Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Tilly »

Snyggt jobbat! Trivseln i bilen är jätteviktigt tycker jag. Det är ju trots allt inifrån man ser sin bil mest och rena och fräscha stolar, inget skräp liggandes i bilen och smålampor i instrumenten som lyser kan lyfta känslan för bilen väldigt. Jag kör ju själv en bruksbil som till det yttre sakta förfaller men när man sitter i bilen och det är skitväder ute så kan man ibland glömma bort rosten en stund och känna att bilen är toppen.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Volvo245GLT »

Kan bara instämma i det; trivseln invändigt är jätteviktig.
Grisiga stolar och smutsig inredning med massa damm och skit går bort helt... :x
Det här är dessvärre en av de äckligaste bilar jag har hållt på med, så det är bara tvätta allt och skrubba resten med såpa som gäller.

Är i full färd med det nu:
Bild
Bild

Gött att kunna hålla till i garaget i alla fall. 8-)
Återstår lite pyssel, men det väsentliga som isolering, lyse, el och värme är klart.

Bild
Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Tobbe »

Härligt, hur mycket har du kvar o fixa med innan det är dags för bes.?
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Volvo245GLT »

Egentligen inte så mycket:

Stoppa tillbaka inredningen.
Se över bromsarna.
Se över motorn.
Byta torkarmotor.
Byta sista ljuddämparen.
Byta främre vänstra länkarmen.

...Men som vanligt så kommer jag komma på 1.000 andra saker som också "måste" göras i samband med ovanstående så att det hela tar ofantligt mycket längre tid. :mrgreen:

Varit sjukskriven och ganska handikappad med höger tumme i gips ett tag, och varför inte en släng av skitsjukan på det också? Men nu är det nya tag och garaget som gäller!..

Började med att riva ner tyget i taket som hängde ner... Kunde konstatera att asfaltspappen släppt så väck med den.
Bild

När jag märkte hur mycket asfalten i taket vägde så fick jag idén att göra mig av med lite mer vikt! Tog en stund, men blev en hel kasse full med bitar och säkert 15-20 kg.
Säkert inte helt bra för komforten att göra så, men det här blir ändå ingen långfärdsbil.
Bild

Det äckliga taket fick sig en omgång på 40 C i tvättmaskinen när jag ändå hade det nere.
Gjorde gott det!
Sen var det bara att få det på plats igen. Inget jobb jag rekommenderar utan en god portion tålamod men det gick tillslut...
Bild

Tröttnade på insidan och gav mig på bromsarna istället. Smörja upp oken, samt nya belägg borde räcka.
Och ny bromsvätska givetvis. Den som var i är garanterat inte bytt det här seklet, utan överdrift.
Bild
Bild

Fortsättning följer. 8-)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Tobbe »

Ja det var ju inga farliga grejer kvar.. Men bärarmen bak ser väl också ut o behöva bytas eller luras bilden? Tyckte det såg ut som en del hål i den?
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Volvo245GLT »

Bilden luras, de svarta "hålen" är bitar av underredsmassa. :) Men den är allt annat än fräsch så byte lär det bli så småningom..

Står i valet och kvalet om jag ska slå till på ett par nya bärarmar fram nu! Vänster är som sagt slut med stora hål i, men höger var inte heller så vacker och det är ju inte direkt något man vill ska haverera under färd...

Blev inte mycket tid över idag, men hann i alla fall serva bromseriet på höger fram.
Två av luftningsnipplarna släppte fint med hjälp av gasolvärme, den 3:e var inte lika medgörlig.. Men det löste sig, och en ny nippel monterades.
Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Tänkte uppdatera igår, men forumet låg nere...

Fortsatte med bromsarna under gårdagen men fick ge upp med den här skiten:
Bild

Nipplen gick av, såklart.
Försökte med grispitt men vilket dj-vla skämt sådana är!! Är de bra till någonting egentligen, mer än att generera extrajobb!?
Det enda som hände var att nippeln klövs i flera bitar nere i hålet och pitten fjädrade. Slutade innan jag drog av eländet.
Testade då att knacka in en torx-bits, men sa bara knäck och så satt resterna av det fast istället.
Återstod bara svetsen, och efter att ha röjt garaget från allt brännbart så brände jag dit en mutter.. Funkade inte.
Dit med en mutter till; gick inte. Och en till... Och en till.. Och en till..
Slutade med att jag fick byta ok! Inte ok när det ska dj-vlas på det viset tycker jag! :lol:
Hade jag skippat grisk*ken och gått på med svetsen direkt så hade jag troligtvis fått ut nippeln.

