Ja förhoppningsvis, om jag får rett ut all el!
Börjar få fason på härvan nu iallafall efter diverse lödövningar, brottande med gammal klibbig eltejp samt massa pillande med stift i jobbiga Bosch-kontakter.
Tändsystemet EZ-116K är utrensat och de enda spår som finns kvar av detta är matningarna för batteriström (minnet), tändning samt de olika signalerna som styrenheterna skickar mellan sig.
D.v.s. knackuppfetning till bränslet, lastsignal från bränslet och RPM-signal till bränslet.
Även dessa kommer rensas bort, det är bara RPM-ledningen jag vill ha kvar.
Utöver detta så passerade gasspjällets tomgångskontakt tändboxen. Dess ledning (gul/vit) får skarvas.
Kabeln till "lambda-lampan" (rosa/vit) från tändboxen är parallellkopplad med den samma från bränsleboxen.
Utöver detta så var det som sagt bara att skrota bort ledningarna för knackgivare, ena halvan av tempgivaren, tändmodulen etc.. tills endast det som hade med bränslet att göra återstod.
Rensat och hoplött!
Ledningen till spjällkontakten skarvades, och RPM-ledningen drogs till en egen kontakt.
Bränsleboxens kontakt, anpassad till Regina.
Pin 6 (gul/grön), lämnades orörd. Den är jord även på LH och går till LMM, numera MAP+IAT.
Pin 7 (röd/vit) lämnades också orörd. Det är signalledningen från LMM, och numera signal från MAP.
Pin 8 (vit) flyttades till Pin 10, går nu till IAT. Var avbränningen för LMM tidigare.
Plusmatningen till LMM via orange kabel, kopplad till systemreläet, klipptes och blev skarvad med en bit kabel och sattes på pin 11. Blev plusmatning (5 V) till MAP.
Smidigt att det gick att "återanvända" alla kablar till LMM!
Andra sidan av kontakten:
Har som sagt gjort mig av med allt som pratar med tändningen, och även kabeln för växlingsindikatorn som jag ändå inte kommer använda.
Och i andra änden... Var i princip bara att fimpa LMM-kontakten och löda in nya för MAP och IAT på dess plats!
Fick även byta ut själva kontakten till IAC.
Ingen lödning här - var bara att peta ur- och flytta över stiften till den bredare kontakten.
Modifieringen av tändningens härva var inga konstigheter.
Peta ur Pin 6 (blå/gul) och löd på en ny ledning som går till tidigare nämnda RPM-signal.
Använde en skärmad kabel som jordades i denna ände. Är ju bara några få volt det handlar om och ledningen kan säkert plocka upp en del störningar.
Tändningens härva nu, med inbyggd avtappning för RPM-signalen.
Härvorna tejpade och klara!
Bara trassla ut dem här igen då, ansluta alla små kontakter och se hur mycket som brinner upp sen när det är dags att spänningssätta och förhoppningsvis provstarta!
Rundar av med ett par bilder som kanske kan vara intressanta.
Kablarna till insprutningen, från bilens sida och uppifrån och ner:
* Röd, två stycken. Plusmatning från batteriet. På de äldre LH 2.4-härvorna så går denna separat till batteriet och avsäkras där.
* Gul/röd, tjock. Matningen till bränslepumpar.
* Blå, tändningsplus. Skall ha ström även då startmotorn går.
* Gul/röd, tunn. Matningen till lambdans värmeelement. Dras till tändning den med, eller till samma som pumpmatningen? Måste nog mäta hur det är kopplat på en annan bil, men spelar nog ingen större roll hur man gör.
* Blå/svart. Hastighetssignalen. Ansluts baktill på hastighetsmätaren, om man har elektronisk sådan.
* Vit/rosa. Till motorelektronik/lambda-lampan.
* Rosa. Till startmotorns solenoid, så systemet vet att motorn vevas runt och kan aktivera kallstartspridaren o.s.v..
* Röd/grå och grön. Endast relevanta om man har AC, kan tas bort annars.
De används för tomgångskompensering då kompressorn skall starta, samt då den går.
Några bilder på Regina-boxen:
Den är betydligt enklare uppbyggd än LH 2.4 kan jag ju säga.
I princip en enda krets, microcontrollern (Motorola ZC407531VFN) som sköter om allt.
Notera att det inte heller finns något separat EPROM! Det går alltså inte att "chippa" dessa boxar på normalt vis då programvaran redan ligger inbakad i ovan nämnda uC.
Den lilla kretsen med 8 ben (S139006, från ST) ser vid en första anblick ut att hantera RPM-signalen.
Finns inte mycket info om dessa båda kretsar på nätet, antagligen är de specialare...
Fortsättning följer, antagligen till veckan.