Presentation av fsg264GLE

Här kan du presentera dig själv för forumsanvändarna
fsg264GLE
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 januari 2014, 18:57
Ort: Uppsala

Presentation av fsg264GLE

Inlägg av fsg264GLE »

Hej!

Jag var medlem på det gamla forumet, men hann inte göra något avtryck innan det krashade.

Som ni kanske förstår av användarnamnet så är jag ägare till en Volvo 264 GLE. Årsmodellen är 1978. Sedan en kort tid står den dock (pro forma) skriven på min fru.

Jag räddade den från skrotning 1998, då en vän fått nog av den. Sedan dess har jag kört mindre än 100 mil om året. Vid vila står den i varmgarage. Eftersom jag jobbar och reser mycket utomlands har bara fixat det nödvändigaste; till skillnad från när jag tog hand om den går den nu som en klocka. De senaste åren går den också snällt igenom besiktningarna utan anmärkningar.

Men nu kommer vi till problemen. Den behöver snyggas till. Det finns mycket att göra och jag har väldigt lite tid. Men jag har börjat så smått.

Jo, motorn går alltid snällt men den låter verkligen som en tickande klocka. Den har fortfarande en original Renault V6 motor i sig även om det inte är den motor som fanns i bilen från början. Som många av er kanske vet har den här motorn ett konstruktionsproblem; ventilerna kan var mycket besvärliga att justera på ett sätt som varar. Därav 'klock'-ljudet. Och att dömma av prestanda och besinförbrukning har motor nog dålig kompression och behöver förmodligen en varsam renovering.

Karossen har en del rostfläckar men bara en mindre genomrostning nere vid ett av bakhjulen. I övrigt är lacken (grön metalic) i gott skick (det finns dock en del repor). Reservhjulslådorna är svetslagade. Ramen verkar helt OK.

Men det finns mängder med smärre fel. Det allvarligaste är att varningsljusfunktionen på blinkdonet lagt av (kommer att leda till besiktningsanmärning januari 2015). Fönsterhissarna fungerar bara ibland - jag tror att felet är brist på smörjning snarare än elektriskt. Soltaket läcker, men bara en gnutta. Luftkonditioneringen är helt slut och urkopplad - den måste ju hur som helst ersättas med uppgraderade doningar. Den bakersta delen av avgasröret är lite löst vid fästet till bakre ljuddämparen på grund av en tillstötning under backning och behöver svetsas.

Så jag har blivit med på forumet för att få råd och tips samt information om reservdelar.

Någon gång under renoveringstiden ska bilen säljas. Anledningen är garageproblem. Hyresvärden har aviserat en chockhöjning av garagehyran och det börjar kosta mer än det smakar att behålla den här bilen. Så när jag får ett lämpligt bud säljer jag. Naturligtvis väntar jag mig högre bud ju längre jag hunnit med renoveringen. Så varför inte slå till på en gång? Den här bilen behöver en kärleksfull ny ägare med mera tid...

Bild

Det finns mera bilder och mycket mer information som jag delger eventuella spekulanter.