Täckbricka istället för dimbakljusknapp

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Kyten
Inlägg: 31
Blev medlem: 9 december 2011, 19:49
Ort: Luleå

Täckbricka istället för dimbakljusknapp

Inlägg av Kyten »

Har hört från flera att en 240 turbo -81 inte ska ha bakre dimljusknappen utan ett täcklock. Stämmer det eller vad?
Var tillbehör med bakdimljus på -81?
Finns brickan att köpa ny på volvo fortfarnade? Pris osv?
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp

Inlägg av Råda »

Det jag vet är att svenska 81or tillverkade 1980 med 5-fältsljusen inte har dimbakljus, men 81or med 5-fältsljusen tillverkade 1981 har det. Om det är likadant på turbons 6-fätls vet jag inte.
Jonas Anderot
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp

Inlägg av Jon-Erik »

Dimbakljus var standard i Sverige. Men på övriga marknader (främst USA) där dimbakljus inte var tillåtna satt det ett täcklock i stället för knappen.
1259719, 26.25 kr hos GCP.
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp

Inlägg av Amarace »

Nä, nog hade väl både Turbon och GLT dimljus bak?
Däremot vanliga DL/GL hade ju inte det 81.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp

Inlägg av Volvo245GLT »

Fick ett par bananlådor med diverse 240-prylar av en bekant som tänkte kasta "skräpet", och bland mängder av ramar, knappar, fläktutblås och extramätare återfanns en ljusvredsplast som hade just en sådan täckbricka. Reagerade då jag aldrig hade sett detta tidigare.
Vet att han skrotade ner en 245:a avsedd för USA för några år sen.
Med tanke på uppgifterna nu så är det väl inte helt otänkbart att plasten kommer från den bilen? :)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp

Inlägg av Tilly »

Många DL/GL måste ha haft dimbakljus även 1981 i Sverige. Mitt intryck är att det är lika vanligt med 81:or som har dimbakljus som 81:or som saknar det. Visst, en del bilar har säkert fått bakljusen utbytta under årens lopp men det finns för många 81:or med dimbakljus för att det skall vara den enda förklaringen. Min gissning är att det ändrades under modellåret.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Kyten
Inlägg: 31
Blev medlem: 9 december 2011, 19:49
Ort: Luleå

Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp

Inlägg av Kyten »

Ok. Men då ska min turbo -81 ha dimbakljus med tillhörande knapp original alltså.
Hörde av någon att -81 turbo inte skulle ha denna funktion men blev så förvånad att min nyinköpta hade knapp och kablage.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Täckbricka istället för dimbakljusknapp

Inlägg av Lazze S »

Det var modellerna med små baklysen som 244 DL 81 som inte hade dimbakljus. Plockade såna täckbrickor när dom fanns då dom var perfekta att borra i och sätta en egen brytare i typ japanbrytare.
Skriv svar