Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Allinug »

Hoppas att besiktningen går bra! Jag har då aldrig varit med om att de testat torkarna på besiktningen, men man klarar sig ju inte utan torkare om detta regniga sommarväder ska fortsätta...
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tobbe »

Allinug skrev:Hoppas att besiktningen går bra! Jag har då aldrig varit med om att de testat torkarna på besiktningen, men man klarar sig ju inte utan torkare om detta regniga sommarväder ska fortsätta...
Alla gånger jag har besiktigat så har dom testat torkare/spolning o det är väl mellan 5 o 10 gånger tror jag.

Är det torkare från 75-77 och några i slutet på 140-serien som passar på din?
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Har samma erfarenhet, och de är dessutom extra griniga på den punkten. :roll: Har fått både "rengöringseffekt otillräcklig" då det blivit ränder samt "torkarblad skadat" då gummit hade släppt 2-3 cm ytterst på passagerarsidans blad.

Var ute en stund idag och det blir i alla fall byte av hela mekanismen till den modernare!
Delarna kommer från en 245 -90.
Bild

De gamla torkararmarna satt som berget, antagligen fastärjade. Klurade dock inte någon längre stund på det utan problemet löstes på ett snabbt och smidigt vis.
Bild

Återstår bara att montera mekanismen från 90:an då.. Som det ser ut så behöver jag inte riva allt för mycket. Verkar räcka med att ta ur handskfack och instrumenthus bara.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tobbe »

.
Senast redigerad av Tobbe den 7 juli 2014, 00:44, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Ledig på förmiddagen så var bara ut och skruva, och gick ju som en dans det! :)
Som jag misstänkte så var det inga som helst problem att göra bytet med brädan på plats.
Bild

Och så vart det! Nya mekanismen på plats komplett med torkararmsgummin från Biltema... ;)
Chefsmekanikern såg ju inte allt för nöjd ut, men blir nog kalas det här tror jag!..
Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Gjorde ett sista ryck idag och satte ihop inredningen.
Passade på att uppgradera spännningsregleringen till tank- och tempmätarna när jag ändå hade ur huset, så nu visar de betydligt mer rätt än förut. ;)

Original så sitter det någon elektromekanisk historia som fixar stabiliserad spänning till mätarna genom växelvis värmning av en bimetallkontakt.
Det funkar ju sådär, och regleringen tenderar att bli lite off efter 40 år eller så.
Ersatte denna rakt av med en halvledarbaserad regulator från ett senare instrumenthus, var inga problem alls! Får väl se om den klarar sig i längden utan kylfläns, men är ju inga fruktansvärda effekter som den måste reglera heller...
Bild

Skiftade hjul också. :)
De bakre var lite snedslitna så onödigt att bjuda bes. på det kände jag..
Bild

Insidan fick sig en omgång "Cockpit Matt" och givetvis en gran för att döda av den sista unkna lukten!
Bild

Tvättade av utsidan när jag ändå höll på. Det fanns visst en lack under all mossa. :roll:
Nästan så att man skulle satsa lite mer seriöst på färgen snart!..
Bild

Utmanade faktiskt ödet med en lite längre provkörning också... Allt verkar fungera och motorn går fin-fint på 100% E85!
Enda bekymret var ett skrapande/sjungande/malande oljud från bakaxeln. Tror inte att det kommer från varken färd- eller handbromsen, så återstår väl bara hjullager eller något som är slut i diffen?
Funkar säkert ett tag till, men ljudet överröstar nästan motorn så det låter ganska mycket... Känns som ett bakaxelbyte kan vara den vettigaste lösningen kanske.

Men nu är det bara tänka positivt, konstatera att bilen är redo och att den kan se fram emot bes. på onsdag. 8-)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Råda »

Lycka till :)
Jonas Anderot
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tobbe »

Härligt, hoppas den klarar sig utan allt för många 2:or.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Here we go!
Bild

Bakbromsarna ser inte så jämna ut, börjar bra! :roll:
Bild

Och så fick man domen i sin hand...
Bild

Tänkte slå på stort och ta deras E-diagnos också, men glömde fråga... Attans! Jag som hade smort upp dataporten på förgasaren med extra mycket WD40. ;)
Men inte så tokigt ändå med tanke på att det var 6 år sen sist denna bil var på besök, och 13 år sen den sist godkändes...

Bakbromsarna som sagt, en av kolvarna måste ha fastnat igen nu när bilen stått ett tag, eller så finns det luft kvar.
Lutar väl åt att byta till ett fräschare ok precis som jag redan gjort på vänster sida.

Sen den andra "tomgångsvarvtal felaktigt" var ju retsam! En enkel grej att justera, men tomgången är normal då motorn är genomvarm.
Får väl ställa upp den till 1.500 rpm nästa gång eftersom reglaget som kallas choke inte är något som bes. känner till?
Var på plats i god tid för en gång skull så motorn hann desvärre kallna. Gubben fick kärringstopp flera gånger inne i hallen... :lol:

Nåja, nu är det bara att köra i alla fall! :D
Får väl betala och vara glad sen och inom en månad så rullar den två år tills nästa besök.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Satte 245'an i arbete direkt efter besöket på bilbekämpningen!
Lite virke till staketbygget, så är det bara hem och fortsätta snickra när jag är trött på gamla bilar. 8-)
Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Råda »

Rätt lindrigt ändå :)
Jonas Anderot
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Verkligen!.. :)

Var en dj-kla fin och varm kväll (fan vad gött att det äntligen blev sommar!!) så tänkte att jag kan lika gärna åtgärda 2:orna på en gång så slipper jag tänka mer på det sen.

Tomgången ställdes upp genom att vrida på skruven på insuget samt justera munstycket tills det verkade bra. Mer kan man inte göra utan mätinstrument...
Får väl se vad CO-halten blir sen då. Gränsen är hela 4,5 och med 100% E85 i tanken borde det vara grönt kan man tycka.

Höger bakre bromsok såg fint ut, och kolvarna rörde sig utan problem. Luft? Jodå, verkade som det då jag fick ut flera stora bubblor den här gången. Luftade själv i vintras och fick nog inte till det då! Nu fick sambon sitta och trycka ner och släppa upp pedalen medan jag manövrerade luftnippeln enligt konstens alla regler.
Bromsarna kändes i alla fall bra under provkörningen så får väl hoppas att bes. tycker det samma.

Undersökte det där missljudet från bakaxen också och det känns nästan som hjullagren. Med klossarna ur oket så gick det att vicka skivan (som sitter fast med en skruv i navet) flera mm upp och ner samt ut och in. Så ska det väl inte vara? :roll:
Frågan är då om ska lägga nästan 700 spänn på att byta lager på båda sidor...
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... LVO-74933/

Det får man definitivt en bra beg. axel för, men undrar vad som är jobbigast att byta... Klarar man lagren utan specialprylar?
Gas att värma med samt avdragare finns i alla fall.

Avslutade mekkvällen med en tur ner till hamnen.
Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Lutar åt att försöka att byta hjullager trots allt, känns som det ändå blir mindre jobb än att först leta upp en passande bakaxel i okänt skick och sen skruva dit den också...

1.425 spänn gick kalaset på, men då blir det nya bromssköldar med.

Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Var ute och körde en sväng härom kvällen och tyckte att motorn lät ovanligt sportig. 8-) Ända tills det började klonka och skrapa...

Hoppsan!!..
Bild

Verkar vara kröken över bakaxeln som har gett sig så bara till att byta..

Tänkte försöka hinna med de bakre hjullagren nu i veckan också. Kan vara gött att ha det klart oavsett innan jag åker in och prövar lyckan igen på efterkontrollen.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tobbe »

.
Senast redigerad av Tobbe den 13 mars 2015, 00:53, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Dags för update igen!

Gav mig på att byta bakre hjullager, men de gamla såg fina ut... Problemet verkar sitta längre in mot mitten av bakaxeln.

Bild

Känns som axelbyte med andra ord... Men inget jag tänker bry mig om den närmaste tiden. Har det funkat hittills så funkar det säkert ett tag till.

De nya bromssköldarna kom dit i alla fall! Den ena hade de missat att stansa ut ett hål i, och den andra krävde viss modifiering för att inte ta i bromsoket. Visst är det underbart med kvalité på grejerna? ;)
Bild

Fixade till avgaset också.
Bild

Sen var det äntligen dags för återbesök.
Bild

Gött som fan! :D
Bild

Nu kan man koppla av ett par år! CO-halten låg på 2,5 (endast E85 i tanken) och bromsvärdena var perfekta.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Har väl inte hänt så värst mycket med bilen, mer än att den rullat totalt 30 problemfria mil och gjort av med ungefär den dubbla mängden bränsle. 8-)
Inte så katastofalt kanske då det varit mycket kortkörningar.

Börjar dock tröttna mer och mer på chokande och tjurig förgasare... Undrar om inte vinterns projekt ändå får bli att montera insprutning?

En riktig lack, eller åtminstone ommålning i rätt kulör, finns också på agendan.
Kanske blir en förbättring om jag parkerar här ett tag? ;)

Bild

Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Projektet lagt på is!
Åtminstone över vintern. ;)
Bild

Alldeles för mycket jobba och annat bilfix har fått gå före. Fick dessutom tag på en mer lämplig kärra att förstöra i saltslaket: En V70N -02, både skattad och bes. över vintern. Ingen rost, blank svart lack, helt nya vinterdäck på LM-fälg och fullsmetad med utrustning som telefon, navigator, träpanel, svart helskinn etc..
9.000 spänn var den allt värd tycker jag, trots en del elfel och behov av nya bromsbelägg. Det är ju nästan bara innestående skatten och hjulen det... :lol:

Skönt dock att ha 245:an som backup! Det är trots allt bara sopa av snön och sätta sig i och köra.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Allinug »

Trevligt! V70N är en bra bil det också.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Snön börjar så smått försvinna och 245:an har tinat fram igen. Motorn small igång nästan på en gång också efter vintervilan, men nu är beslutet taget.. Den skall bort.
Ja, förgasaren alltså. ;)
Är trött på host, hack, ryck, blödder och ojämn gasrespons. Det blir elektronisk insprutning istället. Sen får jag väl antingen chansa eller montera tillbaka insuget med förgasaren när det är dags för bes. nästa gång.

Har flera olika system att välja mellan, men lutar mest åt det lite udda Regina-sprutet som satt på 740 årsmodell -92.
Varför då? Jo så vitt jag kan se så borde det lira tillsammans med befintlig brytarlös tändning som jag tidigare monterat.
Regina använder även en tålig MAP-sensor som kan placeras inne i kupén om man så vill. Den behöver bara en vakuumledning. Styrenheten ("hjärnan") verkar även vara mer robust uppbyggd och saknar bl.a. hybridkretsen som kan få LH 2.4 att lägga av.

Nackdelen med Regina är den speciella lambda-sonden med titandioxid som är både dyrare och svårare att få tag på.

Övriga alternativ är LH 2.2, LU-Jet från Volvo 360 eller varför inte Trionic T5 från en Saab 9000? :twisted:

Kommer börja med bränslebiten som bl.a. innebär att modifiera tankarmaturen för pump samt en matande soppaledning fram till motorrummet där filtret kommer placeras.

Bjuder på en bild från garaget där bilen nu står och väntar på att jag ska sätta igång.
Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Skriv svar