Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Djo »

Många planer men tror det kommer bli bra :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Råda »

Det är ju gött med insprut faktiskt :)
Jonas Anderot
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Idag blev det äntligen en förmiddag i garaget innan kvällsjobb väntade. :D

Monterat bort förgasaren med tillbehör samt ersatt den mekaniska bränslepumpen med en täckbricka.
Blir till att spara allt jag skruvat bort i en låda ifall jag behöver återställa motorn.
Kvar att lösa är det överblivna hålet under fyrans port. Insuget på F-motorn saknar ju förvärmning via kylvätskan.
Tanken är att gänga upp hålet så att pluggen som ska sitta där passar, eller så får jag göra en fuling och kladda dit kemisk metall.
Bild

Den andra vattenanslutningen tänkte jag använda till sprutets tempgivare. Den passar fint i nippelns hål, och med en bit slang plus två klämmor så lär det det fungera men kanske inte optimalt.
Bild

Hann även med att ta upp tankarmaturen samt börja dra en matande soppaledning fram till motorrummet.
Hålet i tanken är inte stort på de äldre tankarna, men hoppas att det ska gå att knöla ner min pump (från en Ford Escort -95) tillsammans med flottören till tankmätaren.
Lämpligt nog så verkar det vara fördragen el till en elektrisk bränslepump. Andra änden av den gula kabeln slutar i ett kontaktstycke ovanför säkringarna.
Bild

Fortsättning följer...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Tankarmaturen som modifierats med elektrisk pump. Fick föra ner pumpen separat först, därefter flottören. Sen blev det i princip till att sätta ihop armaturen på plats nere i tanken. :P Lite lättare att göra denna operation på senare modeller om vi säger så!
De äldre insprutarna har väl pumpen på utsidan av tanken har jag för mig?
Bild

Äntligen på plats! Men fick dessvärre ta upp den igen då elanslutningen som jag räddat från en nyare armatur glappade...
Fick bli en lösning där jag använde originalanslutningen för tankmätaren, samt separata ledningar ner till pumpen via det oanvända röret.
Bild

Bild

Ledningar för matning och retur upp till armaturen.
Bild

Ledningarna framme i motorrummet.
Här syns även min lösning med tempgivaren, men kommer göra om detta.
Vackert blev det inte, och insåg dessutom att denna givare jordas genom anslutningen. Det lutar åt en bussning istället så att givaren kan passa i nippelns hål.

Bild

Insuget på plats! :)
Bytt gasvajer också samt börjat plocka dit kringkomponenterna.
Bild

Bild

Soppafiltret (Biltema 523003) fick plats här.
Och med detta så är bränslebiten klar, och allt verkar pumpa och fungera som det ska.

Nu återstår i princip bara lite komplettering av motorn (slangar, tomgångsventil etc..) samt sno ihop ett elsystem som passar till mitt insprut, sen borde vi vara klara för uppstart! 8-)

Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Tillverkade en bussning i mässing för motortempgivaren, men blev inte helt hundra tyvärr med gängorna så nu klurar jag på en annan lösning för denna.
fr_287_size640.jpg
Kanske skippa givaren helt och använda det överblivna choke-reglaget tillsammans med en skjutpotentiometer för manuell kontroll av resistansen?
Vill ju inte bli för bekväm och mista förgasarkänslan helt! :D Och motortempgivaren finns just för att insprutet skall kunna "choka" och ger mer bränsle då motorn är kall.

I övrigt så jobbar jag mest med det här för tillfället:
fr_297_size640.jpg
Misshandlad men i stort sett komplett motorhärva från en 245 GLT -91 som det skall klippas och klistras en del med...