Drog sen av två nipplar till på vänster framok, men skit samma. Lutar åt nya bromsar runtom nästa gång det börjar strula, och uppgradera till ventilerade skivor fram kan ju vara trevligt det med.

Idag har jag dock pysslat med något lite roligare!
Bild

Ny fin regskylt och 3 x SIM med 35 W xenon. :D
Kanske inte riktigt prio ett att få dit lysena, men som sagt lite roligare än att hålla på med rostiga bromsar...

Har även beställt nya främre länkarmar idag! Vänster är som sagt slut, och höger med visade det sig när jag undersökte saken närmare..
Blev några nya bussningar och lite annat smått och gott också, och om Vparts är lika snabba som vanligt så har jag grejerna imorgon. :)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tobbe »

Snyggt med nya nummerplåten o extraljusen passar bra.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Prylarna jag beställt dök upp i förrgår! :)
Den dagen ägnades dock helt åt slipning och rengöring.

Nu när bromsarna funkar så var det inga problem att rulla ut i friska luften.
Bild

Alla svetsar och rostskador nerslipade, hade att göra en stund om vi säger så!
Dags för skurhink och vattenslang...
Bild

Invändig helrekond. 8-) Skönt med gamla bilar utan känslig elektronik.
Bild

In i värmen igen!
Bild

Har kört full blås och haft 23-24 grader där inne ett par dygn nu.

Återstår spackling, målning och rostskydd innan utsidan är klar.
Någon som vet vart man kan hitta lack på sprayburk till bra pris? Brukade köpa på OKQ8 förr men de har slutat med färg tydligen... Och helst skulle man väl haft tag i riktig 2K så det inte rostar igenom på en gång.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av danny-16vt »

Åk till närmaste colorama eller färgtema, mm. Dom brukar ju blanda lack på burk. med eller utan klarlack och härdare eller utan :).

Brukar köpa hos dom när jag fixar lite lackskador. Kulör stämmer näst intill 9 av 10 gånger och prisvärt:D

Lycka till!!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Allinug »

Menar du att du spolade av den invändigt med slang? :)

Färghandeln kan blanda till billack, både på sprayburk och sådan som man kopplar eget spraymunstycke till. Men de som jag pratade med sa att de enbart säljer vattenburen billack numera.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av JimmyW »

Autoexperten fixar burkar med rätt kulör också
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Allinug skrev:Menar du att du spolade av den invändigt med slang? :)
Japp! Orkade inte släpa fram högtryckstvätten. ;)

Tackar för tipsen om färg!..
Hade inte tänkt att vara såpass seriös från början, men det blev ganska mycket att slipa bort nu. Lika bra att dra på riktig lack i rätt kulör så att det inte ser helt fördj-vligt ut. :mrgreen:

Dagen ägnades åt motorn. Bestämde mig för att behålla Pierburg-förgasaren då SU:n som satt där original såg ganska sliten och allmänt sönderskruvad ut..
Bara att byta insug således då CDUS 175 har sin tomgångsjustering på detta.
Bild

Det var ingen helt trivial operation p.g.a. en "överbliven" vattenkanal i insuget, som för övrigt kom från en B230A (740 -86).
Gillar inte alls sådana lösningar, men fick bli kemisk metall då jag inte kunde hitta någon passande plugg.
Bild

Kvar nu är att plugga EGR-anslutningen med något.
Lutar åt se över bränsleröret och förmodligen tankarmaturen med innan uppstart då det inte gick att suga fram soppa utan massa luftbubblor i, trots att det är nästan full tank.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tobbe »

Ska du köra denna på E85 sen också?
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Givetvis blir det E85! :D
Förgasaren kommer från en B230 så den lär redan ge lite mer bränsle, men räknar med att få slipa om/byta nål.
Kommer montera en bränsledriven värmare för kallstarterna samt ordna kraftig förvärmning av insugsluften för att få ner förbrukningen.

Är inne på insprutning också, men samtidigt så är ju enkelheten hos en förgasare oslagbar.
Får hur bilen känns först och inte minst få den igenom besiktningen...
Lutar i så fall mot antingen Regina-sprut från en 740 -92 eller ett SAAB Trionic T5.5.

