Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av Tobbe »

Kul o se att det fortfarande är lite aktivitet här på forumet. Ser ut o bli riktigt fint.
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Tobbe skrev:Kul o se att det fortfarande är lite aktivitet här på forumet. Ser ut o bli riktigt fint.
Ja, det är inte som det var innan dom olika "forumen" på facebook kom till. Tack tack! Ja nu jäklar har jag ökat farten ännu mer för att få klart den i år för att kunna besiktiga den, men tyvärr uppdaterar jag alldeles för sällan och lägger sällan upp allt som gjorts

Mvh Daniel
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Up date igen! 8-)

Bild
Rostfri kaross :P
Bild
Primer på plåtrena ytor och spackel
Bild
Slipgrund
Bild
Vit 189
Bild
Snart är allt lackat.... Äntligen! Sedan blir det de sista för att få den besiktningsklar!!!
Lacken är tillfällig som tidigare nämnt då bilen ska lackas på firma när bilen är reggad och klar
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av Errim »

Ah, fint med ny lack! Jag gillar att du gör allt ordentligt och fint. Har du fått igång motorn? Ska du ha originalinredning i bilen? Jag gillar blått och plysch tycker jag är fint. Tyvärr är ju inte 240-stolar de allra skönaste, har lite dåligt stöd i sidled ( t ex vid kurvtagning). Idealiskt vore ju r-sportklädsel men de är ju svåra att få tag i.
Bra kämpat för övrigt!
Vänliga hälsningar, Bengt
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Bild

Bild

Bild

Bild
Var inte nöjd med hur dåligt underarbetet var så gör om gör......

Ja det blir förvånansvärt bra faktiskt. Tack så mycket, ja jag är väldigt noga med att jag inte ska behöva göra om jobbet och att bilen ska kunna köras sommar som vinter utan problem. Nej det gick inte fullt ut, så jag pausa arbetet med motorn för att inte köra fast. Yes det blir Original baksättet som satt i original i bilen och fick tag i två originalstolar från en glt -83, funderar på att stoppa om stolarna och göra dom mer skålade fram och bak. Haha nhä det är verkligen inget roliga att åka i kurvor med. Jo i och för sig men det är inte planerat att montera överdrag. Tack så mycket, det är roligt att det uppskattas

Mvh Daniel
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Hej på er! Har haft mer tid det senaste till bilen så passar på att få en del gjort, tyvärr när jag skulle svetsa lite fästen och golvet som är punktat mot inre tröskeln så tog gasen slut :| . Så fick fixa lite med lack och annat småplock för att vara effektiv.
Skönt att det inte är mycket kvar att lacka, har inte lust att hålla hög nivå på det då bilen ska lackas i färgkod 151 när ekonomin tillåter 8-)

Bild

Bild

Bild
Håller på att maskera innan jag börjar lacka

Inköpt nya
Stötfångarfästen bak
Flamfäladelar
Innerskärmar fram
Stagen som framskärm, stänkskydd och plastskärm skruvas i
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Bild

Bild

Bild

Bild

Snart är hela underredet skrapat, slipat, grundat, kittat, boddy och täcklackat hela underredet. Bilder kommer snart igen :P

Två sista bilderna gick inte ändra så dom kom upp rätt
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Jag har fått lite mer gjort det senaste dagarna o update blir i text...

- Lackade läppen till stötfångaren fram i vit 189 då den inte var lackad innan.
- Monterade stag till stänkskydd o innerskärm
- Monterat innerskärmar
- Påbörjat inmätning av isolering till golvet
- kittat, grundmålat det sista o målat sista golvet (förargolvet)

Börjat överväga om det inte blir kromade lister runt om och grill-sarg (en tanke än så länge). Eller någon som har tips om hur man kan bevara lackade lister i skick?
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av Errim »

Hej, vilket hästjobb du har gjort! Ser bra ut!
Använder du fosforsyra för att eliminera tunn rost som på bilden? Vad har du grundat med och vad har du täckmålat med?
Är turbomodellens lister målad plåt? Jag har en 240 SE och den har svarta plastlister.

