Hej.
Jag har en volvo 460SE 1996 som jag besiktigade häromdagen.
Fick anmärkning på handbromsen som inte funkade på ena sidan. Den har skivbromsar bak, och handbromsen går via de vanliga bromsbeläggen. Vad jag lät så ska den vara självjusterande, men det verkar inte så. Det finns inte mkt att justera mer än en skruv man kan lossna på oket som tydligen är till självjusteringen för o trycka in kolven när man ska byta belägg. Nån som har några idéer på hur jag löser detta? Det står inget i haynes...
Någon som kan det här med Volvo 460?
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 6 mars 2013, 16:28
- Ort: Skåne
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: Någon som kan det här med Volvo 460?
Fanns info om det på "Jagrullar"-forumet, så kolla där.
-
- Moderator
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 22 november 2011, 13:08
- Ort: kungälv
- Kontakt:
Re: Någon som kan det här med Volvo 460?
Det finns en skruv under en insexsplugg på insidan av oket dvs den sida mot det andra oket
där sitter också en insexskruv minns jag rätt 3mm ?
det är en skruv justerinig men hela den invändiga mekanismen på dom ok brukar krångla det går att renovera dom själv
jag har gjort det för länge sen
och kolven måste ju skruvas in biltema har ett mycket bra sådant verktyg
där sitter också en insexskruv minns jag rätt 3mm ?
det är en skruv justerinig men hela den invändiga mekanismen på dom ok brukar krångla det går att renovera dom själv
jag har gjort det för länge sen
och kolven måste ju skruvas in biltema har ett mycket bra sådant verktyg
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Någon som kan det här med Volvo 460?
Hade samma bekymmer på min -94:a (tydligen jättevanligt problem!), men minns inte i detalj hur jag bar mig åt. Det kärvade i alla fall både i okets "hävarm" och i vajern, men med omväxlande värme och smörja så gick det att motionera upp skiten igen.
Sen kärvade mycket riktigt också justeringen bakom pluggen, men samma visa där med smörja och motion så..
Självjusteringen sker när du trampar på bromsen, så gör det hårt några gånger och dra sen åt/släpp på okets justering tills p-bromsen precis börjar vilja ligga på.
Bromsa hårt några gånger och kontrollera justeringen igen..
Justeringen för spaken sitter under bilen ifall vajrarna behöver spännas.
Sen kärvade mycket riktigt också justeringen bakom pluggen, men samma visa där med smörja och motion så..
Självjusteringen sker när du trampar på bromsen, så gör det hårt några gånger och dra sen åt/släpp på okets justering tills p-bromsen precis börjar vilja ligga på.
Bromsa hårt några gånger och kontrollera justeringen igen..
Justeringen för spaken sitter under bilen ifall vajrarna behöver spännas.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!