Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen

Inlägg av Volvo245GLT »

Tar och startar upp en projekttråd om den 245 GL -77 som jag ägt sen 2008.

Fick lite abstinens på en grön 245:a från 70-talet sen exet dragit med den förra (som vissa av er kanske minns), men sen har den här bara stått still på uppfarten... Tills nu! 8-)

Bild

Målet är inte mycket mer än en permanent vinterbil/slit-och-släng.
Den ska brukas, men den ska samtidigt bara bli bättre och bättre.

Som läget är nu så säger nog den här dumpen det mesta:
Bild

Ingen godkänd bes. på snart 14 år!
Den var dock in för ett gästspel år 2008. Den tidigare ägaren gjorde ett försök då och fick en tung arbetsorder med sig... Både inner- och yttertröskeln på vänster sida blev bytt då och svetsjobbet var det absolut inget fel på.
Tyvärr så blev det inte mer gjort innan jag tog över bilen, och kvar att åtgärda är nu i grova drag: Tröskel höger sida, golv, skärmkanter samt båda baljorna.

Utöver detta en rostig länkarm, bromsar och en hel del annat också. Mest akut nu är dock att få svetsat rosten medan vädret fortfarande tillåter detta. När det är klart kan jag rulla in bilen i mitt nyisolerade varmgarage och ta resten där i lugn och ro.

En lite kul grej med den här bilen är ändå miltalet!! :shock:
Bild

Trodde först att mätaren hade stannat för 25 år sen eller så, eller att den var "skruvad". Men enligt papper från tidigare bes. så verkar den ha snurrat på... Och tittar man under oljelocket så är det inte mycket avlagringar alls så jag tror f-n att miltalet kan stämma!
Skicket är dock inte direkt vad man kan förvänta sig av en Volvo som bara gått 16.000 mil! Gissningsvis så har den rullat korta sträckor, och med vägsalt med i bilden så blir det mest bara en fråga om tid snarare än körsträcka.

Bild

Under huven.
B21A+M45. Bytt förgasare och felkopplat överallt. Men det löser vi sen i garaget.
Bild

Dags att laga rost!
Började med att kapa ut den dåliga tröskeln lite..
Bild

Ny blank plåt.
Bild

..Även i golvet.
Bild

Nästa etapp blir att göra klart tröskeln och sen ta itu med baljorna.

Höger:
Bild

Vänster:
Bild

Efter att ha tröttnat på min 5-liters Atal-gas som tar slut fortare än snabbt och kostar skjortan, så fick det bli den här modellen. :twisted:
Bild

Omodifierad CO2-släckare. Tog en vanlig regulator, slpade ner upphöjningen i kopplingen samt flyttade över muttern från släckaren. Verkar funka alldeles utmärkt även fast regulatorn förvandlas till en isklump efter en stund.
Den lilla flaskan som skymtar i bild är "nödgasen" så att jag inte behöver stå utan. Återstår att se hur länge släckaren räcker, och vad det kan kosta att fylla en sådan?

Fortsättning följer! Om det inte blir storm imorgon så dukar jag fram svetsen igen och fortsätter..
Senast redigerad av Volvo245GLT den 12 februari 2014, 20:14, redigerad totalt 1 gånger.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Tobbe »

Härligt, dina projekt är roliga att följa!
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Amarace »

Du drar på dig jobb :) Kul att du orkar fixa iordning den.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Volvo245GLT »

Jodå; har man inte jobb så skaffar man! ;) Har alldeles för många projekt nu... Få ordning på bergvärmen, isolera klart och inreda garaget, renovera huset med badrum etc.. Samt en massa småsaker som ligger + jobb åt andra.
Till detta ett vanligt jobb så att slantarna trillar in på kontot samt så klart familj, hund och inte minst en son på 14 månader som kräver en hel del uppmärksamhet! :)

Har bara vår Ford Ficus i trafik sen de började salta vägarna. :evil: Hade hoppats kunna köra oktober ut med 244:an, men sånt är livet.
Istället för att panikköpa en billig vinterbil och få ytterligare ett problem på uppfarten så uppstod den galna idén att försöka fixa till 77:an lite snabbt..
Sambon har redan gjort ett uttalande om att hon vägrar sätta sig i "den där", men men... :lol:

Det som återstår innan bes. är rosten, byta torkarmotor, se över bromsarna, byta avgas, byta en främre länkarm samt få motorn att gå som den ska. Inredningen bör man kanske också se till att plocka i.

