Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Nya baklyktor gör grymt mycket på helhetsintrycket, ett par matta ser bara trist ut.
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Yes, gör ju det. Jag tänkte monterat dom till nästa år. Efter omlack. Men vill få ett snyggare helhetsbild på bilen redan nu. Ska lägga upp bilder snart på hur bilen börjar se ut i helhet
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 29 april 2014, 19:27
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Ser ut som ett serriöst och riktigt projekt, det gillas.
Tror den kommer bli super
Tror den kommer bli super
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Man tackar för det! Jag gör mitt bästa och ger mig den på att det ska bli kanon!Altec skrev:Ser ut som ett serriöst och riktigt projekt, det gillas.
Tror den kommer bli super
Mvh
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Hej!
Var på skroten förra fredagen och hämta vrede till hel,halv och positionsljuset, plastkåpor till baklycktorna,
tanklucka då den gamla va sned och jävlig! Fan det är ju för härligt att gå omkring och finna lite småplock i mint kondition .
Bilder kommer!
Ha det för jävla bra så länge. Letar efter en fräsch bakstötfångare
Var på skroten förra fredagen och hämta vrede till hel,halv och positionsljuset, plastkåpor till baklycktorna,
tanklucka då den gamla va sned och jävlig! Fan det är ju för härligt att gå omkring och finna lite småplock i mint kondition .
Bilder kommer!
Ha det för jävla bra så länge. Letar efter en fräsch bakstötfångare
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Det här är en tråd jag tyvärr försummat av någon obegriplig anledning. Läste med intresse genom den nu och du har ju kommit en bra bit på väg. Kul att den görs om med äldre delar också, det börjar ju bli ganska glest med bilar före -86 års modell numera.
Har du hittat någon torpedplåt än? Den finns ju att köpa som ny del, bl.a. hos www.vimmerbybildemontering.se för 695 kr. Inte så farligt ändå även om frakten kostar lite med. Men då får man ju en som garanterat är rostfri.
Har du hittat någon torpedplåt än? Den finns ju att köpa som ny del, bl.a. hos www.vimmerbybildemontering.se för 695 kr. Inte så farligt ändå även om frakten kostar lite med. Men då får man ju en som garanterat är rostfri.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Hehe. Det är ju så det blir i bland, kul att läsa! Kul att veta att det uppskattas av andra . Jag har själv kommit efter lite med projektet då jag har haft mycket annat att göra. Ja jag vill ha en original glt eller turbo -81- 84. Men som du skriver så växer dom inte på träd i jämförelse med 86-93. Jag är inte mycket för dom nyare. Jag minns när jag höll på med 240 för 6-7 år sedan var det så dom gav bort bilarna när man ville ha nåt att köra på vintern .Tilly skrev:Det här är en tråd jag tyvärr försummat av någon obegriplig anledning. Läste med intresse genom den nu och du har ju kommit en bra bit på väg. Kul att den görs om med äldre delar också, det börjar ju bli ganska glest med bilar före -86 års modell numera.
Har du hittat någon torpedplåt än? Den finns ju att köpa som ny del, bl.a. hos http://www.vimmerbybildemontering.se för 695 kr. Inte så farligt ändå även om frakten kostar lite med. Men då får man ju en som garanterat är rostfri.
Okej, tack så mycket för tipset! Det ska jag beställa en. Lika bra med en ny!
Mvh Daniel
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Hej!
Har varit sparsmakat med uppdateringar. Men har det tungt med min andra bil som ska säljas, den vägrar starta. Och det är en för dyr bil att bara ha ståendes. Så varje timme i garaget går till den just nu. Slut på de tråkiga och till det roliga!
Bytte fjädrar fram då jag köpte på mig 60/40 fjädrar + nya dämpare
Och grillen till äldre 240 kom hem med! Riktigt nöjd idag
Bilder kommer inom någon dag
Mvh
Har varit sparsmakat med uppdateringar. Men har det tungt med min andra bil som ska säljas, den vägrar starta. Och det är en för dyr bil att bara ha ståendes. Så varje timme i garaget går till den just nu. Slut på de tråkiga och till det roliga!
Bytte fjädrar fram då jag köpte på mig 60/40 fjädrar + nya dämpare
Och grillen till äldre 240 kom hem med! Riktigt nöjd idag
Bilder kommer inom någon dag
Mvh
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Är 148 den som frontplåten är lackerad i? Det är väl den färgen som var vanlig på Turbo-modellerna i så fall. Snygg är den absolut.
Snyggt arbete med frontplåten. Jag fattar dock inte varför denna plåt rostar så förbannat lätt, den ser tråkig ut på 98% av alla 240 även om de i övrigt är fina.
Snyggt arbete med frontplåten. Jag fattar dock inte varför denna plåt rostar så förbannat lätt, den ser tråkig ut på 98% av alla 240 även om de i övrigt är fina.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Yes det stämmer, men är osäker om det var ändast turbon. Har sett en glt -83 i liknande kulör på blocket för något år sedan.Tilly skrev:Är 148 den som frontplåten är lackerad i? Det är väl den färgen som var vanlig på Turbo-modellerna i så fall. Snygg är den absolut.