I princip så blir det lösningen som beskrivs här, där LH 2.4 jobbar fristående och triggas från den vanliga brytarlösa tändningen.
Men jag kommer som sagt använda Regina-sprutet istället. 8-)
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=288874

Tittar man på pinouten för EZK och LH så är det egentligen inga konstigheter.
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-in ... 20Diagrams

Bara att jämföra med schemat för Regina som finns en bit ner här:
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm

Alltså: Peta ur stift 8 (burn-off) och sen stoppa ner det på t.ex. pin 11.
Samt troligtvis dra fram en ny ledning och sätta den på pin 10.
Sen fimpa kontakten för MAF (LMM) och koppla dit Reginas MAP+IAT istället.

Dessutom annan kontakt för IAC (tomgångsmotorn) som får klistras dit, men i övrigt borde det vara klart sen.
Eller missar jag något viktigt nu?

En senare fråga är förstås pin 34, hastighetssignalen... Används enligt beskrivningen på en av länkarna i princip bara för bränsleavstängningen under motorbroms. Praktiskt och ekonomiskt, men ingen nödvändighet.
Bakaxeln är som nämnt troligtvis i behov av byte. Kanske blir det en nyare axel med elektrisk givare? Annars får jag kanske snickra ihop en lösning med gammal ABS-givare mot kardanen eller liknande.

EDIT: Blandade ihop det lite ovanför. Enligt beskrivningen så används hastighetssignalen för att kompensera tomgången under t.ex. motorbroms.
Den används ganska logiskt sett även till nu-är-det-dags-att-växla-lampan (på USA-bilar, de kan väl inte köra en manuell annars), men så vitt jag kan se så saknar Regina-sprutet den finessen?

Nåja, lär väl märkas vad som ev. sker när denna signal inte finns på plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av danny-16vt »

Blir en bra lösning helt klart, med insprutningen!
Jag fortsätter att följa tråden

:)

Mvh Daniel
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja förhoppningsvis, om jag får rett ut all el! :D

Börjar få fason på härvan nu iallafall efter diverse lödövningar, brottande med gammal klibbig eltejp samt massa pillande med stift i jobbiga Bosch-kontakter.

Tändsystemet EZ-116K är utrensat och de enda spår som finns kvar av detta är matningarna för batteriström (minnet), tändning samt de olika signalerna som styrenheterna skickar mellan sig.
D.v.s. knackuppfetning till bränslet, lastsignal från bränslet och RPM-signal till bränslet.
Även dessa kommer rensas bort, det är bara RPM-ledningen jag vill ha kvar.

Utöver detta så passerade gasspjällets tomgångskontakt tändboxen. Dess ledning (gul/vit) får skarvas.
Kabeln till "lambda-lampan" (rosa/vit) från tändboxen är parallellkopplad med den samma från bränsleboxen.
Utöver detta så var det som sagt bara att skrota bort ledningarna för knackgivare, ena halvan av tempgivaren, tändmodulen etc.. tills endast det som hade med bränslet att göra återstod.

Bild


Rensat och hoplött!
Ledningen till spjällkontakten skarvades, och RPM-ledningen drogs till en egen kontakt.

Bild


Bränsleboxens kontakt, anpassad till Regina.
Pin 6 (gul/grön), lämnades orörd. Den är jord även på LH och går till LMM, numera MAP+IAT.
Pin 7 (röd/vit) lämnades också orörd. Det är signalledningen från LMM, och numera signal från MAP.
Pin 8 (vit) flyttades till Pin 10, går nu till IAT. Var avbränningen för LMM tidigare.
Plusmatningen till LMM via orange kabel, kopplad till systemreläet, klipptes och blev skarvad med en bit kabel och sattes på pin 11. Blev plusmatning (5 V) till MAP.
Smidigt att det gick att "återanvända" alla kablar till LMM! :)

Bild


Andra sidan av kontakten:
Har som sagt gjort mig av med allt som pratar med tändningen, och även kabeln för växlingsindikatorn som jag ändå inte kommer använda.

Bild

Och i andra änden... Var i princip bara att fimpa LMM-kontakten och löda in nya för MAP och IAT på dess plats!

Bild

Fick även byta ut själva kontakten till IAC.
Ingen lödning här - var bara att peta ur- och flytta över stiften till den bredare kontakten.

Bild

Modifieringen av tändningens härva var inga konstigheter.
Peta ur Pin 6 (blå/gul) och löd på en ny ledning som går till tidigare nämnda RPM-signal. :)
Använde en skärmad kabel som jordades i denna ände. Är ju bara några få volt det handlar om och ledningen kan säkert plocka upp en del störningar.

Bild


Tändningens härva nu, med inbyggd avtappning för RPM-signalen.

Bild


Härvorna tejpade och klara!

Bild


Bara trassla ut dem här igen då, ansluta alla små kontakter och se hur mycket som brinner upp sen när det är dags att spänningssätta och förhoppningsvis provstarta! :D

Bild


Rundar av med ett par bilder som kanske kan vara intressanta.

Kablarna till insprutningen, från bilens sida och uppifrån och ner:

* Röd, två stycken. Plusmatning från batteriet. På de äldre LH 2.4-härvorna så går denna separat till batteriet och avsäkras där.

* Gul/röd, tjock. Matningen till bränslepumpar.

* Blå, tändningsplus. Skall ha ström även då startmotorn går.

* Gul/röd, tunn. Matningen till lambdans värmeelement. Dras till tändning den med, eller till samma som pumpmatningen? Måste nog mäta hur det är kopplat på en annan bil, men spelar nog ingen större roll hur man gör.

* Blå/svart. Hastighetssignalen. Ansluts baktill på hastighetsmätaren, om man har elektronisk sådan.

* Vit/rosa. Till motorelektronik/lambda-lampan.

* Rosa. Till startmotorns solenoid, så systemet vet att motorn vevas runt och kan aktivera kallstartspridaren o.s.v..

* Röd/grå och grön. Endast relevanta om man har AC, kan tas bort annars.
De används för tomgångskompensering då kompressorn skall starta, samt då den går.

Bild


Några bilder på Regina-boxen:

Den är betydligt enklare uppbyggd än LH 2.4 kan jag ju säga.
I princip en enda krets, microcontrollern (Motorola ZC407531VFN) som sköter om allt.
Notera att det inte heller finns något separat EPROM! Det går alltså inte att "chippa" dessa boxar på normalt vis då programvaran redan ligger inbakad i ovan nämnda uC.
Den lilla kretsen med 8 ben (S139006, från ST) ser vid en första anblick ut att hantera RPM-signalen.
Finns inte mycket info om dessa båda kretsar på nätet, antagligen är de specialare...

Bild
Bild
Bild


Fortsättning följer, antagligen till veckan. :)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Det börjar närma sig.. Motorrummet är klart!...
"B21F" :mrgreen:

Bild
Bild


Har även haft ner främre röret och svetsat i en anslutning för lambda-sonden.

Bild

Nu återstår bara att göra klart elen i kupén, sen skall nyckeln vridas om!
Och om allt går som det ska så sker det i morgon. :P

Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Blev tyvärr inga bilder från inkopplingen, men det var ganska okomplicerat.

Konstantström (B+) från säkringarna, liksom tändningsström.
En ledning till startmotorns manöver.
Matning till soppapumpen, via den fördragna ledningen som slutade i ett kontaktstycke ovanför säkringarna.
Kopplade även så att denna matar lambans förvärmning via en separat säkring på 10 A.

Lampan för motorelektronik ("lamba-lampan") kopplades helt enkelt till anslutningen för choken.

Men nog med skitsnack, såhär gick uppstarten: ;)

https://youtu.be/0yMJN1YsRTA

Kall och grinig med etanol i tanken, men annars inga större bekymmer!
Är det här Sveriges enda B21A med Regina-sprut? :D

Tog en provtur på ca 3 mil nu ikväll och den går som en dröm! Känns minst lika pigg som en senare 240 med B230F och allt verkar lira som det ska.
fr_346_size640.jpg
Det här är en modifiering som verkligen kan rekommenderas om man är trött på förgasare.
Tack vare att det går att använda en vanlig brytarlös tändning med hall-givare i fördelaren för att trigga sprutet, så slipper man allt krångel med att byta svänghjul o.s.v...