Verkar bli en fin dag i alla fall och är helt vindstilla. Frukost strax, sen går jag väl ut och dj-vlas lite igen!..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Lina »

Kul projekt med en 245a, där har du skaffat dig massa jobb. ;)
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Volvo245GLT »

Klart det ska vara 245. 8-)

Och på tal om massa jobb så blir det bara en mini-update denna gång:

Bild

Har kladdat ihop tröskeln och börjat på med högra baljan, alltid något. :)

Jobbade dubbelpass (07:00-21:45) i onsdags, eftermiddag+kväll igår, dubbelt idag, dubbelt imorgon. Men blir ledig på söndag i alla fall, då jag istället har tagit åt mig jobb på andras bilar.
Lär inte hända så värst mycket här i helgen med andra ord... :roll:
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Amazon_Sleper
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
Ort: Sollefteå(Krokån)

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Amazon_Sleper »

Roligt du gör i ordning en 70talare gillar kombin överlag.
Å dess utom roligt å se när de görs seriöst.

Ang kolsyra så kör jag med de själv skulle vilja påstå den räcker minst 5 ggr så länge som en atal b 5 som ja har för mig dom små heter å kosta när jag gick över hälftten att fylla. Men har du plocka bort stigarröret i släckaren? Fungerar bättre då ;)

Sen kan jag rekomendera å skaffa en riktig ventil då med skruvning istället för handtaget som jag vet kommer börja läcka för dig.
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Lewke
Inlägg: 11
Blev medlem: 6 mars 2013, 16:28
Ort: Skåne

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Lewke »

Personligen så föredrar jag flusstråd om man ska svetsa utomhus. Men glöm inte att - ska vara i handtaget och + i klämman, annars så sprätter det som fan.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Volvo245GLT »

Har aldrig provat flusstråd, men kanske borde överväga det med tanke på allt bök som är med gas. Och det är ju inte direkt så man kan snåla med den när man som jag står ute i blåsten...
Förhoppningsvis så blir det lite bättre ekonomi i det hela med tanke på släckaren. Stigarröret är dessvärre kvar, men verkar funka hyfsat förutom isbildning och att gasflödet varierar lite.
Tänkte jag kör slut på denna och gör modifieringarna sen. 8-)

Ledig, +7 grader ute och inget regn.
Fick ihop baljan på högersidan med hjälp av några plåtlappar.
Bild

Bild

Och från utsidan..
Bild

Inget jobb jag är särskilt stolt över, men prio 1 nu är att bilen genom bes. så fort som möjligt.

Vänstersidan var ju inte riktigt lika fin... Här är det nästan på gränsen att man bör överväga att byta balja va? :D
Bild

Bild

Bild

Tyvärr så tillåter inte min ekonomi några sådana utsvängningar den här månaden, men en diskmaskin som låg och solade sig på slänghögen ställde upp med ny balja som tur var!! :roll:
Bild

Så där ja! :mrgreen:
Bild

Bild

Antar att det är illa när utrangerade vitvaror får bidra med plåt, men det blir förhoppningsvis ett riktigt baljbyte på båda sidor till sommaren.
Det som återstår nu är att täta upp allt med karosserikitt eller något annat kladd, samt rostskydda då diskmaskinsplåten lär frätas igenom på mindre än en vecka annars.

Baken färdig, vänsta hjulhus nästa...
Bild

Bild

Bild

Helt upprostat runt bältesinfästningen, det lär inte bilbekämpningen gilla.

Brukar använda mig av pappersbitar som går snabbt och enkelt att klippa och forma. Och när man är nöjd med sin pappersmall så är det bara att göra en kopia, i plåt. :)
Bild

Bild

Från insidan..
Bild

Bör kanske lägga in lite mer plåt där?

Det här var allt jag hann med idag i alla fall.. Fortsättning följer!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Tobbe »

Se upp så du inte blir diskad på bilprovningen ;) Nej men dränker du in den i rostskydd sen så håller det säkert perioden till nästa besiktning i alla fall.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Volvo245GLT »

Gnäller de på baljan nu så hoppas jag det går att disk-utera saken. ;)

Vad gör man om man har en rast mellan 12:00 och 15:30?
Sticker hem och startar svetsen såklart! :D

Det var inte mycket kvar, och ville verkligen få klart plåtjobbet så att bilen kan rullas in i garaget.

Bild

Bild

Klart! Nästa bekymmer var bakluckan...
Den gick inte att öppna utifrån p.g.a. hela luckan hade rostat sönder och separerat i nederkant.

Bild

Bild

Hade visserligen två helt rostfria luckor stående, men tyckte det var synd att offra även dem till vägsaltet så det blev till att bränna ihop den gamla luckan igen. Får väl se hur länge det håller...

Bild

Bild

Och nu är Esab:en parkerad i källaren för den här gången och all besiktningsrost åtgärdad! :)
Det som återstår av utejobbet är att slipa ner svetsarna samt de värsta rostfläckarna, sen rullar vi in i värmen!