Regina är inte så kasst som ofta påstås i forumen.
MAP istället för LMM och betydligt robustare styrenhet än LH 2.4 ser i alla fall jag som plus. 8-) Enkelt att montera också då man bör kunna utelämna lambda m.m.. och förhoppningsvis trigga via befintlig tändning. (brytarlöst är monterat)

Trionic blir lite mer utmanade att få plats, men löser man bara triggningen så... Alltid kul med fördelarlöst/DI och möjlighet att enkelt kunna mappa systemet med en vanlig PC!
Ett klart plus också med laddtrycksstyrning/APC ifall det här skulle spåra ur helt och sluta med en brutal turbokonvertering av den gamla B21:an... ;)

Men just nu ägnar jag mig åt lite mer grundläggande saker i bränslesystemet...
Bild

Läckage i böjen ovanför bakaxeln precis som jag misstänkte, och även på 3-4 andra ställen längs detta rör. Det blir nytt ända fram till motorrummet nu.
Hade glömt mobilen inne så fotade aldrig tankarmaturen, men den var inte heller i bästa skicket. Kunde inte se något läckage, men sugröret var rostigt och tunnt som papper så hela armaturen togs upp för renovering.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Monterade den renoverade tankarmaturen idag..
Kapade av det rostiga sugröret på ovansidan och stack ner en bit kopparrör som sen löddes fast med silverlod.

Ska rostskyddas innan luckan skruvas fast igen.
Bild

Fick även dit den nya bränsleledningen:
Bild
Bild

Gött att ha ordning på den biten!
Åtgärdade torkarmotorn också (glappkontakt), så nu är det bara främre bärarmarna och inredningen kvar innan bes. 8-)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Tobbe »

Härligt. Ser ändå skapligt fräsch ut undertill.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja den är riktigt bra undertill, konstigt nog med tanke på hur det ser ut i övrigt!

Håller på med inredningen för tillfället.
Klädsel och dynor är tvättade och jag har börjat sätta ihop stolarna.

Nöjer mig dock med ytlig rengöring av baksäte och ryggstöd. Det är inte direkt gjort i en handvändning att riva isär dessa...
Bild

Våtdammsugare is the shit!! :D
Bara spraya på rikligt med tvättmedel+vatten, suga upp detta och sen upprepa med ett par omgångar rent vatten.
Bild

Golvmattorna fick bada i tvättmedelslösning, och vattnet blev rena lervällingen på en gång. Mattorna får ligga och dra ett tag nu så att skiten löser sig riktigt.
Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Gav mig på bakluckan idag och skruvade bl.a. dit en fungerande torkarmotor + länkage.

Tänkte passa på att montera en c-låsmotor också när jag ändå hade allt isär, men det sket sig totalt p.g.a. bilen har de äldre låskolvarna! Det går inte att manövrera låsmekanismen om inte rätt nyckel sitter i låset.
Jämför man med ett modernare lås så är det ju "frikopplat" så att både låsmotorn och nyckeln oberoende kan påverka mekanismen.
Är väl samma på framdörrarna antar jag? :roll: Lutar åt att jag skjuter planerna på fjärrstyrt c-lås på framtiden.

Drygt, för märk väl att jag skrev "rätt nyckel"...
Har en hel knippe som följde med bilen.
En nyckel passar endast i förardörren, två passar endast i passagerardörren, en + de tre till passagerardörren funkar i bakluckan. Sen är det två nycklar till av annan modell som enbart går till tändningslåset.
Och då har jag inte testat vad som ev. passar i handskfackets lås.

Bytte luckans högra gångjärn som var lite trött...
Bild

Kablarna inuti var av. Skarvade med en frisk bit från en annan baklucka.
Bild

Blev en liknande operation på andra sidan med.

Hann även med att kitta fast locken i golvet samt svetsfogar i baljor m.m..
Snart dags att börja plocka tillbaka inredningen! :)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Posse »

Volvo245GLT skrev: Tyvärr så tillåter inte min ekonomi några sådana utsvängningar den här månaden, men en diskmaskin som låg och solade sig på slänghögen ställde upp med ny balja som tur var!! :roll:
Bild

Så där ja! :mrgreen:
Bild
Hur tjock var diskmaskinsplåten?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Skriv svar