Sida 1 av 1

Nyare dieselmotor i en 240?

Postat: 24 november 2013, 21:57
av Roger
Nån som har någon info om att montera en nyare dieselsnurra i en 240, antingen den som satt i V70 fram till -00 eller den nyare D5an? Är sugen på att byta ut min D24 till en nyare snurra men skulle vilja ha lite kött på benen först.

Re: Nyare dieselmotor i en 240?

Postat: 26 november 2013, 19:28
av rakskuret
max effekt du får ha är ca 275 NM o ca 220 HK ´225 HK i en volvo 240

så kolla vad motorena levererar

man kan ju bygga om bilen till ombyggtfordon och kanske får igenom den med mer HK o NM

Re: Nyare dieselmotor i en 240?

Postat: 27 november 2013, 16:14
av Jim
D5252T (2,5TDI) är lättast då de som D24 är en VW motor så mycket grejer passar som t.ex växellåda. för att få ner en sån måste man då att korta ett D24 tråg och göra om oljeröret, bygga egna motorfästen, vända på turbon så downpipen kommet åt rätt håll och bygga om insuget eller korta ett D24 insug. sen är de ju lite jobb med elen för att få den att gå och då ska de vara lättast om man tar motor och elsystem från en tidig bil typ 850 eller V70 till 00 för efter de fick dom annat elsystem som ska vara krångligare att få igång om jag inte minns fel

Re: Nyare dieselmotor i en 240?

Postat: 27 november 2013, 18:56
av Roger
rakskuret skrev:max effekt du får ha är ca 275 NM o ca 220 HK ´225 HK i en volvo 240

så kolla vad motorena levererar

man kan ju bygga om bilen till ombyggtfordon och kanske får igenom den med mer HK o NM

Jag hade isf tänkt byta bakaxel samt bromsar till större och regga som ombyggt. :mrgreen:

Re: Nyare dieselmotor i en 240?

Postat: 27 november 2013, 18:59
av Roger
Jim skrev:D5252T (2,5TDI) är lättast då de som D24 är en VW motor så mycket grejer passar som t.ex växellåda. för att få ner en sån måste man då att korta ett D24 tråg och göra om oljeröret, bygga egna motorfästen, vända på turbon så downpipen kommet åt rätt håll och bygga om insuget eller korta ett D24 insug. sen är de ju lite jobb med elen för att få den att gå och då ska de vara lättast om man tar motor och elsystem från en tidig bil typ 850 eller V70 till 00 för efter de fick dom annat elsystem som ska vara krångligare att få igång om jag inte minns fel
Låter ju inte så omständigt med en sån motor.

Hur hållbar är en sån motor, om man skulle vilja ha lite mer effekt alltså? Lämnar dom 140hk std?

Är det någon som vet hur det går om man skulle försöka med eftermarknadssprut på en dieselmotor? För att slippa original boxar och kabelhärva osv? Jag tänker om man tar en nyare D5:a tex. Eller en V8a diesel, nyare som inte väger massor, borde väl finnas någon i aluminium?