Avslutar med några mysiga stämningsbilder den här gången. 8-)

Bild

Bild

Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Tilly »

Volvo245GLT skrev:Sambon har redan gjort ett uttalande om att hon vägrar sätta sig i "den där", men men... :lol:
Det uttalandet känner jag är mer aktuellt om det handlar om Focusen ;)

Gott att det går framåt!
Det är väl kanske inga reparationer som håller för framtiden men syftet var ju att få den besiktningsbar och det skall nog vara uppfyllt. Bättre att åka snabblagad 70-tals 245:a än att inte åka 70-tals 245:a alls!

Vad jag dock inte förstår är varför du inte svetsar inomhus om du har ett garage som det går att arbeta i. Själv tycker jag att hur eländigt det garaget som jag brukar svetsa i än är så är det ju bättre än att vara ute, måste ju bli en massa trassel med tillfälligt rostskydd när man behöver avbryta arbetet om man är ute.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Tobbe »

Tilly skrev:
Volvo245GLT skrev:Sambon har redan gjort ett uttalande om att hon vägrar sätta sig i "den där", men men... :lol:
Det uttalandet känner jag är mer aktuellt om det handlar om Focusen ;)

Gott att det går framåt!
Det är väl kanske inga reparationer som håller för framtiden men syftet var ju att få den besiktningsbar och det skall nog vara uppfyllt. Bättre att åka snabblagad 70-tals 245:a än att inte åka 70-tals 245:a alls!

Vad jag dock inte förstår är varför du inte svetsar inomhus om du har ett garage som det går att arbeta i. Själv tycker jag att hur eländigt det garaget som jag brukar svetsa i än är så är det ju bättre än att vara ute, måste ju bli en massa trassel med tillfälligt rostskydd när man behöver avbryta arbetet om man är ute.
Brandrisken kanske?
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja det är illa nog att man står och håller på bara några meter från huset, men starta svets eller slip i garaget med dess plankgolv och allt annat brandfarligt vore verkligen att utmana ödet. :P
Bara att gilla läget alltså, men ett varv med slipskivan nästa och sen är det direkt in i värmen som gäller.

Jobbar helg igen så lär väl inte hända så värst mycket här, men nästa vecka såg det skapligt lugnt ut.
Siktar iaf på bes. i början av december, sen blir det åka 245!

Vad gäller Ficus'en så slipper jag kanske den skruttburken för gott snart, sambon kan visst tänka sig en V70 (nya karossen) nu som barnvagn och allt annat faktiskt får plats i...
Inte för att jag är någon större fantast av dessa heller, men det är iaf rätt märke i grillen. ;)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Tilly »

Aha, är det trägolv i garaget så kan jag förstå att det inte känns aktuellt att svetsa där. Jag förutsatte att det var någon form av sten/betong/asfalt eller liknande.

Rent generellt så skall brandrisken givetvis inte underskattas men har man tillgång till brandsläckare samt använder huvudet när man arbetar (inget brännbart i närheten, vänta en stund innan man går därifrån efter sista svetsloppan osv.) så känns det ändå som att det är ganska lugnt.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Tobbe »

Tilly skrev:Aha, är det trägolv i garaget så kan jag förstå att det inte känns aktuellt att svetsa där. Jag förutsatte att det var någon form av sten/betong/asfalt eller liknande.

Rent generellt så skall brandrisken givetvis inte underskattas men har man tillgång till brandsläckare samt använder huvudet när man arbetar (inget brännbart i närheten, vänta en stund innan man går därifrån efter sista svetsloppan osv.) så känns det ändå som att det är ganska lugnt.
.
Senast redigerad av Tobbe den 8 september 2015, 02:19, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Volvo245GLT »

Här händer det inte mycket p.g.a. jobb och andra saker som måste prioriteras. :roll:
Mina planer på att ha bilen bes. och i trafik lagom till 1:a dec är ju bara att glömma, men hoppas kunna få lite gjort till veckan då jag har två lediga dagar.

I nuläget så ser det dessutom ut så här i garaget:
Bild

Har smällt upp en fet Panasonic luftvärmepump på 8 Kw och håller som bäst på att isolera så att det i alla fall ska gå att ha plusgrader därinne när man skruvar.
Taket är mer eller mindre klart nu, isolering av dörr, lyse och en del eldragning återstår.
Snart dags att rulla in 245'an och sätta igång med andra ord... 8-)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av volvo244glt »

Det där såg ju skoj ut :)
Riktigt kul att du räddar en sådan klassiker!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Tobbe »

Hur går det för dig med "pärlan" ?
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 DL 1977, Bruksbilen - Rostlagning

Inlägg av Volvo245GLT »

Jodå, det går sakta framåt! Med betoning på sakta... :roll:

Bilen står i alla fall i inne i garaget numera och jag har börjat på med inredningen.
Rengöring och renovering av bilens vansinnigt skitiga och snuskiga stolar, säten och mattor står på schemat.
Här är det förarstolens klädsel som får sig en välbehövlig omgång i tvättmaskinen.
Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Skriv svar