Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Det blev ett ryck senaste veckan. Nu är det efter snart 4 år färdigt med rosten! :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kommer bli en stor fas i projektet som kommer avslutas med glädje att bilen är en rosfri bil och inte ett vrak
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av Errim »

Härligt! Ser redan fram mot nästa uppdatering :D
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Tack, Kul att du fortfarande gillar mina inlägg! Ja, jag längtar för i morgon efter några timmar vet jag hur mycket det är kvar.

MVH Daniel
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Bild
Här står hon och väntar på frisk luft. Stökigt pga städning i hus och garaget :lol:
Bild

Bild
Bagaget börjar sträcka på sig i sitt rosfria och fina och enhetliga syn :)
Bild

Bild

Bild

Jag hade ju som mål att ha gjort klart allt till slutet på april, målet sprack rätt fort och nu är det tröskel och liten bit av golvet kvar sedan är rosten klar!
2014.08.14 ställde jag av bilen och sedan dess totalrenoverat, föråldrat och bytt drivlina. Snart är vi i mål och kommer ge mig mer tid till familjen och huset. Kommer troligen ta en paus efter reggbes och sedan få den lackad med en hellack när rätt lackerare och pengarna är hopskrapade!

Tack från mig!

MVH Daniel
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av Errim »

Tack själv! :D Roligt att följa din tråd, Ett fantastiskt arbete du har lagt ner!
Ja det är väl ett bra mål att få den regbessad snart och sen lacka den när lämpligt.
Jag gissar att du själv gör grundmålning, sen kan du kanske spraya lite lack över på utsatta ställen tills det blir tid för riktig lackering.
Berätta hur det går på besiktningen och som alltid visa gärna fler bilder!

Mvh, Bengt
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Errim skrev:Tack själv! :D Roligt att följa din tråd, Ett fantastiskt arbete du har lagt ner!
Ja det är väl ett bra mål att få den regbessad snart och sen lacka den när lämpligt.
Jag gissar att du själv gör grundmålning, sen kan du kanske spraya lite lack över på utsatta ställen tills det blir tid för riktig lackering.
Berätta hur det går på besiktningen och som alltid visa gärna fler bilder!

Mvh, Bengt
Det är roligt att höra! Jag har gjort om mycket, men ångrar inte timmarna som är nerlagda, åter tackar för orden. :)
Ja det kommer bli så, lägger grunden och med tiden riktjobba karossen och få lätta mil på mätaren till regbes, hjulinställning och besiktigad. Det hinner bli mer updates här innan jag reggar men absolut kommer jag informera och lägga upp bilder :D

MVH Daniel
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Hej! Nu är det inom ett par dagar färdigt med rostlagningen.... Fortfarande :lol:

Jag har tyvärr fått göra om tröskeljobbet efter förra bytet 2015, men här kommer bilderna iaf från inpassningen

Bild
Inre tröskel är utbytt

Bild
Inpassning, ny b-stolpe fot, tröskel....

Bild
ska upp lite i bakkant och dörren ska justeras lite mer neråt i bakkant för bästa glipan.

Nästa gång är det bilder när jag försöker få liv i motorn 8-)
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av Errim »

Det blir bara bättre o bättre :D
Spännande med motorn!
Mvh, Bengt
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Tack tack! :) . Längtar tills det blir att åka bil istället för att bara renovera :roll:

Mvh Daniel
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Hej!

Nu är elen på gång att bli färdigställt :P
Har fått igång
br.pumparna
motorn drar runt (= startmotorn får signal/ström)
Motstånd har jag fått in i kabelhärvan till lågohm spridarna
Elen till motorlampan
Mer är på gång, bilder kommer och uppstart :D
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Hej!

Nu håller jag på för fullt att få bilen som besiktningsduglig för att sedan få lack m,m klart under vintern

Bild
All el är nu diskret draget för att ge ett mer mekaniskt utseende :P

Bild

Bild
Och en inredningsbild!
Jag var på skroten och fixade den främre inredningsmattan pga att jag hade sönder den gamla när jag rev inredningen, Så passade på att tvätta hela inredningen med grönsåpa dock ska bakre mattan få en omgång till med såpan så den också blir som ny 8-)

P.S För fem år sedan köpte jag en sönderkörd, rostig och sänkt i bott 240 av årsmodell 88, för mer än fyra år sedan påbörjades totalrenoveringen, för mer än tre år sedan blev det högre krav på finishen och idag börjar det ge resultat, bilen kommer bli en riktig nöje efter renovering att köra den.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av Errim »

Ja vilket enormt stort jobb du har lagt ner! Kul att det närmar sig uppstart!
Ser ut att vara trångt för expansionskärlet och spolarbehållaren. Ser nu att du har en mindre behållare, eller ser jag fel?
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av Allinug »

Vad kul att höra att det närmar sig besiktning! Bra jobbat!
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Errim skrev:Ja vilket enormt stort jobb du har lagt ner! Kul att det närmar sig uppstart!
Ser ut att vara trångt för expansionskärlet och spolarbehållaren. Ser nu att du har en mindre behållare, eller ser jag fel?
Tack! Ja, det är betydligt större insats än det var tänkt :D . Det är riktigt spännande nu! Yes det stämmer men expansionskärlet ska bytas till 240 turbons kärl och flyttas och så har jag igentligen en spolarbehållare till turbo modellen som tyvärr har fått fötter och försvunnen så för har blivit för tillfället ersatt av biltemas lilla burk. Så det stämmer :)
Senast redigerad av danny-16vt den 18 september 2018, 18:54, redigerad totalt 1 gånger.
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Allinug skrev:Vad kul att höra att det närmar sig besiktning! Bra jobbat!
Ska bli riktigt intressant och se hur det kommer gå när det är dags! Tack tack :)
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Hej!

Projektet rullar på. Jag har dock inte fått den besiktigad än. Men bilens högra sida är lackad av mig själv för ett tag sedan (tills vidare för att bli nöjd och villa kunna åka ett tag utan att vara flerfärgad) vänster sida kvar att lacka. Sedan våtslipning och polering.

Bild

Bild

Bild
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Hej!
Har blivit en del skruvande och följande har tillkommit

Coilovers fram
Två blåa plysch stolar
Vätskebehållare till kopplingscylinder från Honda !? :o :? ... Men det var perfekt passform ;)
All el till lh2,4 från en 89 för att slippa massa egna lösningar och då menar jag allt som satt innanför instrumenteringen till stolsvärme m,m :)
Tändspole
Bränslepump
Fördelarlock
Rotor
Sv.hjulsgivare

Skulle lägga upp film på uppstart... Tyvärr får jag inte motorn att gå helt hundra snarare inte alls mer än par sec :roll:
För övrigt närmar sig karossen grundfärg men inväntar mer värme ute först
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av Errim »

Hej, kul att höra av dig! Ja det har hänt mycket med din bil. Irriterande att den inte går som den ska. Har du kollat luftmassemätaren? Kan ge sådana symptom om det är något fel på den.Hade precis så på min 240. Den startade o gick några sek sen dog den.Tog bort kabeln till LMM och då gick det att köra bilen (låg och ojämn tomgång och motorlampan lyste). Åkte till en kompis som hade en LMM, bytte till den och motorn gick återigen perfekt.

Hoppas att du hittar felet snabbt, lycka till med bes!

Mvh, Bengt
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Hej! Kul att höra att det uppskattas!
Har märkt mer sista tiden att bilen går före fotandet och lägga upp vad som händer, men det rullar på som vanligt. Okej det får jag prova! Tackar för tipset. Mvh Daniel
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Någon bild som jag har att visa

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar