Volvo 264 - 1975, V8 Projekt-Update 23/7 Fotosession + film!
Postat: 19 december 2011, 19:12
Tänkte ta tillfället i akt nu när forumet är tillbaka och starta en projekttråd om min gamla Volvo 264 från 75.
Bilen har vi haft i familjen i ca 10år, den byggdes om lite grann på 80-talet, där man bytte motor från PRV-6:an till en B23et (turbo med k-jetronic)
med automatlåda man satte även på nyare kofångare från 240 och även ett par slotmags . Bilen är reggad med "bytt motor" i papperna och tillåten effekt 160 kw.
K-jetronicet började krångla och efter mycket delar som byttes och felsökning kan jag erkänna att jag gav upp lite, den bluddrade, spikade vid belastning.
Iallafall har jag alltid drömt om en Volvo med en v8, så jag införskaffade mig en Cheva Van från 90(fråga mig inte varför en van) med en 350 TBI motor. Och nu är tanken att Volvon ska v8-konverteras.
Tanken är att den ska igång till vår/sommar 2012.
Motor "setup", som det kommer bli:
Chevrolet 350cui -90
- Nya lager i hela motorn, kam/vev/ramlager.
- Snällt portade orginal "smogg-toppar"
- Orginal kolvar, stakar samt vev.
- Edelbrock Performer RPM Kamaxel (7102)
- Edelbrock Performer 600 CFM förgasare
- Edelbrock Performer Insug
- Brytarlös MSD Streetfire Ignition fördelare.
- Ny Kamdrevssats, kedja + drev.
- Nya ventilfjädrar
- Samt nya packningar + ventiltätningar
- Blockhugger Headers
Detta ska föras framåt med hjälp av orginal TH700r4 lådan(får se hur länge den håller).
OBS! Bilder kommer så fort som möjligt, ska försöka uppdatera så gått det går
/ Fredrik E
Bilen i sig:
Bilen har vi haft i familjen i ca 10år, den byggdes om lite grann på 80-talet, där man bytte motor från PRV-6:an till en B23et (turbo med k-jetronic)
med automatlåda man satte även på nyare kofångare från 240 och även ett par slotmags . Bilen är reggad med "bytt motor" i papperna och tillåten effekt 160 kw.
K-jetronicet började krångla och efter mycket delar som byttes och felsökning kan jag erkänna att jag gav upp lite, den bluddrade, spikade vid belastning.
Iallafall har jag alltid drömt om en Volvo med en v8, så jag införskaffade mig en Cheva Van från 90(fråga mig inte varför en van) med en 350 TBI motor. Och nu är tanken att Volvon ska v8-konverteras.
Tanken är att den ska igång till vår/sommar 2012.
Motor "setup", som det kommer bli:
Chevrolet 350cui -90
- Nya lager i hela motorn, kam/vev/ramlager.
- Snällt portade orginal "smogg-toppar"
- Orginal kolvar, stakar samt vev.
- Edelbrock Performer RPM Kamaxel (7102)
- Edelbrock Performer 600 CFM förgasare
- Edelbrock Performer Insug
- Brytarlös MSD Streetfire Ignition fördelare.
- Ny Kamdrevssats, kedja + drev.
- Nya ventilfjädrar
- Samt nya packningar + ventiltätningar
- Blockhugger Headers
Detta ska föras framåt med hjälp av orginal TH700r4 lådan(får se hur länge den håller).
OBS! Bilder kommer så fort som möjligt, ska försöka uppdatera så gått det går
/ Fredrik E
Bilen i sig: