Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
MrHide
Donator
Donator
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av MrHide »

Gillas skarpt, undrar om det funkarlika bra med en 803a? Tänkte på extern förstärkare osv???
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Allinug skrev:Jag köpte en Bluetooth-mottagare på Biltema för 10 kr när de hade utförsäljning. Den har anslutning för 3,5 mm ljudkabel till en högtalare och sedan har den matning genom en 30-stiftskontakt (det vill man ju inte ha). Om jag fixar så att mottagaren får matning på annat sätt så borde jag kunna köra på samma lösning som ovan och koppla in på 3,5 mm-uttaget på Bluetooth-mottagaren och få över ljudet trådlöst.
Handlade också en sådan för ett tag sen. Inget fel på det priset alltså! Skulle tagit fler. :D
Bra ljud och lätt att ansluta till.
Tanken är att montera den i ena V70:n tillsammans med en iPod-adapter.

Har upptäckt en nackdel med min AUX-lösning. Tydligen så matas radioljudet ut bakvägen via ingången. Har man mobilen ipluggad då så kortsluter den radioljudet så det blir tyst. ;)
Inget större bekymmer egentligen, mer än att det blir drygt att både behöva trycka ut kassetten samt plugga ur mobilen för att kunna lyssna på radio.
En enkel lösning på detta vore att använda ett dubbelpoligt slutande relä för audiobruk och låta matningen till dess spole komma från bandspelarmotorns.

Jag och gröningen var ner och skulle spana in bilarna på Skoklosterträffen nu den 30:e Maj.

Bild

Men så mycket mer i bilväg än den här utsikten fanns inte att beskåda där... :|

Bild

Träffen regnade tyvärr bort helt.
Får hoppas på bättre väder nästa år!

Blev en shoppingrunda i Uppsala istället den dagen och ca 45 problemfria mil på mätaren.
4-växlat, så mellan 80-90 km/h hela vägen för att inte varva sönder den stackars B21:an.
Det tog sin lilla tid.
Soppaförbrukningen landade ändå på klart godkända 1.15 l/mil med enbart E85 i tanken. :)
(mätt med GPS och tankat fullt från samma pump på hemvägen)

I övrigt så kände jag att det var säkrast att byta den slirande kopplingen före resan.
Bilderna från det kommer upp senare.

En kul grej hände förresten nu idag.
Körde ett lass skräp till tippen i förmiddags, och när jag stod där så kom det fram en man och frågade om bilen hade FAZ som regnummer. Visade sig då att det var hans barndomsbil som familjen ägt sen någon gång i början på 80-talet fram till -89! :D
Vi pratade en stund om bilens äventyr och han knäppte en minnesbild.
Världen är bra liten, eller vad säger man? :) Kul att få lite historia på denna annars ganska anonyma 245:a.

Det är det här som är så roligt med gamla bilar, de har alltid en historia att berätta!..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Djo »

Trevligt med en trevlig historia :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Allinug »

Volvo245GLT skrev:
Allinug skrev:Jag köpte en Bluetooth-mottagare på Biltema för 10 kr när de hade utförsäljning. Den har anslutning för 3,5 mm ljudkabel till en högtalare och sedan har den matning genom en 30-stiftskontakt (det vill man ju inte ha). Om jag fixar så att mottagaren får matning på annat sätt så borde jag kunna köra på samma lösning som ovan och koppla in på 3,5 mm-uttaget på Bluetooth-mottagaren och få över ljudet trådlöst.
Handlade också en sådan för ett tag sen. Inget fel på det priset alltså! Skulle tagit fler. :D
Bra ljud och lätt att ansluta till.
Tanken är att montera den i ena V70:n tillsammans med en iPod-adapter.

/../
Ja, man skulle ha köpt fler... Jag har klippt upp plastchassit, för att se hur det såg ut inuti. :D Jag ville ju inte ha matning genom 30-stiftskontakt, så då måste man ju undersöka vilka andra möjligheter som finns. :) Inuti sitter bla en separat modul för Bluetooth-högtalare, IS1684S. Den innehåller lite av varje, bla en inbyggd Li-ion batteriladdare. Sådana här bluetooth-högtalarmoduler och batterier som passar till, finns att köpa på Alibaba. Jag har fått låna en Iphone4-laddare av en kollega, för att kunna mata den med ström, och så har jag provkört Bluetooth-högtalaren på olika stereor hemma och jag tycker ljudet är helt OK. Enligt specen så sänder den på 2.4 Ghz-bandet och då kan den tyvärr störa trådlösa nätverk, men det har jag inte testat om den gör.

Man skulle kunna bygga om alla högtalare som man har till trådlösa högtalare. :) Och man skulle även kunna få högtalartelefon. Eller typ bioanläggning i bilen, om man har stor skärm och får ljudet genom bra bilhögtalare. :D

Min pappa hade ett förslag att koppla in en switch på antennkabeln, antingen lyssnar man på radio eller så lyssnar man på det som kommer in en annan väg. Enligt honom så skulle detta ge bättre ljud än FM-sändare. Jag kan tyvärr inte genomskåda vad som skulle krävas för att få detta att funka och om man skulle få lika bra ljud som om man går via förstärkare.

Jo, apropå gamla bilar och berättelser så brukar folk vara väldigt intresserade av att komma fram och prata om sina gamla 240-bilar när man kör 240. Så 240:n ska man aldrig ta om man ska göra ett snabbt ärende. :)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Djo »

Okej ja några som talat om 240 is men inte så många.

värre vare med a-traktorn en duett från 67 heregud parkera i närheten av en äldre herre och dom kunde glömma allt för att tala om sina duetter och pvsar dom haft och allt möjligt bla en som berättade hur han hade kört på autobahn med sin duett och kört om mercor det var stort det ska ni veta.

En gång när jag tankade var det en herre med en s80 som undrade om jag hade lackat epan för han ville ha en dörr och bakskärm om lackad (nej jag tog ej åt mig det man vart ju rädd av bara tanken)

det var lite historier från mig.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Hehe.. :) Fick även gott om frågor när jag började köra på E85 för några år sen.
Etanol som drivmedel var ett nytt fenomen, särskilt när det tankades i en gammal Volvo! Folk klev fram och frågade hur det där var möjligt, vad som behövde göras med motorn o.s.v..
Var även en och annan som i ren välmening påminde mig om att jag "tankat fel". 8-)

Intressant rapport om den där BT-modulen! Verkar vara ett ganska kompetent chip i den.
FM-modulator som ansluts direkt via antennkabeln ska tydligen vara avsevärt bättre än en vanlig FM-sändare, men ingen pryl jag testat.

Som sagt så byttes det koppling före resan!
Bild


Ren och fin M45..?
Bild

Gamla lamellen, original dessutom. Nere på nitarna och nötte så kanske inte så konstigt att det slirade. 8-)
Sist jag hade en bil som började göra på det viset så small det bara till och slutade driva några mil senare.
Den sönderslitna lamellen och nitarna låg sen som en hög med skräp nere i sprängkåpan. :lol:
Bild

Ny lamell och tryckplatta monterad och centrerad.
Bild

Centreringsverktyget som tillverkades av delar från skrotlådan. 15 mm kopparrör passade i det lilla lagret i veven. En avsågad gängdel från en klämringskoppling passade perfekt i lamellcentrum efter en omgång med smärjelduk.
Jag lödde fast gängdelen på röret, men tror inte det är nödvändigt.
Bild

Lådan lite rengjord och redo att återmonteras. Blev stressmeck sen för att få bilen klar innan jobb, men allt gick utan problem och den nya kopplingen fungerar perfekt! :)
Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Dags för en uppdatering, även fast det inte har hänt så värst mycket sen sist - iallafall inte på bilfronten.
245'an har bara rullat på i sommar utan något krångel alls.

Fick tag i en komplett air condition på skroten, men montera den ser ut att få bli ett projekt senare i höst eller till vintern.
Knappast så att man har behövt sakna en kylanläggning denna sommar. :roll:

Bild

Extraljusen har efter en del överväganden plockats av.
Kommer ändå inte köra den här bilen vintertid så lysena gör större nytta på någon av V70'sarna. :twisted:
Fick även en uppsättning snobbringar av en polare. Dessa monterades på 14" rostiga och spraymålade plåt med urdubbade vinterdäck i 175-profil. :)
Blev faktiskt rätt ok, och de smalare däcken gör det mer lättstyrt.

Bild

Det som skämmer bilen nu är tyvärr lacken. Är bra sugen på att försöka ändra på det i vinter. Sen om det blir riktigt seriöst gjort eller kanske ett gäng sprejburkar återstår ju att se...

Avslutar med några nytagna bilder.

Bild

Bild

Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tobbe »

Blev ju snyggt med snobbringar. Är man färgblind så ser det nästan ut som att lacken är solbränd iaf framskärmen.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tilly »

Haha, nej det vore väl en lögn att säga att lacken ser bra ut. Men vad som i slutändan trots allt räknas är ju att den rullar. Fin eller inte, men med så få exemplar av 70-tals 245:or kvar i trafik är varje exemplar en positiv syn. Fälgarna blev jättesnyggt men du skulle ju haft navkåpor också.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Djo »

Kanske går polera originallacken ?

ser mest ut som original är solblekt och bättring ej på dessa bilder.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja då har det helt plötsligt blivit dags att parkera för säsongen, tyvärr lite tidigare än vad jag hade hoppats på...
Igår kväll så var de jävlarna ute och saltade här i byn. :evil: Idag är vägbanan mörk och blöt av äckligt salt, samtidigt som det är helt torrt på gångvägar etc. och plusgrader i luften.
Känns vettigt. :roll:

Funderingar för vintern är som sagt att fixa till utsidan. Polering är dessvärre bara att glömma. Möjligtvis så kan det funka för taket som har originallacken kvar, men jag är skeptisk och ytan där är allt annat än felfri.

AC-anläggningen ska monteras, och så även en bensinvärmare. Även fast bilen inte rullar vintertid (annat än i nödfall) så är det ju gött att kunna värma upp motor och kupé ordentligt de gånger man behöver möblera om på gårdsplanen. :mrgreen:
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tobbe »

Här är det 12-grader och inte en saltbil så långt ögat kan nå och jag hoppas det dröjer länge innan man får se dom.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Allinug »

Vi har lurigt väglag. Det har i helgen varit 9 grader i luften, men samtidigt har det varit svarthalka. Folk har voltat av vägen. Nu blir det inget mer åka med sommardäck i år.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Vi har haft väldigt mycket olyckor här den senaste veckan. Förmodligen därför som de kallade ut saltbilarna, när det inte längre fanns någon risk för halka. :?
Men samma visa varje år så fort det fryser på! Folk far i dikena...
Det är lätt att sitta här och snacka, men med bra vinterdäck som kommer på i tid, anpassad hastighet och en medvetenhet om vad som händer med bilen vid halka så kommer man långt.

Just nu regnar det och är 9 plus.
Saltet som ströddes ut i förrgår spolas bort och det hann alltså aldrig ens närma sig kallgrader.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Packo »

Mycket trevlig tråd.
Gillar skarpt ditt annorlunda sätt att tänka. Som exempelvis att behålla B21 an och bygga sprut på den istället för att slänga ut den och köra på 230 som dom flesta gör.
Jag själv funderar på att byta tillbaks min B21a istället för VW 1.9 an.
Dock så måste det va en diesel annars mår jag illa, så vi får se hur det blir med det.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Dieselkonvertera en B21 kanske? :twisted: Borde väl vara möjligt genom att plana toppen för riktigt hög komp och sen använda tändstiftshålen till spridarna.. hehe...
Drivning till pumpen borde man ju kunna ta ut via fördelaraxeln, om man inte kör common rail och elektronisk styrning av det hela.

Valet att behålla B21:an var lite udda, men kändes rätt. Det är en motor i gott skick, och med tanke på vad de ev. tycker om min insprutarkonvertering på besiktningen så vill jag kunna återställa enkelt genom att skruva tillbaka insuget, förgasare och soppapump.

Händer inte så mycket annars för tillfället. I garaget står ena V70'n och pysslas om nu så 245:an har fått stå ute och frysa den senaste månaden.
Blev en kortare tur (100 m eller så) idag och allt fungerade precis som vanligt. :)
fr_323_size1024.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Parkerad i garaget igen så gröningen slipper stå ute och bli vit. :D
Det snöar just nu, men de senaste veckorna har varit riktigt fina. Börjar märkas att det är vår, och snart kommer värmen.

Men värmen blir förhoppningsvis inget bekymmer! Dags att montera AC-anläggningen som jag hämtade på skroten!

Det är en del prylar som hör till. Kompressor, kondensor, torkfilter, slangar, kabelhärva, plastdetaljer...
Allt ska tas isär och göras rent innan det hittar in i bilen.
Bild

Värmepaketet måste ur, det är en del att lossa på...
Bild

Bl.a. ratten för att kunna lyfta bort brädan.
Bild

Sådärja!.. Nu finns det lite mer utrymme att jobba på.
Fortsättning följer...
Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Har blivit dåligt med garagetid på sistone men lite har iallafall hunnits med. :)

Listan över saker att göra förutom AC-installationen har också växt.
* Det läcker runt vindrutan, ska passa på att täta när jag ändå har brädan ur och kommer åt bättre.
* Montera bensinvärmare! Den gamla hederliga luftvärmaren 07-B.
* Byta kamrem. Det är dags helt enkelt när nuvarande rem med 100 % säkerhet inte är bytt detta årtusende.

Sen så börjar jag bli riktigt sugen på att åtgärda lacken! Har nämnt detta i ungefär varje post hittills, och givetvis så är det en sak som verkligen skämmer bilen i nuläget.
Lämna bort lackjobbet är nog det bästa känner jag, fast då lär man sig ju inget. ;)
Lutar alltså åt att investera i en större anläggning för tryckluft, färgspruta + tillbehör och prova på det här med att garagelacka en bil helt enkelt.

Som sagt dags för kamremmen. Den gamla remmen såg förvånansvärt fräsch ut ändå. Inga torrsprickor eller liknande, men rätt uttöjd då spännrullen knappt snurrade med.
Bild

Rem samt drev borta.
Var rätt kladdigt så rengöring blev det och nya packboxar är på gång.
Bild

Ett problem att lösa nu är remskivan. Alldeles uppenbart så kommer inte en skiva med tre spår från en B230 att passa, veven är helt annorlunda på B21... Och det extra, 3:e spåret behövs för kompressordrivningen.
Naturligtvis så hade jag inte en tanke på att plocka remskivan från donatorn på skroten. :roll:

Förhoppningsvis så går det att använda ett av de två spåren och så får fläkt och generator drivas av en ensam rem.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tobbe »

Längesen man kollade in här. Händer det nåt med denna gamla pärlan?
Skriv svar