur går det med forumets ekonomi, JimmyW?
Eftersom vi helt har sluppit reklam på forumet förmodar jag att det fortfarande är beroende av donationer för att kunna fortsätta i samma goda stil?
Skriv svar