Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen
Postat: 28 oktober 2013, 23:45
Tar och startar upp en projekttråd om den 245 GL -77 som jag ägt sen 2008.
Fick lite abstinens på en grön 245:a från 70-talet sen exet dragit med den förra (som vissa av er kanske minns), men sen har den här bara stått still på uppfarten... Tills nu!
Målet är inte mycket mer än en permanent vinterbil/slit-och-släng.
Den ska brukas, men den ska samtidigt bara bli bättre och bättre.
Som läget är nu så säger nog den här dumpen det mesta:
Ingen godkänd bes. på snart 14 år!
Den var dock in för ett gästspel år 2008. Den tidigare ägaren gjorde ett försök då och fick en tung arbetsorder med sig... Både inner- och yttertröskeln på vänster sida blev bytt då och svetsjobbet var det absolut inget fel på.
Tyvärr så blev det inte mer gjort innan jag tog över bilen, och kvar att åtgärda är nu i grova drag: Tröskel höger sida, golv, skärmkanter samt båda baljorna.
Utöver detta en rostig länkarm, bromsar och en hel del annat också. Mest akut nu är dock att få svetsat rosten medan vädret fortfarande tillåter detta. När det är klart kan jag rulla in bilen i mitt nyisolerade varmgarage och ta resten där i lugn och ro.
En lite kul grej med den här bilen är ändå miltalet!!
Trodde först att mätaren hade stannat för 25 år sen eller så, eller att den var "skruvad". Men enligt papper från tidigare bes. så verkar den ha snurrat på... Och tittar man under oljelocket så är det inte mycket avlagringar alls så jag tror f-n att miltalet kan stämma!
Skicket är dock inte direkt vad man kan förvänta sig av en Volvo som bara gått 16.000 mil! Gissningsvis så har den rullat korta sträckor, och med vägsalt med i bilden så blir det mest bara en fråga om tid snarare än körsträcka.
Under huven.
B21A+M45. Bytt förgasare och felkopplat överallt. Men det löser vi sen i garaget.
Dags att laga rost!
Började med att kapa ut den dåliga tröskeln lite..
Ny blank plåt.
..Även i golvet.
Nästa etapp blir att göra klart tröskeln och sen ta itu med baljorna.
Höger:
Vänster:
Efter att ha tröttnat på min 5-liters Atal-gas som tar slut fortare än snabbt och kostar skjortan, så fick det bli den här modellen.
Omodifierad CO2-släckare. Tog en vanlig regulator, slpade ner upphöjningen i kopplingen samt flyttade över muttern från släckaren. Verkar funka alldeles utmärkt även fast regulatorn förvandlas till en isklump efter en stund.
Den lilla flaskan som skymtar i bild är "nödgasen" så att jag inte behöver stå utan. Återstår att se hur länge släckaren räcker, och vad det kan kosta att fylla en sådan?
Fortsättning följer! Om det inte blir storm imorgon så dukar jag fram svetsen igen och fortsätter..
Fick lite abstinens på en grön 245:a från 70-talet sen exet dragit med den förra (som vissa av er kanske minns), men sen har den här bara stått still på uppfarten... Tills nu!
Målet är inte mycket mer än en permanent vinterbil/slit-och-släng.
Den ska brukas, men den ska samtidigt bara bli bättre och bättre.
Som läget är nu så säger nog den här dumpen det mesta:
Ingen godkänd bes. på snart 14 år!
Den var dock in för ett gästspel år 2008. Den tidigare ägaren gjorde ett försök då och fick en tung arbetsorder med sig... Både inner- och yttertröskeln på vänster sida blev bytt då och svetsjobbet var det absolut inget fel på.
Tyvärr så blev det inte mer gjort innan jag tog över bilen, och kvar att åtgärda är nu i grova drag: Tröskel höger sida, golv, skärmkanter samt båda baljorna.
Utöver detta en rostig länkarm, bromsar och en hel del annat också. Mest akut nu är dock att få svetsat rosten medan vädret fortfarande tillåter detta. När det är klart kan jag rulla in bilen i mitt nyisolerade varmgarage och ta resten där i lugn och ro.
En lite kul grej med den här bilen är ändå miltalet!!
Trodde först att mätaren hade stannat för 25 år sen eller så, eller att den var "skruvad". Men enligt papper från tidigare bes. så verkar den ha snurrat på... Och tittar man under oljelocket så är det inte mycket avlagringar alls så jag tror f-n att miltalet kan stämma!
Skicket är dock inte direkt vad man kan förvänta sig av en Volvo som bara gått 16.000 mil! Gissningsvis så har den rullat korta sträckor, och med vägsalt med i bilden så blir det mest bara en fråga om tid snarare än körsträcka.
Under huven.
B21A+M45. Bytt förgasare och felkopplat överallt. Men det löser vi sen i garaget.
Dags att laga rost!
Började med att kapa ut den dåliga tröskeln lite..
Ny blank plåt.
..Även i golvet.
Nästa etapp blir att göra klart tröskeln och sen ta itu med baljorna.
Höger:
Vänster:
Efter att ha tröttnat på min 5-liters Atal-gas som tar slut fortare än snabbt och kostar skjortan, så fick det bli den här modellen.
Omodifierad CO2-släckare. Tog en vanlig regulator, slpade ner upphöjningen i kopplingen samt flyttade över muttern från släckaren. Verkar funka alldeles utmärkt även fast regulatorn förvandlas till en isklump efter en stund.
Den lilla flaskan som skymtar i bild är "nödgasen" så att jag inte behöver stå utan. Återstår att se hur länge släckaren räcker, och vad det kan kosta att fylla en sådan?
Fortsättning följer! Om det inte blir storm imorgon så dukar jag fram svetsen igen och fortsätter..