Kvar att göra är att fixa till det här med motortempgivaren. Såg att det kommit några droppar kylvätska där nu efter provkörningen... :roll:
Kommer även montera ett larm, men blir inga bilder från det då jag inte vill avslöja min specialkoppling. ;)
Blir iallafall ett vanligt Cargard 950s eller ev. ett VGAII.
Det senare är trevligt då det även har inbyggd fördröjning av kupébelysningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tobbe »

Grymt! En "modern" b21 du har nu då :) Gött o slippa chokevrålet som är så förbaskat trist dom första kilometrarna.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Djo »

Trevligt :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tilly »

Roligt projekt och kul att det lyckades! Det kan inte vara så många som provat denna lösningen (B21A+Regina) före dig så du har nog en rätt unik motorbestyckning. Har du uppnått ungefär samma prestanda som B230F så är det ju helt klart en förbättring. Nu saknas väl bara en M46/M47 för att ytterligare öka körbarheten. Fyrväxlat är ju egentligen ingen fördel alls och skall bilen ändå inte vara helt original så...

Det vore ju visset bara om det blir något krångel vid besiktningen. Man kan ju tycka att så länge det är en Volvomotor, avgasvärdena är okej och effekten inte är hårresande så behöver de väl inte krångla med det på en gammal 245.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja 5-växlat står helt klart på önskelistan! :) Inte fel heller om man skulle få för sig att vilja göra lite längre resor. Men i nuläget så är inte det att rekommendera oavsett med tanke på hur illa (troligtvis) bakaxeln låter!
Måste seriöst se till att byta den innan bilen blir ståendes med ras någonstans... :roll:

Har fått ett fenomen nu också med att kopplingen slirar då man trampar på... Den var dålig förut med, men inget man märkte av på det viset.

Ovanlig kombination är det garanterat, de flesta hade nog siktat på LH 2.4 vid en sådan konvertering. Och med all rätt så är det ju ett betydligt vanligare sprut som även ger utrymme för framtida turbokonvertering.
Har dock redan tre andra bilar med LH, och Regina är dessutom mer eller mindre "flexifuel" har jag märkt. ;)
Bensin eller etanol i tanken verkar inte spelar någon större roll.

Besiktning nästa år blir spännande!... Rullar nog bara in och chansar. De tittade knappt på motorn sist gång, och det hela ser ändå väldigt original ut.
Blir det problem så får jag väl koppla ur några elkontakter och hänga dit förgasare+insug igen.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Djo »

Nog borde det där gå genom besiktningen du får ju bytta förgasare så då borde ett insprut av den kalibern inte vara ett problem.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Får man verkligen byta förgasare? Åkte förvisso in med en CD175 sist gång och kom undan med det men...
Blir det regbesiktning för det här så är det väl min vanliga tur. 8-)

Vettig stereo måste man ha, och här kommer en liten teaser på vad jag pysslar med just nu!

Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Mer elektronikpyssel då... :geek:
Hoppas att det intresserar någon! :D

En klassisk originalstereo är inte fel, och särskilt inte den lite mer påkostade varianten med loudness-knapp. ;)
Har som jag visade tidigare ett par andra varianter med digital stationsinställning, men dessa får ligga på hyllan tills vidare.

Tyvärr så har originalstereo's 2 stora nackdelar enligt mig.

1. Ingen AUX-ingång. Kanske inte så konstigt heller med både kassettdeck och radio inbyggt.
MP3-spelare, smartphones eller för all del "compact disc" för bilbruk var inte ens påtänkt än. (när kom den första CD:n för bil?)
Vinyl funkade å andra sidan bäst hemma.

2. Ljudet! Den inbyggda originalförstärkaren är tyvärr inte mycket att ha.
Kretsen som används för vardera kanal levererar inte ens 6 W: http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... 222AP.html
Klen effekt, men framförallt så låter det illa. En tjock matta av brus ligger över ljudet som bara är platt och livlöst.

När man kört V70N hela vintern och njutit av originalljudet från dess HU-603 så blir man lite kräsen. 8-)
Plockade nyligen ett gäng sådana stereo's på skroten, och en av dem fick donera komponenter för att åtgärda punkt 2.

Förstärkarkortet från HU-603 samt MDL-stereons förstärkare som bor i "lådan" på baksidan av apparaten.
Bild

MDL-förstärkaren slaktades helt medan HU:n fick donera en LA4708N-förstärkarkrets.
Den levererar 2 x 20 W och gör det dessutom riktigt bra: http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... 4708N.html

Inget bygge jag stolt visar upp, men det gick snabbt att sno ihop och fungerar.
LA4708N monterades på kylflänsen innan övriga komponenter löddes direkt till dess ben.
En bit av kortet sparades dock som infästning för högtalarkablarna.
Bild

Känns nästan som en grej man skulle kunna tillverka och sälja till de som vill uppgradera originalljudet?
Givetvis på ett riktigt kretskort då. ;)

Skillnaden blev minst sagt enorm.
Rent och klart ljud, helt utan brus. Kraft och kontroll i basen. Det som originalförstärkaren saknade med andra ord!

Punkt 1 återstår dock.
Siktade först på en ganska avancerad lösning med inbyggd Bluetooth-modul. Blev dock inte nöjd med hur den fungerade så det fick bli en klassisk line-in med 3,5 mm till valfri ljudkälla.

Lossa den bruna kontakten som går till bandspelarens kort.
Löd ihop en sladd med en passande 3-pin i ena änden och 3,5 mm-plugg i den andra.
Dra ut genom det lediga hålet på baksidan av stereon, koppla ihop.
Färdigt!
Bild
Bild

Jag valde även att frilägga matningen till bandspelarmotorn för att inte den ska behöva snurra och föra liv i onödan.
Samma sak med solenoiden som styr bandvändning och annars bara står och klickar eftersom den tror att bandet tagit slut och vill vända sida.
De två blåa sladdarna på bild försågs med isolerande gul krympslang. Vill jag återställa bandspelaren igen så är det med andra ord bara att löda dit dessa igen samt sätta tillbaka den bruna kontakten.
Bild

För att aktivera AUX-in så matar man helt enkelt in valfritt band. För att gå tillbaka till radio igen så trycker man ut bandet. :mrgreen:
Kan givetvis inte spela upp några band längre, men går som sagt lätt att återställa stereon till original igen då inget har förstörts.
Ja bortsett från förstärkardelen då, men den var som sagt ingen större förlust.. hehe...
Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
S4ce
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 januari 2012, 09:34
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av S4ce »

Jäklar vad snärtigt! Jag vill också ha!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Allinug »

Coolt! Fint att det går att återställa till original också. Jag funderade lite på bandvändningen. Om man skulle använda en tom kassett, alltså utan band, skulle den bråka om att vända band då också?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Allinug »

Jag köpte en Bluetooth-mottagare på Biltema för 10 kr när de hade utförsäljning. Den har anslutning för 3,5 mm ljudkabel till en högtalare och sedan har den matning genom en 30-stiftskontakt (det vill man ju inte ha). Om jag fixar så att mottagaren får matning på annat sätt så borde jag kunna köra på samma lösning som ovan och koppla in på 3,5 mm-uttaget på Bluetooth-mottagaren och få över ljudet trådlöst.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tilly »

Uppgraderingen av förstärkaren blir man ju riktigt sugen på att göra! Man gillar ju på sätt och vis de gamla originalstereoapparaterna men ljudet är ju i ärlighetens namn i sämsta laget för att man skall tycka det är roligt i längden.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar