Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
DanielI
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 december 2011, 22:23

Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av DanielI »

Tänkte återuppliva min gamla tråd jag hade här på forumet innan allt försvann. Tänker inte skriva allt som hänt sedan sist utan ni får helt enkelt läsa min tråd jag har på ett annat forum.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52506

Kommer inte hända så jättemycket med bilen nu under julen men förhoppningsvis ska tempot skruvas upp efter nyår så man kan få ut den i påsk.

Kommentera gärna här eller i min andra tråd, tanken är dock att jag ska uppdatera båda trådarna parallellt som jag gjorde innan!

Så håll till godo!
Senast redigerad av DanielI den 4 januari 2012, 12:27, redigerad totalt 1 gånger.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 242 -82 Vitmotor och ZF

Inlägg av Djo »

Kolade igenom tråden och ser bra ut :D

göre stor skilnad med hårdare busningar föresten?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
DanielI
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 december 2011, 22:23

Re: Volvo 242 -82 Vitmotor och ZF

Inlägg av DanielI »

Tack vare en viss person så har jag gått i tankarna under julen att bygga rörlänkarmar fram och bak istället för att förstärka befintliga länkarmar och bärarmar. Så efter lite letande på nätet och cad ritande här jag kommit så här långt.

Bild

Justerbart länklager i främre infästning med ledlager i kulledsinfästningen. Tanken är att göra egna nya "kulleder" som fästs i fjäderbenet. I bakre infästningen svarvas ett hus med ledlager som svetsas fast i befintliga bussningshållaren. Har inte bestämt ännu om både rören ska vara ihopsvetsade eller om man ska ha en infästning som är justerbar? Får ju fler inställningsmöjligheter med justerbart.

Bild

Kulleds-ledlagret fästs med spårring. Är detta nödvändigt eller skulle det räcka med presspassning? Dock kanske spårring är bättre om lagret behöver bytas någon gång i framtiden?

Bild

Bakre ledlagerhuset svetsas som sagt fast i den befintliga bussningshållaren. Huset är tvådelat med en yttre platta som skruvas fast med 6st M6x20 och håller fast ledlagret.

Så nu vill jag gärna ha lite kommentarer och erfarenheter av att bygga egna rörbärarmar. Vilken dimension på rör är att rekommendera, i ritningen har jag använt mig av 25x2 rör. Vanligt kolstål eller rostfritt? Fördelar och nackdelar mottages varmt för denna typ av design.
DanielI
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 december 2011, 22:23

Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?

Inlägg av DanielI »

Har varit ganska bra aktivitet den veckan som har varit så är väl dags för en liten update.

Insidan av karossen har blivit dammsugad och rengjord. Den svarta mattan jag fick tag har blivit noga dammsugad, högtryckstvättad och till sist behandlad av en ozon-tvätt för att få bort den impregnerade gamla ladugårdslukten. Dock märkte jag att det var en hel del finkornig sand kvar i mattan så får väl gå över ett par gånger till med dammsugaren.

Har fyndat lite och fått tag på de lite ovanliga vindavvisarna till 242, i mycket bra skick och dessutom behövde jag inte betala en halv förmögenhet för dem. :)

Den svarta mattan har blivit inlagd i kupén.

Bild

Då plasten på B- och C-stolpen var beige plockades dem av och jag la på lite blank svart färg. Resultatet blev mycket bra, om man tittar noga så ser man skillnad från originalplasten men detta duger gott. Hatthyllan blev omklädd i Biltemas svarta högtalarmatta, blev riktigt fint. Så nu saknar jag bara svarta dörrsidor bak så har jag fått tag på allt i inredningsväg som jag vill ha.

Bild

Sen har jag tillverkat en plåt till bromsvågen. Plåten har blivit påsvetsad på torpedplåten och sen fått lite färg på sig. Provade att lägga på huvudcylindrarna för att se hur det blev.

Bild

Bild

Har även börjat tillverka lite delar till de främre bärarmarna också. Distanshylsor och ena delen av bakre bärarmsinfästningen. Så har kommit en liten bit på vägen iallafall :)

Bild

Bild

Sakta men säkert går det framåt!
Skriv svar