Med vänlig hälsning,Bengt
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Errim skrev:Hej, vilket hästjobb du har gjort! Ser bra ut!
Använder du fosforsyra för att eliminera tunn rost som på bilden? Vad har du grundat med och vad har du täckmålat med?
Är turbomodellens lister målad plåt? Jag har en 240 SE och den har svarta plastlister.

Med vänlig hälsning,Bengt
Tackar! Ja det har blivit intensiva veckor det senaste, men vill bli klar i år och då får de bli lite timmar extra in på nätterna innan man ska sova :lol: . Jag använder mig av stålborst då det är ytlig rost pga av kemisk reaktion efter svetsning men i övrigt smedjans rostborttagare, väldigt bra och rekommenderar den verkligen. Grundfärgen är bland annat hagmans ca primer, biltemas gråa primer som är på burk för blandning till spruta bland annat, kittar med hagmans karosserikitt. Hela underredet ska målas med corro protect boddy och med en 1k lack som biltema har också. Nja det tror jag inte dom är utan det är nog någon typ av plast/gummi som din har men jag ska nog be en firma foliera mina krom-lister o grillram i svart för att få det hållbart o slitstarkt
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Hej!

Vad händer i garaget nu för tiden då? Jo det ehm... står stilla i mellan åt pga att det har varit väldigt intensivt under våren för att hinna klart till sommaren och få den reggad, tyvärr körde jag fast med lite saker men inget värre än att det är att felsöka och det finns att göra ändå med hus och umgås med familjen och njuta av ledig tid mellan studier, jag håller på att putsar och donar med delar för att montera och siktar på provkörning och reggbes i vinter om det så ska krävas :D. Jag skriver idag för att det känns som det börjar nå den tid då den är snart dags att ta helhetsbilder för första gången på några år och det kommer med tiden när jag får igång motorn och luftat bromsarna så ska den köras ur garaget.

Gjort det senaste:
Lagat/lagt igen sprickor på instrumentbrädan
Putsat på delar
Lackat delar
Ska försöka få ihop inredningen så den blir komplett

Inköpt:

Ny vindruta
Nya clips till list runt rutan
Fick rulle med monteringstejp/lim till vindrutan
Köpt 80:ans och dl korta baklyktor i väldigt fint skick (överväger fortfarande om dom ska på, måste svetsa igen en bit på stammen bak)
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Hade ute bilen för luftning och tvätt

Bild
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Hej!
Bilen är väl så nära det kan bli att bli helt okej i mina ögon för lack. Kom på för några månader sedan att jag köpte bilen 2013 och har renoverat den sedan 2014 till och från. Men nu känner jag att det är dags att få den klar med det sista och besiktigad. :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av Errim »

Hej!
Roligt att se att det går framåt! Har du fått igång bilen? Hoppas att du fortsätter att skriva och lägga upp bilder här.
Med vänlig hälsning, Bengt
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Errim skrev:Hej!
Roligt att se att det går framåt! Har du fått igång bilen? Hoppas att du fortsätter att skriva och lägga upp bilder här.
Med vänlig hälsning, Bengt
Hej.

Motorn startar och går, ska göra klart det sista inför reggbes och besiktning innan sommaren är slut tänkte jag. Ska fortsätta med update men tar för lite om inte alls med bilder, men ska bättra mig. Tack för visat intresse

Mvh Daniel
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av FyoDisco »

Kul att se att det går framåt med bilen!
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Yes, det känns riktigt bra att det börjar bli "klart" ;).

Idag har jag monterat

Nya bränsleledningar, inget fel på det gammla men nytt är nytt
Ny D-ring retur turbo
Nya k-brickor tillopp turbo
Monterat ihop avgassystem
Fyllt på oljer i v.låda och diff
Monterat kardanaxel
Fyllt på kylsystem
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Bild

Ser kladdigt och skittigt ut, men det kommer motortvätt
Senast redigerad av danny-16vt den 26 juli 2020, 16:17, redigerad totalt 1 gånger.
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Bild
Läck av bromsvätska tyvärr, så måste lacka om en del delar
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 240gl -88 blir en -82 turbo"Putte"

Inlägg av danny-16vt »

Bild
Småfix sen får det duga.... tills vidare
Skriv svar