Snyggt arbete med frontplåten. Jag fattar dock inte varför denna plåt rostar så förbannat lätt, den ser tråkig ut på 98% av alla 240 även om de i övrigt är fina.
Ja, men vet inte om jag vill ha någon av dom andra metalic-lackerna som är ruskigt ovanlig idag. Jag frågade en äldre man på bilia för några år sedan om just detta. Han sa att det var ett utsatt ställe för sprut från vägsaltet och den tunna film med lack på den plåten och att man sällan höll rent mellan huven och plåten, tog rosten tyvärr hand om rätt fort. Antar att det stämmer. Han var ju en gammal bilmekaniker sedan 70-talet, Så det har nog passerat några 240 under åren . Var inne och beställde delar för någon vecka sedan av samma snubbe. Han gillade mitt tänk. Att göra karossen äldre men behåller det "nyare" jag under skalet. Kul att få höra sådana kommentarer .
Hur går det med dina bilar?
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Var på förmiddagen och plocka på mig komplett inredning till bagaget för 100kr. Inte helt fel! Blir tvätt av mattan och putsa plasten. Ska bara laga klart all rost och blästring och måla. Men fräscha delar för bra priser tackar man inte nej till
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Hej alla!
Har nu kommit igång med bilen igen.
Köpte bbs-split kopior 15". är en känsla av grupp a över dom. Det är viktigt del av min tanke med projektet.
Ser kanske inte mycket ut för världen.. Men alla timmar än så länge gör mig nöjd, hur många skulle tro att det är en 88:a? . Snart blir det mer
Har ju ryckt tag i grupp a vingen, Den ska väl hitta dit snart med.
Har även köpt Nya:
*Styrleder
*Spindelleder
*Krängningshämarstag
*Bärarmar
*Ratt nav + ratt
*Spacerplattor bak (20mm)
*Hitta 4 st stålomspunna slangar (saknas 2 st till fram)
Bilen ska uppfylla min bild av hobby bil (= Kunna köra lite bana, Ställa ut den och känna mig stolt över prestationen. Hoppas nå dit!)
Bilder kommer, just nu har jag inte orkat ta bilder på bilen eller alla delar. Men när det mekas, blir det bilder
Har nu kommit igång med bilen igen.
Köpte bbs-split kopior 15". är en känsla av grupp a över dom. Det är viktigt del av min tanke med projektet.
Ser kanske inte mycket ut för världen.. Men alla timmar än så länge gör mig nöjd, hur många skulle tro att det är en 88:a? . Snart blir det mer
Har ju ryckt tag i grupp a vingen, Den ska väl hitta dit snart med.
Har även köpt Nya:
*Styrleder
*Spindelleder
*Krängningshämarstag
*Bärarmar
*Ratt nav + ratt
*Spacerplattor bak (20mm)
*Hitta 4 st stålomspunna slangar (saknas 2 st till fram)
Bilen ska uppfylla min bild av hobby bil (= Kunna köra lite bana, Ställa ut den och känna mig stolt över prestationen. Hoppas nå dit!)
Bilder kommer, just nu har jag inte orkat ta bilder på bilen eller alla delar. Men när det mekas, blir det bilder
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Håller mig just nu i vilande läge från skruvande. Tanken är att ha ihjäl några dagar på semestern i garaget
Här är iaf lite bilder!
Ny stötfångare bak, är det jag letar efter
En snygg mocka-ratt har hittat dit också.
Saknar "Låsbyglarna" till grillen. Så den sitter provisoriskt
De var det jag hade att bjuda på så länge. Återkommer inom några dagar för mekbilder
Mvh Danne
Här är iaf lite bilder!
Ny stötfångare bak, är det jag letar efter
En snygg mocka-ratt har hittat dit också.
Saknar "Låsbyglarna" till grillen. Så den sitter provisoriskt
De var det jag hade att bjuda på så länge. Återkommer inom några dagar för mekbilder
Mvh Danne
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Tjenare!
Nu är jag på gång igen!
Det som hänt är:
Spacers 20mm bak är monterade
Nya powerflex bussningar till framvagnen är på väg hem
Fått tag på en fräsch styrväxel
Tyvärr har svetsen krånglat till hundra. Så blir att köpa en ny. Min esab höll i 7 år iaf. Inte dåligt, köpte den ny 07 .
Inte några bilder idag, men nästa vecka börjar bilderna falla in
Nu är jag på gång igen!
Det som hänt är:
Spacers 20mm bak är monterade
Nya powerflex bussningar till framvagnen är på väg hem
Fått tag på en fräsch styrväxel
Tyvärr har svetsen krånglat till hundra. Så blir att köpa en ny. Min esab höll i 7 år iaf. Inte dåligt, köpte den ny 07 .
Inte några bilder idag, men nästa vecka börjar bilderna falla in
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
På vilket sätt krånglar svetsen då? Esab är ju inga problem att få tag i reservdelar till.
Det börjar se riktigt bra ut nu. 240 är så mycket snyggare utan rostdöljarlister på dörrarna och bakskärmen. Även den äldre bakluckan gör mycket. Visst, man ser ju fortfarande att det är en bil under arbete men den har ändå fått ett mycket smidigare uttryck nu. Mycket snyggt!
Börjar nästan tycka att vit kanske är den färg som gör sig bäst på denna bilen. Med grupp A-vingen och de fälgarna blir det ju lite banracing-stuk på utseendet och då är ju inte vitt dumt. Fast 148-vinröd är också snyggt som tusan.
Det börjar se riktigt bra ut nu. 240 är så mycket snyggare utan rostdöljarlister på dörrarna och bakskärmen. Även den äldre bakluckan gör mycket. Visst, man ser ju fortfarande att det är en bil under arbete men den har ändå fått ett mycket smidigare uttryck nu. Mycket snyggt!
Börjar nästan tycka att vit kanske är den färg som gör sig bäst på denna bilen. Med grupp A-vingen och de fälgarna blir det ju lite banracing-stuk på utseendet och då är ju inte vitt dumt. Fast 148-vinröd är också snyggt som tusan.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
[quote="Tilly"]På vilket sätt krånglar svetsen då? Esab är ju inga problem att få tag i reservdelar till.
Har en c140. Den har det gamla slangpaketet. Inte det som är enligt eu`s nya "regler" Att slangpaket och svets ej sitter samman
invärtes utan i kontaktstycke på utsidan, där står jag nu med nytt konvertering-satts och får den inte att mata tråden. Har du något tips, gjort nåt liknande?
Tack, kul att du är med på vad som händer och gillar det! Alltid lika kul att få läsa dina kommentarer. Mycket bra feedback! Det tackar jag för! Bilen är under utveckling, så är det ju och det är det som gör allt roligare. Många ser det i min omgivning att det går från vrak mot sakta men säkert så gott som "nyskick". Mitt mål iaf .
Ja, precis. Har ju funderingar på att låta den få en helt ny lack i 189 igen, för att få en egenlösning på grupp a hyllning fast i och med att den är fyrdörrars så kan jag göra det med egna lösningar. Bilen ska kunna köra lite bana, ställas ut MEN ändå rullar som hobbybil mellan träffar och på sommaren.
Här med 20mm spacers.
Styrväxeln som ska få lite kärlek innan montering.
Blev ett par bilder iaf
Har en c140. Den har det gamla slangpaketet. Inte det som är enligt eu`s nya "regler" Att slangpaket och svets ej sitter samman
invärtes utan i kontaktstycke på utsidan, där står jag nu med nytt konvertering-satts och får den inte att mata tråden. Har du något tips, gjort nåt liknande?
Tack, kul att du är med på vad som händer och gillar det! Alltid lika kul att få läsa dina kommentarer. Mycket bra feedback! Det tackar jag för! Bilen är under utveckling, så är det ju och det är det som gör allt roligare. Många ser det i min omgivning att det går från vrak mot sakta men säkert så gott som "nyskick". Mitt mål iaf .
Ja, precis. Har ju funderingar på att låta den få en helt ny lack i 189 igen, för att få en egenlösning på grupp a hyllning fast i och med att den är fyrdörrars så kan jag göra det med egna lösningar. Bilen ska kunna köra lite bana, ställas ut MEN ändå rullar som hobbybil mellan träffar och på sommaren.
Här med 20mm spacers.
Styrväxeln som ska få lite kärlek innan montering.
Blev ett par bilder iaf
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 8 juli 2014, 07:59
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Har läst igenom hela tråden nu du har gjort ett grymt fint jobb med bilen riktigt motiverande läsning.
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Oj, man tackar, man tackar så ödmjukt! Kul att det är givande att läsa igenom tråden, då jag anser mig va dålig på formulera mig. Bilen kommer att få stå i vinter för färdigställning för lack! Kan jag meddela!Mastery skrev:Har läst igenom hela tråden nu du har gjort ett grymt fint jobb med bilen riktigt motiverande läsning.
-
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 22 november 2013, 19:09
Re: Volvo 240gl -88 blir 1981-85 årsmodell i toppskick
Yes. Åter igen har jag gjort ett ryck!
Kartfacken var trasiga. Så för att få ett cleant utseende, så blir det utan . Håller på med inredningstvätt. Där av skummet.
Jaså? Yeah! Fick inte tag på "classic" Handtagen, så får bli att lacka mina egna.
Fick sanerar ventilationen. Säger bara, fy f*n va skitigt var i systemet alla rör och galler. Drog på doftmedel efteråt. En känsla
av nybilskänsla
Så här blev det!
Allt från mig!
Kartfacken var trasiga. Så för att få ett cleant utseende, så blir det utan . Håller på med inredningstvätt. Där av skummet.
Jaså? Yeah! Fick inte tag på "classic" Handtagen, så får bli att lacka mina egna.
Fick sanerar ventilationen. Säger bara, fy f*n va skitigt var i systemet alla rör och galler. Drog på doftmedel efteråt. En känsla
av nybilskänsla
Så här blev det!
Allt från mig!