Problem med justering av kopplingsvajer

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Skriv svar
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Problem med justering av kopplingsvajer

Inlägg av Tilly »

Jag håller på att byta kopplingsvajer på min 244 från 1987. Själva bytet gick väl relativt snabbt men jag tycker inte att jag får till justeringen något vidare. Kopplingen tar när pedalen är nästan helt ute (dvs. knappt intryckt). Det borde väl tyda på att vajern är för spänd om jag har tänkt rätt. Jag tycker jag har justerat justerskruven åt båda hållen men med ungefär samma resultat.

Kan det vara så att den nya vajern helt enkelt har för dålig passform och är för kort? Den är köpt på Mekonomen. Den gamla verkar vara Volvo Original. Jag hade en känsla av att den var något kortare när jag monterade den men trodde det skulle lösa sig vid justeringen. Eller finns det något annat som man kan ha missat eller gjort fel? Vajern är trädd på precis samma sätt som den gamla, det var jag noga med.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Problem med justering av kopplingsvajer

Inlägg av Tobbe »

Kopplingsgaffeln ska ha ett spel på 1-3 mm. Men om vajern var så kort att du fick koppling innan du justerat upp den så var det väl svårt o få dit den?

Är kopplingen sliten så tar den högt upp men det borde du känt med gamla vajern.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Problem med justering av kopplingsvajer

Inlägg av Tilly »

Ja, den var inte alldeles enkel att få dit. Fick pressa in kopplingsgaffeln med en tving för att det över huvudtaget skulle gå att få dit vajern. Jag trodde som sagt att det skulle ordna sig när man justerade sedan. Nu kom jag visserligen aldrig så långt som till finjustering eftersom det aldrig ens var nära att bli bra med grovjustering.

Vad menas egentligen med ett spel på 1-3 millimeter? Skall gaffeln vara intryckt 1-3 millimeter när pedalen är obelastad då eller? Jag tänker att man justerar tills det känns bra helt enkelt. Tar den någonstans i mitten av pedalvägen så borde den ju inte slira i alla fall.

Kopplingen är nog okej, den tog "lagom" med den gamla vajern som dock var mycket trög och gnisslade väldigt.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Problem med justering av kopplingsvajer

Inlägg av Tobbe »

Har du fått rätt vajer? Jag har bytt på en 740 o det gick lätt o få dit den o justera till rätt spel.

Här är en bild i alla fall, kommer från en 75-80 handbok men det bör väl va samma på senare.
Det är väl det spelet det ska va innan det blir motstånd.

Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Problem med justering av kopplingsvajer

Inlägg av Tilly »

För säkerhets skull har jag varit och beställt en ny på Volvo (GCP). Jag utesluter inte att jag kan ha gjort något fel men om det är vajern som inte passar så känns det ju visset att ha lagt ned en massa tid på det i onödan. Den skulle komma torsdag-fredag.

Den bilden är precis samma som i Haynes men jag tycker inte den stämmer med hur det ser ut på bilen. Jag har t.ex. ingen fjäder på kopplingsgaffeln. Däremot finns det en stor motvikt i bly som sitter på gaffeln. Frågan är om inte bilden visar äldre modeller och att detta har ändrats under åren.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Problem med justering av kopplingsvajer

Inlägg av Amarace »

Motvikt i bly? Det har jag aldrig sett nån gång.

Original så sitter det en fjäder för att dra tillbaka gaffeln, som på bilden, däremot ska det (som inte visas på bilden) sitta en liten gummikloss som man trär över kulan på vajern, sen sitter en bricka som är lite försjunken som låser fast vajern i gaffeln/gummit.
Och original så får man dit vajern med lätthet för att sedan kunna justera.

(iaf upp till och med 85)
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Problem med justering av kopplingsvajer

Inlägg av schassen »

Hej grabbar både tilly o amarace ni har rätt båda 2.
på nyare bilar är det precis som tilly beskriver en stor bly/järn klump som sitter längst ut på kopplingarmen i den sitter det en gummi bit som isolering kulan huvud låser i klumpen.
Fjädern har inte jag på mina 2 90 eller 92an däremot kanske ovidkommande så har jag det på pylarna från 81 dieseln men där är det ju annat pedalställ o wire. mvh hans
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Problem med justering av kopplingsvajer

Inlägg av Tilly »

Så här ser det alltså ut på min 87:a. Klumpen (som nog är i järn och inte bly) sitter på kopplingsgaffeln. Inuti den sitter precis som schassen säger en gummikloss. Kulan låser alltså fast i järnklumpen och inte i själva gaffeln. Detta borde ju göra att det krävs en något längre vajer än om kulan skulle sitta på gaffeln som på äldre modeller ???
Bild
Bild

Jag har nu fått min vajer från Volvo (GCP) men den är precis likadan som den jag köpte på Mekonomen vilket inte gjorde mig riktigt glad. Den översta är den gamla som nog är Volvo Original och som mycket väl kan ha suttit där sedan bilen var ny.
Bild

På den gamla vajern satt en gummikloss. Den blev jag ju tyvärr tvungen att skära upp för att få loss från den gamla vajern. Men det följde ju inte med någon ny till någon av de nya vajrarna jag köpt. Den går i och för sig nog att använda ändå, när den sitter inne i järnklumpen så kan den inte komma någonstans även om den är uppskuren.
Bild

Den från Volvo är beställd på registeringsnummer så den borde ju vara rätt. Heter 1377 669.

Har någon annan monterat den här modellen av vajer på en bil med min typ av koppling och fått det att fungera bra så får ni gärna komma med några tips.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Problem med justering av kopplingsvajer

Inlägg av Tilly »

Uppdatering

Det största problemet var nog skit bakom spakarna :P . Nu har jag återmonterat vajern jag köpte på Mekonomen och justerat in den och nu tycker jag att det fungerar bra. Kopplingen tar där jag vill, någonstans i mitten av pedalvägen. Oklart vad som blev fel förra gången men något galet måste jag ha gjort. Visserligen så behövde jag fortfarande pressa in gaffeln med tving för att få dit vajern men det kanske är nödvändigt när man har konstruktionen med järnklump.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
volvoemil
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 juli 2013, 21:13

Re: Problem med justering av kopplingsvajer

Inlägg av volvoemil »

På nyare modeller (den med metall klumpen på kopplingsarmen) saknas fjädern som drar tillbaka kopplingsarmen och den kopplingen ska ha ett spel på 1-3mm bakåt istället för framåt som man kan se på bilden tidigare. På nya modellen ska urtrampningslagret "rulla med" hela tiden men utan belastning, där av spelet. På gamla modellen drog fjädern tillbaka armen så lagret drogs från kopplingen helt och då ska det vara 1-3mm frammåt.
Skriv svar